title
کد خبر: 52412
00
علت اتومات نکردن یخچال چیست؟

علت اتومات نکردن یخچال چیست ؟ و چه عللی باعث بروز این مشکل میشود؟ به چه دلایلی یخچال روشن نمی شود؟

به گزارش بهداشت نیوز، اتومات نکردن یخچال و روشن نشدن آن اغلب از مشکلات شایعی هستند که برای اکثر خانواده ها اتفاق می افتد .مشکلی که بسیاری از ما از علت به وجود آمدن آن بی اطلاع هستیم .ما در این مطلب به این دو موضوع و بررسی علت های آن پرداخته ایم ،با ما همراه باشید.اتومات نکردن یخچال

دلیل اول :نشت گاز و کم بودن سرما :

این مشکل در یخچالهای مختلف با شکل های مختلفی بروز میکند :

یخچال های قدیمی : ممکن است به شکل نصفه برفک زدن جایخی بروز کند ، در برخی موارد با یخ زدن ناحیه خاصی این مشکل بروز میکند .

راه حل : برای اینکه مطمئن شوید که یخچال نشتی دارد یا خیر یخچال را از برق بکشید و پس از اب شدن برفک ها دوباره به برق بزنید اگر سرمای یخچال کم بود در اولین فرصت به تعمیرکار یخچال اطلاع دهید .

یخچال فریزر های جدید برفکی : در این یخچال ها که دارای صفحه سرما در انتهای یخچال باشد (البته این صفحه ممکن است داخل بدنه یخچال کار شده باشد ) .اگر این صفحه به طور یکدست برفک نداشت و به جای ان صفحه خیس بود یا ناحیه خاصی برفک داشت یخچال نشتی گاز دارد . البته در این موارد مشتری از سرمای فریز کاملا راضی است .

یخچال های بدون برفک : در این یخچال ها کمتر به این مشکل بر میخورد و موارد دیگری باعث بروز مشکل میشود که در ادامه به ان خواهیم پرداخت .

دلیل دوم ترموستات :

اگر سرمای یخچال خوب بود و باز هم یخچال اتومات نکرد ایراد از ترموستات است . در صورت بروز مشکل با علائمی مثل یخ زدن مواد غذایی درون یخچال (مثل ماست و تخم مرغ اتفاق می افتد .

دلیل سوم ضعیف شدن موتور :

در این مورد که با علامتی مثل صدای زیاد موتور همراه است یخچال با وجود سرمای نسبی اما اتومات نمی کند .

دلیل چهارم موارد خاص :

یخچال های بدون برفک : ایراد در سیستم برفک زدایی باعث برفک زدن رادیات (یا اواپراتور ) میشود و سرمای یخچال کم میشود .

نداشتن در جایخی و جاگوشتی در یخچال های قدیمی : نداشتن این وسایل باعث دیر اتومات کردن یخچال میگردد . و با یخ زدن مواد غذایی مثل ماست نمودار میشود .

گیر بودن لوله های ورودی : گیر بودن لوله های ورودی باعث بروز مشکل میشود .

یخچال های با برد دیجیتال : معیوب بودن سنسور ودر مواردی خاص معیوب بودن برد اصلی باعث بروز مشکل میشود .

علت روشن نشدن یخچال

علت۱-پریز برق ندارد،دوشاخه یا سیم رابط معیوب است.

رفع عیب۱-پس از کنترل برق پریز دوشاخه وسیم رابط را به این صورت آزمایش می کنیم .توسط یک سیم دو قطب دو شاخه را به یکدیگر مرتبط ساخته ودر حالی که ورودی کابل را از مدار یخچال باز نموده ایم ،آوامتر را به آن ها متصل می نماییم در صورت عدم انحراف عقربه ،سیم رابط ودو شاخه را که معمولا" به شکل یک پارچه تولید می شود تعویض می کنیم.

علت ۲- ترموستات معیوب است

رفع عیب ۲- با بررسی مدار الکتریکی یخچال (شکل فوق ) به این نتیجه خواهید رسید که اگر کلید ترموستات خراب باشد و فاز ورودی را به موتور ،هدایت نکند کمپرسور قادر به حرکت نخواهد بود . ورودی و خروجی ترموستات را به آرامی از آن جدا سازید و با اتصال رابط های اهم متر به آن ولوم را به چپ و راست بچرخانید تا صدای قطع و وصل کلید داخل ترموستات شنیده شود . اگر با وصل کلید عقربه بطرف صفر منحرف و با قطع کلید عقربه بطرف بی نهایت باز گردد عیب از ترموستات نیست .در غیر این صورت ترموستات را از بدنه یخچال خارج نموده و قاب آن را باز کنید و به آرامی سعی کنید مشکل کلید داخل آن را رفع نمایید.اگر ترموستات تعمیر نمی شود آن را تعویض کنید تا یخچال شروع بکار کند.

تذکر:در مواردی که نیاز است ترموستات از یخچال خارج شود ویا اگر ناچارید در همان وضعیت (متصل به بدنه ) بر روی آن آزمایش را انجام دهید، می بایست در نظر داشته باشید که اعمال فشار نا مناسب برروی ترموستات ممکن است به لوله مویی و یا لوله بلو آسیب رساند، ودر نتیجه گاز داخل ترموستات تخلیه شود.ترموستاتی که دچار چنین عیبی گردد،بلافاصله باید تعویض شود زیرا عمل اتومات را انجام نخواهد داد.

علت ۳- اورلود معیوب است.

رفع عیب ۳- در صورت خرابی اورلود کمرسور روشن نخواهد شد زیرا عموما" جایگاه اورلود سر راه نول مشترک کمپر سور است واگر پلاتین های داخلش در حالت عادی متصل نباشند به موتور الکتریکی کمپرسور ولتاژ نمی رسد اتصال پلاتین های اورلود را بتوسط اهم متر در حالی که دوشاخه از پریز جدا شده ،مورد بررسی قراردهید.اگر این پلاتین ها به یکدیگر متصل نیستند،اورلود را با نوع مشابه خودش تعویض نمایید.معمولا"بر روی اورلود کد بخصوصی ذکر می شود که در واقع بیانگر جریان نامی اورلود است.اگر به مورد مذکور توجه نشود و اورلود جدید دارای جریانی کمتر از جریان نامی اورلود قبلی باشد،بمحض اتصال برق به کمپر سور ،عمل نموده و مدار الکتریکی موتور را قطع می کند.

علت۴- سیم های رابط از مجموعه سیم بندی مدار جدا (قطع)شده اند.

رفع عیب۴- اگر سیم های اصلی مانند فاز و یا نول مدار پاره شده ،و یا از اتصالات قطعاتی مانند ترموستات - اولود یا موتور جدا شوند عیب مربوطه بوجود می آید. سیم بندی را دقیقا" بر رسی نمایید ودر صورت مشاهده قطعی و یا پارگی در سیمی،اتصال را مجددا" بر قرار نمایید تا مشکل بر طرف شود.

 

منبع:نمناک

 

مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز