کد خبر: 52474
ف
چگونه مهارت کنترل خشم را به کودکان یاد دهیم؟
خشم یکی از احساسات طبیعی انسان است و هر کس درجه هایی از آن را دارد اما کودکان باید از ابتدایی ترین مراحل تربیتی شان یاد بگیرند چطور این احساس سرکش را مهار کنند . کنترل خشم کودکان نیازمند آموزش مهارت است .
به گزارش بهداشت نیوز، خشم یکی از احساسات طبیعی انسان است و هر کس درجه هایی از آن را دارد اما کودکان باید از ابتدایی ترین مراحل تربیتی شان یاد بگیرند چطور این احساس سرکش را مهار کنند . کنترل خشم کودکان نیازمند آموزش مهارت است .  کودکان عصبانیت خود را به گونه های مختلف ابراز می دارند. ابزار خشم و عصبانیت گرچه کارکردی برای سلامت روان کودک دارند، اما چون مستلزم رفتارهایی است که از نظر جامعه پسندیده نیست بنابراین لازم است که مهارت ­های کنترل خشم کودکان را به آنها یاد دهیم و به آنها بیاموزیم که به جای رفتارهای پرخاشگرانه و عصبانیت مطلق یاد بگیرد که نیازها و خواسته هایش را بیان کند و از گفتگو برای دفاع خود استفاده کرده و با حل مسئله مشکلاتشان را کنار بزند . در این بخش از مجله اینترنتی بیرکلیک قصد داریم راهکارها و مهارت های کنترل خشم در کودکان را مورد بررسی قرار دهیم . همراه ما باشید .
 
راهکارها و مهارت های کنترل خشم در کودکان
– سعی نکنید در وی این باور را ایجاد کنید که خشمش بی مورد است و مساله مهمی وجود ندارد . در عوض با او همدردی کنید و به او بگویید که شرایطش را درک می کنید و می فهمید که او عصبانی است .
– خشم او را کوچک، حقیر و مسخره جلوه ندهید و در لحظه عصبانیت کودک نخندید . گفتن جمله هایی مانند : مرد به این بزرگی خجالت داره، باز هم که آبغوره گرفتی، وقتی عصبانی هستی چقدر زشت می شوی و … فقط او را عصبانی تر می کند .
– به هنگام خشم کودک، رفتار خودتان را مثال نزنید بلکه درباره احساسات او حرف بزنید.
– او را با کودکان دیگر مانند خواهر و برادر و همکلاسی هایش مقایسه نکنید .
– بکوشید علت خشم و عصبانیت او را بفهمید و از او بخواهید درباره آن صحبت کند .
– هنگامی که کودکان درباره احساساتشان و عواملی که آن را بوجود آورده صحبت می کنند، گوش دادن بدون قضاوت، بدون امر و نهی و پند و اندرز به آن ها کمک می کند تا به تفاوت میان خشم و آرامش پی ببرند .
– علایم جسمی عصبانیت را به او بیاموزید . به فرزندتان بگویید هر وقت کسی عصبانی می شود، بلندتر حرف می زند، صورتش قرمز می شود، دست هایش را هنگام صحبت به شدت تکان می دهد ، ضربان قلبش بالا می رود، اخم می کند، دهانش خشک می شود و تندتند نفس می کشد، سپس از او بخواهید اگر این علایم را در خودش دید، یاد توصیه های شما بیفتد .
 
چند راهکار عملی برای کنترل خشم در سنین مختلف
کودکان ۵-۳ ساله
وقتی فرزندتان خشمگین شد، یک ظرف حباب درست کن به او بدهید . لازمه حباب درست کردن، تمرکز بر تنفس است.
تنفس آرام و شمرده، احساسات خروشان کودک را آرام می کند. به مدت چند هفته روزی یک دقیقه با فرزندتان حباب درست کنید؛ بعد از اینکه حباب درست کردن را یاد گرفت، از او بخواهید با کمک گرفتن از قوه تخیلش، حباب های متفاوتی درست کند. لطافت حباب ها و تلاش برای ساخت آنها روحیه کودک را آرام تر می کند.
کودکان ۸-۶ ساله
با پایان دوره خردسالی، کودک یاد می گیرد افکار خود را مدیریت کند و حتی تغییر دهد. ابتدا با حوصله به او کمک کنید محرک های خشمش را بشناسد؛ مثلا ممکن است هنگامی که کسی او را هل می دهد یا با عنوان زشتی صدایش می زند یا مسخره اش می کند، عصبانی شود. به او یاد دهید چطور بر خشمش غلبه کند و به او بفهمانید در برخوردهای اجتماعی اش باید صبور باشد و قبل از هر اقدامی، نفسی عمیق بکشد و اگر می تواند چند قدم از آنچه عصبانی اش کرده فاصله بگیرد .
کودکان ۱۲-۹ ساله
به فرزندتان بیاموزید قبل از هر کاری به خصوص واکنش های خشمگینانه، فکر کند. این بار که فرزندتان با یکی از همسالانش دعوایش شد، بگذارید تا هر جا که می خواهد پیش برود سپس از او بپرسید : «دعوایت را کردی، عصبانیتت را نشان دادی؟ نتیجه چه شد؟ مشکلتان حل شد؟ برای حل این ناآرامی ها چه کار می خواهی بکنی؟ اگر دوباره دعوایت شد هم می خواهی همین رفتار های زشت را داشته باشی؟»
 
 
منبع: نی نی بان
 

 

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.