title
کد خبر: 52476
00
چرا فرزندآوری را دوست نداریم ؟

از موضوعاتی که هر جامعه را مورد تهدید و آسیب قرارمی دهد، موضوع کاهش جمعیت و خالی شدن آن جامعه از نیروی انسانی است. در واقع جمعیت و نیروی انسانی در هر جامعه‌ایی یکی از ابزارهای پیشرفت ، توسعه و بالندگی و حتی در موارد زیادی عامل بازدارنده در مقابل تهدیدات احتمالی کشورهای معاند است

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از موضوعاتی که هر جامعه را مورد تهدید و آسیب قرارمی دهد، موضوع کاهش جمعیت و خالی شدن آن جامعه از نیروی انسانی است. در واقع جمعیت و نیروی انسانی در هر جامعه‌ایی یکی از ابزارهای پیشرفت ، توسعه و بالندگی وحتی در موارد زیادی عامل بازدارند در مقابل تهدیدات احتمالی کشورهای معاند است.

با توجه به اهمیت این موضوع حال این سوال مطرح است. چه عاملی باعث بی رغبتی خانواده‌ها به فرزندآورری شده است. در این نوشتار به یکی از علل این پدیده نامطلوب اشاره می کنیم.

- اوضاع نامطلبوب معیشتی

از جمله علل و عواملی که باعث ترویج و گسترش خانواده‌ی تک فرزند وحتی بدون فرزند درجامعه شده است. مسأله اقتصادی یا به عبارتی اوضاع معشیتی نامناسب خانواده‌ها ست. حال این سوال مطرح است، آیا واقعاً اوضاع نامناسب اقتصادی می تواند دلیل خوبی برای بی توجهی به فرزندار شدن خانواده باشد.

- خداوند متعال ضامن روزی بندگان می شود

هرچند در مواردی سنگینی هزینه‌های زندگی باری را بر دوش خانواده ها تحمیل می کند. ولی این را نباید فراموش کرد که در فرهنگ اسلامی خداوند متعال خود را ضامن و متکفل روزی بندگان معرفی نموده است. از این رو با اعتقاد و ایمان راسخ به این باور دینی و اسلامی سزاوار نیست کسی خود و جامعه را از حضور و وجود فرزندان صالح محروم نماید. برای نمونه به بعضی از آیات نورانی کلام الله مجید اشاره می کنیم.

«وَکَأَیِّنْ مِنْ دَابَّةٍ لا تَحْمِلُ رِزْقَهَا اللَّهُ یَرْزُقُها وَ إِیَّاکُمْ وَ هُوَ السَّمیعُ الْعَلیمُ [عنکبوت/60] و چه بسیار جاندارانى که نمى‏توانند متحمّل روزى خود شوند. خداست که آنها و شما را روزى مى‏دهد، و اوست شنواى دانا»

نکته: این آیه نورانی به صراحت بیان می‌دارد که حتی آن کسانی که خود توانایی بدست آوردن روزیشان را ندارند خداوند متعال مددکار و کمک رسان آنها است و آنها را روزی می رساند.

- سوء ظن به خدا، عامل توقف تولید مثل

یقیناً ترس از ازدواج رغبت نداشتن به فرزندار شدن به بهانه‌ی فقر و نداری، ریشه در باورهای غیر دینی دارد، که لطمات جبران ناپذیری به پیکر جامعه اسلامی وارد می سازد. خداوند متعال در قرآن مجید خط بطلانی به این باور و فرهنگ نامناسب می زند و پیروان آن را مورد نکوهش قرار می دهد.

«وَ قالَتِ الْیَهُودُ یَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَیْدیهِمْ وَ لُعِنُوا بِما قالُوا بَلْ یَداهُ مَبْسُوطَتانِ یُنْفِقُ کَیْفَ یَشاءُ[مائده:/64]و یهود گفتند: «دست خدا بسته است.» دستهاى خودشان بسته باد. و به [سزاى‏] آنچه گفتند، از رحمت خدا دور شوند. بلکه هر دو دست او گشاده است، هر گونه بخواهد مى‏بخشد»

- اهمیت فرزنداری در فرهنگ اسلامی

امام ششم (علیه السلام) می فرماید : وقتی یوسف برادر مادری خود را دید، به او گفت چگونه بعد از من زمینه ازدواجت را فراهم کردی ؟ گفت : پدرم یعقوب مرا امر کرد و گفت : «اِنْ اِسْتَطَعْتَ اَنْ یَکُونَ لَکَ ذُرِّیَّهٌٔ تُثْقِلُ الاْرْضَ بِالتَّسْبیحِ فَافْعَلْ.[1]اگر بتوانی فرزندانی بیاوری که زمین حق را به تسبیح و ثنای خود نسبت به پروردگار سنگین کنند، این کار را انجام بده.»

از رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) روایت شده : «خَمْسَهٌٔ فی قُبُورِهِمْ وَ ثَوابُهُمْ یَجْری اِلی دیوانِهِمْ : مَنْ غَرَسَ نَخْلاً ، وَ مَنْ حَفَرَ بِئْراً ، وَ مَنْ بَنی لِلّهِ مَسْجِداً ، وَ مَنْ کَتَبَ مُصْحَفاً ، وَ مَنْ خَلَّفَ اِبْناً صالِحاً[2]پنج نفر از دنیا رفته اند، ولی پرونده آنان بسته نشده، دائم به آنان ثواب می رسد : کسی که درختی کاشته، چاه آبی برای بهره برداری مردم حفر کرده، مسجدی ساخته، قرآنی نوشته، فرزند شایسته ای از او به جا مانده.»

رسول حق (صلی الله علیه وآله وسلم) فرمود : «اَلْوَلَدُ الصّالِحُ رَیْحانَهٌٔ مِنَ اللّهِ قَسَمَها بَیْنَ عِبادِهِ . . .[3]فرزند شایسته دسته گلی خوشبو از جانب خدا است که بین بندگانش قسمت کرده.»

- نکته ها و پیام ها

1- در فرهنگ قرآن خداوند متعال خود را با صفت رازقیت به انسان معرفی می نماید، تا اینکه انسان به خاطر ترس از نداری و فقر خود را از زندگی مشترک و فرزندان صالح محروم ننماید.

2- تن ندادن به ازدواج و محروم کردن خود از فرزندان صالح به خاطر ترس از فقر و نداری ریشه درباورهای غلط غیر دینی و سوءظن به خداوند متعال دارد.

 

منبع: رهروان ولایت


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز