title
کد خبر: 52621
00
درباره «نوموفوبیا» یا «ترس دوری از موبایل» چه می‌دانید؟

نوموفوبیا، اصطلاحی است برای توصیف نوعی ترس در جهان امروز؛ ترس از زندگی بدون موبایل یا فراتر از آن، ترس از زندگی بدون امکان برقراری تماس با انسان‌های دیگر از طریق موبایل. متخصصان می‌گویند که نوموفوبیا امروزه در میان دانش‌آموزان دبیرستانی و دانش‌جویان روبه‌افزایش است.

به گزارش بهداشت نیوز: آیا تا حالا کلمه «نوموفوبیا» (Nomophobia) را شنیده‌اید؟! نوموفوبیا، اصطلاحی است برای توصیف نوعی ترس در جهان امروز؛ ترس از زندگی بدون موبایل یا فراتر از آن، ترس از زندگی بدون امکان برقراری تماس با انسان‌های دیگر از طریق موبایل. متخصصان می‌گویند که نوموفوبیا امروزه در میان دانش‌آموزان دبیرستانی و دانش‌جویان رو به‌ افزایش است. 
امروزه حتی بعضی از این افراد، موبایل خودشان را به حمام یا توالت می‌برند. بعضی از آنان حتی حاضرند که یکی از انگشتان دست خودشان را از دست بدهند، اما موبایل‌شان را هرگز! بسیاری از آنان هم ترجیح می‌دهند که با پیام‌های الکترونیکی سر و کار داشته باشند، و از صحبت کردن واقعی با انسان‌های واقعی دور بمانند. 
نوموفوبیا امروزه در همه کشورهای صنعتی به چشم می‌خورد. این اصطلاح (Nomophobia) در سال ۲۰۱۰ توسط سازمان UK Post Office به ثبت رسید که مخففی است برای عبارت no-mobile-phone phobia. مطالعات این سازمان نشان می‌دهند که حدود ۵۳ درصد از کاربران موبایل در بریتانیا سریعا مضطرب و عصبی می‌شوند «اگر موبایل‌شان را از دست بدهند، باتری موبایل یا اعتبار سیم‌کارت‌شان به پایان برسد، یا این‌که در محدوده خارج از پوشش شبکه مخابراتی قرار بگیرند». 
این مطالعه نشان می‌دهد که ۵۸ درصد از مردان و ۴۷ درصد از زنان در میان کاربران موبایل، از این فوبیا رنج می‌برند و حتی ۹ درصدشان نیز در صورت خاموش شدن موبایل‌شان شدیدا استرس می‌گیرند. طبق یافته‌های این مطالعه، ۵۵ درصد از این افراد می‌گویند که دلیل مضطرب و عصبی شدن‌شان در صورت عدم امکان استفاده از موبایل، به ناممکن شدن برقراری تماس با دوستان یا اعضای خانواده برمی‌گردد. محققان با تحلیل‌هایی که انجام داده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که استرس ناشی از نوموفوبیا با استرس در روز عروسی یا رفتن به مطب دندان‌پزشکی مشابه است.


این آمارها در آمریکا واقعا شدیدتر و بدتر هستند: 


- ۶۵ درصد (یا معادل با دوسوم از کاربران موبایل)، حتما باید موبایل را موقع خواب کنار خودشان قرار بدهند. این آمار در میان دانش‌جویان بالاتر از ۶۵ درصد است .
- ۳۴ درصد از کاربران موبایل، تحت هر شرایطی، حتما به تماس دریافتی از موبایل جواب می‌دهند. 
- یک‌پنجم از این افراد ترجیح می‌دهند که یک هفته تمام را بدون کفش زندگی کنند، ولی موبایل‌شان را از دست ندهند. 
- بیشتر از ۵۰ درصد از کاربران موبایل در آمریکا، هرگز موبایل خودشان را خاموش نمی‌کنند. 
- ۶۶ درصد از کل کاربران موبایل در آمریکا به نوموفوبیا مبتلا هستند. 
متخصصان می‌گویند که این افراد فراموش کرده‌اند که در مقابل هر اعتیادی که رفتار خاصی را به آن‌ها دیکته می‌کند، باید از اراده و خودمختاری خودشان محافظت کنند. همه وسیله‌های تکنولوژیک هم شامل همین قاعده می‌شوند. درواقع، تکنولوژی باید در خدمت زندگی راحت‌تر و کارآمدتر قرار بگیرد، ‌ولی همین تکنولوژی در زندگی افراد مبتلا به نوموفوبیا، به ارباب بلامنازع تبدیل شده است.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز