title
کد خبر: 52802
00
17سانحه‌ی هوایی مرگبار ایران پس از انقلاب

ساعت 8 صبح دیروز یک فروند هواپیمای مسیر تهران ـ یاسوج متعلق به شرکت هواپیمایی آسمان پس از پرواز از مهرآباد به سمت یاسوج از رادار خارج شده است. بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده‌است که بین پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند.

به گزارش بهداشت نیوز،  صبح امروز خبر سقوط پرواز تهران به سمت یاسوج بر اثر برخورد با رشته کوه دنا، باعث ناراحتی قلب مردم کشورمان شد.

عمق این فاجعه به حدی بود که مقام معظم رهبری و رئیس جمهور در پیام‌هایی جداگانه این حادثه را تسلیت گفتند. بررسی جزئیات این حادثه از همان ابتدا در دستور کار رسانه‌ها قرار گرفت و خبرهای مختلفی درباره جزئیات این حادثه منتشر شد.

حادثه تلخ امروز اما فرصتی را فراهم کرد تا به اختصار به بررسی مهم ترین وقایع هوایی ایران بپردازیم.

بر اساس آمار شبکه ایمنی هوانوردی ایران، یک هزار و ۵۳۰ سانحه هوایی در میان هواپیماهای ایران رخ داده‌است که بین پنجاه تا هفتاد سانحه آن مرگبار بوده‌اند. ۴۰ حادثه هوایی از سال ۱۹۴۴ میلادی تا انقلاب ایران در سال ۱۳۵۷ ثبت شده‌است پس از انقلاب سال ۱۳۵۷، بیش از هزار و ۴۰۰ صد نفر جان خود را در سوانح هوایی ایران از دست داده‌اند و سقوط هواپیمای ایرباس آ-۳۰۰ در پرواز شماره ۶۵۵ ایران ایر، به‌وسیله ناو جنگی وینسنس آمریکا در خلیج فارس هشتمین حادثه هواپیمائی در دنیا از لحاظ تعداد مسافرین کشته شده می‌باشد که تمام ۲۹۰ سرنشین آن کشته شدند.

سقوط هواپیمای نظامی در کرمان با ۲۷۶ کشته بزرگترین سانحه هوایی جهان بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۴ میلادی بوده‌است.اولین حادثه هوایی پس از انقلاب در یکم تیر سال ۱۳۵۹ (۲۱ ژوئن۱۹۸۰) رخ داده‌است و پس از آن تا خردادماه سال ۱۳۸۳ تعداد ۲۳۳ سانحه غیرنظامی رخ داده‌است؛ که از میان آنها ۶۷ سانحه مرگبار، منجر به ۹۹۸ کشته و ۹۷ مجروح شده‌است. بر اساس آمارهای دیگر تعداد کشته‌های سانحه‌های هوایی ایران ۲ اردیبهشت ۱۳۸۴ به ۱۳۴۵ نفر رسیده‌است. که اگر تعداد ۱۲۸ کشته حادثه ۱۵ آذر ۱۳۸۴ و ۱۱کشته هواپیمای فالکن-۲۰ سپاه را به آن بیافزاییم این آمار تا آغاز شهریور ۱۳۸۵ به ۱۴۸۴ نفر می‌رسد. همچنین در ظهر روز چهاشنبه ۸۸/۴/۲۴ نیز یک فروند هواپیمای مسافربری از نوع توپولف متعلق به شرکت هواپیمایی کاسپین که عازم ارمنستان بود دقایقی پس از بلند شدن از فرودگاه امام تهران در حوالی قزوین سقوط کرد که منجر به کشته شدن تمامی ۱۶۹ سرنشین (مسافر و خدمه) این هواپیما شد.

بر اساس اطلاعات شبکه ایمنی هوانوردی، تعداد ۱۷۲۰ نفر تا مرداد ۱۳۸۸ بر اثر سانحه‌های هوایی در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

فهرست سانحه‌های هوایی مهم ایران پس از انقلاب اسلامی:

1- سانحه 1389/10/19 ایران ایر

تاریخ سانحه : 19 دی 1389
مکان سانحه : ارومیه
کاربر هواپیما : Iran Air
نوع هواپیما : Boeing 727-286
شماره ثبت : EP-IRP
سال ساخت : 1974
شماره سریال : 1048/20945
خدمه/مسافرین : 11 / 94
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 10/ 69
کل کشته شدگان : 79 نفر

شرح سانحه:
پرواز 277 ایران از مبدا تهران به مقصد ارومیه در حالیکه آماده فرود در فرودگاه ارومیه بود به دلایل نامشخص در فاصله 8 کیلوتری از فرودگاه دچار سانحه شد. در این سانحه 79 نفر جان خود را از دست دادند. هم اکنون تیم بررسی سانحه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری در حال بررسی این سانحه هستند.

2- سانحه 1388/06/31 نیروی هوایی

تاریخ سانحه : 31 شهریور 1388
مکان سانحه : قرچک ورامین
کاربر هواپیما : IRIAF
نوع هواپیما : Ilyushin Il-76MD
شماره ثبت : 8208-5
سال ساخت : نامشخص
شماره سریال : نامشخص
خدمه/مسافرین : 7 / 0
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 7 / 0
کل کشته شدگان : 7

شرح سانحه:
هواپیمای آواکس نیروی هوایی ارتش  موسوم به سیمرغ ، جهت برگزاری رژه هفته دفاع مقدس از فرودگاه مهرآباد به هوا برخاست. در حین پرواز و بر اساس برخی گزارش ها از منابع غیر رسمی خدمه هواپیما اعلام وضعیت اضطراری به جهت آتش سوزی در یکی از موتورهای هواپیما کرده اند. در هنگام بازگشت به فرودگاه کنترل هواپیما از دست رفت و هواپیما در نزدیکی ورامین سقوط کرد.

 3- سانحه 1388/05/02 آریا

تاریخ سانحه : 2 مرداد 1388
مکان سانحه : فرودگاه مشهد
کاربر هواپیما : Aria Air
نوع هواپیما : Ilyushin Il-62M
شماره ثبت : UP-16208
سال ساخت : 1989
شماره سریال : 1951525
خدمه/مسافرین : 153
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 13 / 3
کل کشته شدگان : 16 نفر

شرح سانحه:
پرواز 1525 شرکت هواپیمایی آریا که از تهران به هوا برخاسته بود به هنگام فرود در فرودگاه هاشمی نژاد مشهد به علت سرعت بیش از حد هنگام نشستن پس از طی مسافتی از باند خارج شد و با دیواره های انتهایی فرودگاه هاشمی نژاد برخورد کرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد سرعت استاندارد برای نشستن هواپیمای ایلوشین 62 بین 145 و 165 مایلز بر ساعت است اما پرواز 1525 با سرعت 197mph اقدام به نشستن کرده است که در نتیجه باعث از دست رفتن کنترل هواپیما گردیده است.

در این سانحه کاپتان دادپی رییس هواپیمایی آریا نیز جان خود را از دست داد.

4- سانحه 1388/04/24 کاسپین

تاریخ سانحه : 24 تیر 1388
مکان سانحه : قزوین
کاربر هواپیما : Caspian Airlines
نوع هواپیما : Tupolev Tu-154M
شماره ثبت : EP-CPG
سال ساخت : 1987
شماره سریال : 87A748
خدمه/مسافرین : 12 / 156
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 12 / 156
کل کشته شدگان : 168 نفر

شرح سانحه:
پرواز 7908 هواپیمایی کاسپین از فرودگاه امام خمینی به مقصد ایروان ارمنستان به هوا برخاست. پس از 16 دقیقه از شروع پرواز، هواپیما که در ارتفاع 34 هزار پایی پرواز می کرد به علت بروز نقص فنی در موتور شماره 1 اقدام به چرخشی 270 درجه و کاهش ارتفاع به 14 هزار پایی نمود. این کاهش ارتفاع در عرض 90 ثانیه رخ داد. برج مراقبت سعی در برقراری تماس با پرواز 7908 داشت اما موفق نشد. همچنین هواپیماهایی متعلق به شرکت های ایران ایر و اسمان نیز که در همان منطقه در حال پرواز بودند نتوانستند با توپولف کاسپین تماس برقرار نمایند. سرانجا با سرعت بسیار بالایی توپولف 154 کاسپین در حوالی قزوین سقوط کرد.

کمیته بررسی سانحه هوایی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد دلیل سقوط هواپیما جدا شدن یک قطعه از کمپرسور کم فشار موتور شماره یک هواپیما بوده که این قطعه پس از جدا شدن از موتور با موتور هواپیما برخورد کرده و باعث از کار افتادن فرامین پرواز شده و همچنین لوله‌های سوخت را از کار انداخته است.

5- سانحه 1385/09/06 سپاه پاسداران

تاریخ سانحه : 6 آذر 1385
مکان سانحه : فرودگاه مهرآباد تهران
کاربر هواپیما : نیروی هوایی سپاه پاسداران
نوع هواپیما : Antonov An 74T-200
شماره ثبت : 15-2255
سال ساخت : 1997
شماره سریال : 365470991045
خدمه/مسافرین : 6 / 32
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 6 / 31
کل کشته شدگان : 37 نفر

شرح سانحه:
هواپیمای آنتونف 72 به هنگام برخاستن از باند 29 راست فرودگاه دچار نقص فنی شد و سقوط کرد.

6- سانحه 1385/06/10 ایران ایرتوا

تاریخ سانحه : 10 شهریور 1385
مکان سانحه : فرودگاه مشهد
کاربر هواپیما : Iran Air Tours
نوع هواپیما : Tupolev 154M
شماره ثبت : EP-MCF
سال ساخت : 1988
شماره سریال :  88A788
خدمه/مسافرین : 11 / 137
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 0 / 28
کل کشته شدگان : 28 نفر

شرح سانحه:
هواپیمای توپولوف 154 شرکت هواپیمایی ایران ارتور به شماره پرواز 945 که از بندرعباس عازم مشهد بود، در ساعت 13:45 و به هنگام فرود در باند 14L فرودگاه شهید هاشمی نژاد به علت ترکیدگی یکی از لاستیک های هواپیما از باند خارج شد که متعاقب آن هواپیما دچار آنش سوزی در قسمت جلوی بدنه گردید. تا هنگام فرود هواپیما همه چیز عادی بود تا اینکه به هنگام تماس چرخ ها با باند به یکباره صدای مهیبی بلند شد و لحظاتی بعد زبانه های آتش به داخل هواپیما شعله کشید. در این حادثه متاسفانه 28 نفر جان خود را از دست دادند و 54 نفر نیز زخمی شدند. گفتنی است حادثه توپولوف ایران ارتور، سومین حادثه منجر به فوت در این شرکت هواپیمایی است که در مجموع 278 کشته بر جای گذاشته است.

7- سانحه 1384/10/19 سپاه پاسداران

تاریخ سانحه : 19 دی 1384
مکان سانحه : نزدیکی ارومیه
کاربر هواپیما : نیروی هوایی سپاه پاسداران
نوع هواپیما : Falcon 20
شماره ثبت : 2233-15
سال ساخت : 1975
شماره سریال : 318
خدمه/مسافرین : 11
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 11
کل کشته شدگان : 11 نفر

شرح سانحه:
هواپیمای فالکون سپاه حامل سردار احمد کاظمی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران در نزدیکی ارومیه سقوط کرد. هواپیما که در شرایط بد آب و هوایی در حال پرواز بود در نزدیکی فرودگاه ارومیه بنا به درخواست خدمه پروازا جهت بررسی اینکه آیا چرخهای هواپیما به طور کامل باز شده اند یا نه یکبار اقدام به پرواز از فرودگاه ارومیه نمود تا برج مراقبت باز شدن چرخها را تایید کند. پس از عبور از فرودگاه به علت یخ زدگی، هر دو موتور هواپیما از کار افتاد و خدمه مجبور به فرود اضطراری در اطراف ارومیه شدند. هواپیما سرانجام اقدام به فرود کرد اما همه سرنشنینان هواپیما جان باختند.

 8- سانحه 1384/09/15 نیروی هوایی

تاریخ سانحه : 15 آذر 1384
مکان سانحه : تهران
کاربر هواپیما : IRIAF
نوع هواپیما : C-130
شماره ثبت : 8519-5
سال ساخت : 1970
شماره سریال : 4399
خدمه/مسافرین : 10 / 84
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 10 / 84
کل کشته شدگان : 94+12 نفر

شرح سانحه:

هواپیمای ترابری C-130 هرکولس متعلق به نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که از تهران به مقصد بندرعباس پرواز کرده بود، پس از گذشت 8 دقیقه از پرواز دچار نقص فنی در موتور شماره 4 شد. به دنبال این اشکال، خلبان گوهری درخواست کرد تا به فرودگاه مهرآباد بازگردد. پس از تایید درخواست خلبان و به هنگامی که هواپیما در مرحله تقرب به باند 29L فرودگاه مهرآباد قرار داشت از مسیر اصلی فرود منحرف و به ساختمانی 10 طبقه در شهرک توحید واقع در منطقه آذری تهران برخورد کرد. عده زیادی از مسافران این هواپیما را خبرنگاران و گروه های فیلم برداری و عکاسی رسانه های جمعی تشکیل می دادند که برای پوشش خبری مانور نیروهای نظامی به منطقه بندرعباس و بعد به چابهار اعزام می شدند. در این حادثه علاوه بر تمامی 94 سرنشین و خدمه هواپیما، 12 نفر نیز در شهرک مسکونی توحید جان خود را از دست دادند.

9- سانحه 1382/11/21 کیش ایر

تاریخ سانحه : 21 بهمن 1382
مکان سانحه : 3 کیلومتری شارجه
کاربر هواپیما : Kish Air
نوع هواپیما : Fokker 50
شماره ثبت : EP-LCA
سال ساخت : 1993
شماره سریال : 20273
خدمه/مسافرین : 6 / 40
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 6 / 37
کل کشته شدگان : 43 نفر

شرح سانحه:
پرواز 7170 در حالی که به باند 12 فرودگاه شارجه نزدیک می شد کنترلش را از دست داد و پس از یک چرخش به سمت چپ سقوط کرد. نتایج بررسی های اولیه نشان می دهد که هر دو ملخ در فاصله 2.5 مایلی فرودگاه به حالت معکوس درآمده بودند. در این حادثه 3 نفر از سرنشینان زنده ماندند.

10- سانحه 1380/11/23 ایران ایرتور

تاریخ سانحه : 23 بهمن 1380
مکان سانحه : نزدیک سراب دوراه - خرم آباد
کاربر هواپیما : Iran Air Tours
نوع هواپیما : Tupolev 154M
شماره ثبت : EP-MBS
سال ساخت : 1991
شماره سریال :  91A871
خدمه/مسافرین :  12 / 107
کشته شدگان از خدمه/مسافرین :  12 / 107
کل کشته شدگان : 119 نفر

شرح سانحه:
هواپیما در حالی که قرار بود یک ساعت پس از پرواز از تهران, در فرودگاه خرم آباد به زمین بنشیند در منطقه کوهستانی سفیدکوه و در ارتفاع 9100 پایی به کوه برخورد کرد و منهدم شد. در این حادثه همه 119 سرنشین هواپیما جان خود را از دست دادند.

11- سانحه 1380/02/27 فراز قشم

تاریخ سانحه : 27 اردیبهشت 1380
مکان سانحه : 20 کیلومتری ساری
کاربر هواپیما : Faraz Qeshm Airlines
نوع هواپیما : Yakovlev 40
شماره ثبت : EP-TQP
سال ساخت : 1977
شماره سریال : 9740856
خدمه/مسافرین : 10 / 19
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 10 / 19
کل کشته شدگان : 29 نفر

شرح سانحه:
هواپیمای یاک 40 حامل آقای رحمان دادمان وزیر راه و ترابری به اتفاق تعدادی از مسولین این وزارتخانه و همچنین تعدادی از تمایندگان مجلس که برای افتتاح فرودگاه گرگان به آن شهر سفر می کردند به علت بدی شرایط آب و هوایی نتوانست در فرودگاه گرگان به زمین بنشیند. به همین دلیل خلبان تصمیم گرفت مسیر خود را عوض کند. اما در هوایی نامساعد به ارتفاعات جنگلی منطقه برخورد کرد و منهدم شد. در این سانحه تمامی سرنشینان هواپیما از جمله وزیر راه و ترابری جان باختند.

12- سانحه 1329/06/23 ایران ایر

تاریخ سانحه : 23 شهریور 1329
مکان سانحه : تهران
کاربر هواپیما : Iran Airنوع هواپیما : C-47A-30-DL
شماره ثبت : EP-AAG
سال ساخت : 1943
شماره سریال : نا مشخص
خدمه/مسافرین : نامشخص
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : نا مشخص
کل کشته شدگان : نامشخص

شرح سانحه :
هواپیما لحظاتی کوتاه پس از بلند شدن سقوط کرد.

13- سانحه 1329/09/10 ایران ایر

تاریخ سانحه : 10 آذر 1329
مکان سانحه : نامشخص
کاربر هواپیما : Iran Air
نوع هواپیما : C-47A-25-DK
شماره ثبت : EP-AAJ
سال ساخت : 1944
شماره سریال : نامشخص
خدمه/مسافرین : نامشخص
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : نامشخص
کل کشته شدگان : نامشخص

شرح سانحه :
هواپیما در ارتفاعات سقوط کرد.

14- سانحه 1331/10/5 ایران ایر

تاریخ سانحه : 5 دی 1331
مکان سانحه : تهران
کاربر هواپیما : Iran Air
نوع هواپیما : C-47A-35-DL
شماره ثبت : EP-ACJ
سال ساخت : 1943
شماره سریال : نامشخص
خدمه/مسافرین : نامشخص
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : نامشخص
کل کشته شدگان : نامشخص

شرح سانحه:
هواپیما که از آبادان به مقصد تهران به پرواز در آمده بود به هنگام فرود در فرودگاه مهرآباد تهران سقوط کرد

15- سانحه 1346/01/29 نیروی هوایی

تاریخ سانحه : 29 فروردین 1346
مکان سانحه :  زرند کرمان
کاربر هواپیما : IRA
نوع هواپیما : C-130
شماره ثبت : 107-5
سال ساخت : 1966
شماره سریال : 4118
خدمه/مسافرین : 23
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 23
کل کشته شدگان : 23 نفر

شرح سانحه:
هواپیما به دلیل اصابت رعد و برق دچار سانحه شد و سقوط کرد.

16- سانحه 1360/07/07 نیروی هوایی

تاریخ سانحه : 7 مهر 1360
مکان سانحه : کهریزک تهران
کاربر هواپیما : IRIAF
نوع هواپیما : C-130
شماره ثبت : 8552-5
سال ساخت : 1975
شماره سریال : 4594
خدمه/مسافرین : ؟ / 67
کشته شدگان از خدمه/مسافرین :  49
کل کشته شدگان :  49 نفر

شرح سانحه:
بعد از پـایان موفقیت آمیز عملیات ثامن الائمه ، 5 تن از فرماندهان رده بالاى ارتش و سپاه جهت تقدیم گزارش به امام خمینى (ره ) عازم تهران مى شـونـد و بـه این منظور یک فروند هواپیماى C-130 با 40 نفر سرنشین و 27 مجروح و 32 نفر از شهداى عملیات ثامن الائمه از فرودگاه اهواز به مقصد تهران به پرواز در مى آید    .

هواپیما در ساعت 19:59 دقیقه روز 7 مهرماه در 17 مایلى فرودگاه مهرآباد تهران در جنوب غربى کهریزک دچار سانحه مى شود و به علتى نامشخص هر چهار موتور هواپیما همزمان خاموش مى شوند. خلبان تلاش مى کند هواپیما را در همان منطقه به زمین بنشاند. چرخهاى هواپیما توسط خلبان باز شده و هـواپـیـمـا در زمـیـن نـاهـمـوار فـرود مـى آیـد و پـس از طـى مـسـافـتـى قـریـب بـه 270 مـتـر در نـقـطـه اى مـتـوقـف و بـال چـپ هـواپـیـمـا به زمین اصابت مى کند. هواپیما متلاشى و آتش مى گیرد که در نتیجه 49 نفر از سرنشینان هواپیما از جمله این 5 فرمانده ارشدبه شهادت رسیدند:

1- سرلشکر فلاحى جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش.
2- سرلشکر یوسف کلاهدوز قائم سپاه پاسداران انقلاب اسلامى.
3- سرلشکر سید موسى نامجوى وزیر دفاع.
4- سرلشکر فکورى مشاور جانشین رئیس ستاد مشترک ارتش.
5- سرلشکر جهان آرا فرمانده سپاه پاسداران خرمشهر و آبادان.

17- سانحه 1358/11/1 ایران ایر

تاریخ سانحه : 1 بهمن 1358
مکان سانحه : کوه های لشکرک تهران
کاربر هواپیما : Iran Air
نوع هواپیما : Boeing 727-86
شماره ثبت : EP-IRD
سال ساخت : 1968
شماره سریال : نامشخص
خدمه/مسافرین : 8 / 120
کشته شدگان از خدمه/مسافرین : 8 / 120
کل کشته شدگان : 128 نفر

شرح سانحه :
هواپیمای بویینگ 727 در حال طی مراحل نهایی پرواز و هنگامی که به باند 29 فرودگاه مهرآباد نزدیک می شد به علت مه و برف شدید در ارتفاعات البرز سقوط کرد که منجر به کشته شدن همه سرنشینان هواپیما شد.  احتمالا ILS و رادار زمینی در زمان وقوع حادثه غیر فعال بودند.

 

منبع: راسخون


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز