title
کد خبر: 52817
00
سوالاتی که هر زنی باید درباره اهدای خون بداند

خانم‌ها می‌توانند در دوره قاعدگی هم خون اهدا کنند، اما اگر دوره قاعدگی شما سنگین است، بهتر است که از انجام دادن چنین کاری اجتناب کنید. دلیلش این است که از دست دادن خون به هر دلیلی می‌تواند سطح آهن در بدن شما را کاهش بدهد و حداقل موقتا حال شما را ناخوش کند.

به گزارش بهداشت نیوز:

آیا می‌توان در دوره قاعدگی هم خون اهدا کرد؟

خانم‌ها می‌توانند در دوره قاعدگی هم خون اهدا کنند، اما اگر دوره قاعدگی شما سنگین است، بهتر است که از انجام دادن چنین کاری اجتناب کنید. دلیلش این است که از دست دادن خون به هر دلیلی می‌تواند سطح آهن در بدن شما را کاهش بدهد و حداقل موقتا حال شما را ناخوش کند.

چقدر خون اهدا می‌کنیم؟

متخصصان می‌گویند که هر کدام از زنان در هر دفعه از اهدای خون، می‌توانند ۴۷۰ میلی‌لیتر خون اهدا کنند.

آیا همه گروه‌های خونی می‌توانند اهداکننده باشند؟

همه گروه‌های خونی می‌توانند اهداکننده و گیرنده باشند و پزشکان همیشه به انواع گروه‌های خونی نیاز دارند. با این‌ حال، گاهی اوقات پیش می‌آید که مراکز مختلف شدیدا به گروه‌های خونی نادر مانند O منفی و B منفی نیاز پیدا می‌کنند. بنابراین، این مساله تا حدود زیادی به نیاز مراکز نیز بستگی دارد.

آیا بیماری‌ها یا مشکلات خاص مانع از اهدای خون می‌شوند؟

اگرچه بیشتر زنان می‌توانند اهدای خون را انجام بدهند، اما محدودیت‌هایی هم در این زمینه برای‌شان وجود دارد. درواقع، عواملی مانند وضعیت سلامتی و مصرف داروها می‌توانند شرایط را برای آنان تغییر بدهند. با این‌ حال، اگر شرایط زیر را داشته باشید، معمولا قادر به اهدای خون هستید:
- برخوردار بودن از سلامتی و تندرستی
- داشتن وزن بین ۵۰ تا ۱۵۰ کیلوگرم
- قرار داشتن در جدول سنی بین ۱۷ تا ۶۶ سال.
اگر کم‌وزن یا باردار باشید، IVF انجام داده باشید، در حال مصرف دارو باشید یا اخیرا خون دریافت کرده باشید، نمی‌توانید اهدای خون را انجام بدهید.

آیا پیش از اهدای خون باید آزمایش‌های خاصی را انجام داد؟


وقتی که برای اهدای خون به مراکز معتبر مراجعه می‌کنید، کارکنان آن مرکز حتما ارزیابی‌های اولیه را درباره اهدای خون برای شما انجام خواهند داد. ضمن این‌که همین مراکز معمولا فهرستی از شرایط اهدای خون را به مراجعه‌کنندگان ارائه می‌دهند.

هر کدام از زنان چند بار می‌توانند خون اهدا کنند؟


زنان می‌توانند هر ۱۶ هفته، یک بار خون اهدا کنند که برابر است با تقریبا ۳ بار در هر سال. این میزان برای مردان به یک بار در هر ۱۲ هفته می‌رسد، چون هموگلوبین بیشتری در خون‌شان وجود دارد.

آیا اهدای خون می‌تواند باعث کم‌خونی شود؟


اگر بیشتر از حد مجاز برای اهدای خون اقدام کنید، این اتفاق امکان‌پذیر است. میزان هموگلوبین در بدن همه انسان‌ها یکسان نیست و اساسا مردان دارای هموگلوبین بیشتری نسبت به زنان هستند. با این‌ حال، سطح مجازی برای هموگلوبین‌ها وجود دارد که تحت هیچ شرایطی نباید پایین‌تر بیاید. پس اگر سطح هموگلوبین شما بعد از اهدای خون به زیر این حد مجاز برسد، شانس کم‌خونی در شما افزایش می‌یابد.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز