title
کد خبر: 52823
00
 ارتباط مستقیم ابتلاء به سرطان با سبک زندگی و تغذیه

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین گفت: بیش از 70 درصد سرطان‌ها با سبک زندگی مردم و 30 درصد هم با تغذیه ارتباط مستقیم دارد ازاین‌رو نیاز است با اصلاح سبک زندگی و تغذیه آمار ابتلا به سرطان کاهش پیدا کند.

به گزارش بهداشت نیوز، «سیدسعید اسکویی» اظهار کرد: هم‌اکنون سالانه شاهد افزایش آمار مبتلایان به سرطان در جهان و کشورمان هستیم که از جمله عوامل آن می‌توان به افزایش سن به سبب زیاد شدن امید به زندگی، رفتن وضعیت تغذیه‌ای به سمت غذاهای فرآوری شده، مصرف دخانیات و تغییر سبک زندگی اشاره کرد. 

وی افزود: در استان قزوین در سال گذشته 1600 نفر ابتلاء به سرطان دیده شد که متأسفانه 954 نفر که 569 نفر از آقایان و 385 نفر از زنان را به کام مرگ کشید. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: این آمار نشان می‌دهد که نیمی از مبتلایان سلامتی خود را به دست می‌آورند و درمان می‌شوند از این‌رو مبتلایان به این بیماری باید در ادامه درمان خود ممارست داشته و امید به زندگی را از دست ندهند. 

اسکویی ادامه داد: از جمله عوامل هشداردهنده‌ای که زنگ بیماری سرطان را به صدا درمی‌آورد می‌توان به هرگونه زخمی که دیر خوب شود، هرگونه تغییر در خال، هرگونه سرفه و گرفتگی و تغییر صدا به مدت طولانی، هرگونه اختلال در بلع شامل درد و یا سوءهاضمه اشاره کرد.

این مسئول با تأکید بر این‌که اگر در اقوام درجه‌ یک موردی از ابتلا به سرطان بود باید اعضای آن خانواده و بستگان مراقبت بیشتری داشته باشند، گفت: از دیگر عوامل زمینه‌ساز و هشداردهنده سرطان  می‌توان مشاهده هرگونه توده غیرمعمول، هرگونه اسهال و یبوست طولانی، خونریزی غیرطبیعی در ادرار و مدفوع نام برد.

وی یادآور شد: دانشگاه علوم پزشکی قزوین برنامه‌های خود را برای مهار بیماری سرطان در 3 محور مورد توجه قرار داده است. 

اسکویی خاطرنشان کرد: تلاش علوم پزشکی قزوین است که مردم سرطان نگیرند، اگر کسی مبتلا به این بیماری شد زود تشخیص داده شود و سومین محور هم درمان سریع مبتلایان به سرطان است.  

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قزوین خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد سرطان‌ها با سبک زندگی مردم و 30 درصد هم با تغذیه ارتباط مستقیم دارد از این‌رو نیاز است با اصلاح سبک زندگی و تغذیه آمار ابتلا به سرطان کاهش پیدا کند.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز