title
کد خبر: 53062
00
موبایل به این ۵ دلیل باعث افزایش اضطراب می‌شود

آیا شما هم عادت دارید که از همه پیام‌هایی که وارد موبایل‌تان می‌شوند، با صدای مشخص یا ویبره مطلع شوید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است،‌ وقتش رسیده که بخش اعلان‌های موبایل را قطع کنید. به‌گفته متخصصان، «انجام دادن این کار، اضطراب و حواس‌پرتی ناشی از هشدارهای دائمی موبایل را کاهش می‌دهد». افراد مبتلا به اضطراب و خصوصا اختلال اضطرابی، غالبا حساسیت زیادی نسبت به صداها دارند و درنتیجه شنیدن دائمی صدای موبایل می‌تواند علائم اضطراب‌شان را تشدید کند.

به گزارش بهداشت نیوز:

تاثیر گذاشتن موبایل بر چرخه خواب

خواب بی‌کیفیت، یکی از شایع‌ترین علائم فیزیکی اضطراب است، اما بیشتر ما همچنان از موبایل خودمان به‌عنوان ساعت زنگ‌دار استفاده می‌کنیم. متخصصان می‌گویند: «این نکته یعنی موبایل قبل از خواب دقیقا کنار ما قرار می‌گیرد و بعد از بیدار شدن نیز دوباره کنارمان است. بنابراین، همه ما به‌ سادگی وسوسه می‌شویم تا موبایل خودمان را قبل از خواب و بلافاصله پس از بیدار شدن چک کنیم. با این‌ حال، آیا تا کنون به این مساله فکر کرده‌اید که این عادت تا چه اندازه مخرب است؟ به احتمال زیاد، ‌نه. پس اگر به کیفیت خواب خودتان اهمیت می‌دهید، باید موبایل را موقع خواب از اتاق خواب خارج کنید و از ساعت‌های زنگ‌دار معمولی برای بیدار شدن استفاده کنید».

موبایل و آلودگی صوتی

آیا شما هم عادت دارید که از همه پیام‌هایی که وارد موبایل‌تان می‌شوند، با صدای مشخص یا ویبره مطلع شوید؟ اگر پاسخ‌تان مثبت است،‌ وقتش رسیده که بخش اعلان‌ها (notifications) موبایل را قطع کنید. به‌گفته متخصصان، «انجام دادن این کار، اضطراب و حواس‌پرتی ناشی از هشدارهای دائمی موبایل را کاهش می‌دهد».
این نکته را هم نباید نادیده گرفت که افراد مبتلا به اضطراب و خصوصا اختلال اضطرابی، غالبا حساسیت زیادی نسبت به صداها دارند و درنتیجه شنیدن دائمی صدای موبایل می‌تواند علائم اضطراب‌شان را تشدید کند.

وابستگی بیش از حد به موبایل

آیا به یاد می‌آورید که آخرین بار دقیقا چه زمانی بدون استفاده از موبایل، یک نقشه را خوانده‌اید، بلیط سفر خریداری کرده‌اید یا حتی یک پیتزا سفارش داده‌اید؟ بعضی از افراد واقعا نمی‌توانند چنین اتفاقاتی را به یاد بیاورند. در حالی که تکنولوژی واقعا امکانات تسهیل‌کننده‌ای را در اختیار ما می‌گذارد، اما هر لحظه می‌تواند استقلال ما را از بین ببرد. بعضی از افراد تا حدی به موبایل وابسته شده‌اند که اگر باتری موبایل خالی شود، سریعا مضطرب و عصبی می‌شوند، یا اگر نتوانند به موبایل‌شان دسترسی داشته باشند، به‌طرز عجیب‌وغریبی از نظر عصبی آسیب‌پذیر و تحریک‌پذیر می‌شوند.
مطالعات اخیر نشان داده‌اند که بسیاری از جوانان، در صورت دور ماندن از موبایل خودشان، سطح بالایی از استرس را تجربه می‌کنند و حتی الگوی ضربان قلب‌شان به افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) شباهت می‌یابد.

استفاده از موبایل برای فرار از واقعیت

محققان دانشگاه ایلینویز در سال ۲۰۱۶ به این نتیجه رسیدند که بعضی از دانش‌جویان از موبایل به‌عنوان ابزاری برای فرار از واقعیت استفاده می‌کنند و میزان شیوع مشکلات مربوط به حوزه سلامت روان مانند افسردگی و اختلال اضطرابی در میان آنان زیاد است. به‌گفته محققان، مشخص کردن انگیزه افراد برای روی آوردن به فضای مجازی بسیار مهم است. پس همه ما باید از خودمان بپرسیم که دقیقا چرا وارد فضای مجازی می‌شویم و ظاهرا بی‌هدف پرسه می‌زنیم. آیا قصدمان، مقایسه خویش با دیگران است؟  آیا می‌خواهیم از مشکلات در جهان واقعی فرار کنیم؟ هرچه سوال‌های بیشتری از خودتان بپرسید و به پاسخ‌های واضح‌تری برسید، احتمالا دلیل اضطراب خودتان را هم راحت‌تر کشف خواهید کرد.

خاموش نکردن موبایل حتی برای یک دقیقه

آمارهای جهانی نشان می‌دهند که برای مثال مردم بریتانیا، حداقل روزانه ۲۸ بار سراغ موبایل‌شان می‌روند، درحالی که فاصله‌گیری از موبایل واقعا اهمیت زیادی دارد. یکی از توصیه‌های متخصصان درباره موبایل این است: موبایل را گاهی اوقات از دسترس خودتان و از ذهن‌تان دور کنید.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز