title
کد خبر: 53070
00
پیش از ازدواج مزاج خود را ارزیابی کنید

پیرامون موضوع ازدواج از دیدگاه اصولی و بر مبنای طب اخلاطی و طب مزاجی در شماره‌ی قبلی نشریه مباحثی مطرح شد . در تعریف اصطلاحات می‌توانیم تا حدی مقصد و منظور خود را بیان کنیم .

به گزارش بهداشت نیوز، علم مزاج‌شناسی عبارت است از شناخت اجزای متناسب خلقت و چیدمان آنها در کنار یکدیگر ؛ به عنوان مثال ترکیب کردن یک غذا با مزاج گرم با یک غذای دارای مزاج سرد ، یا ترکیب کردن یک خوراکی با مزاج خشک با یک خوراکی دارای مزاج تر.

بر اساس این دیدگاه زوجین باید مکمل یکدیگر باشند تا زندگی بتواند پیوندهای مناسب بین دو انسان را به‌دست آورد . هر چه اجزای پیوندی در بین زن و مرد بیشتر و قوی‌تر باشد بی‌شک استحکام این پیوند بیشتر خواهد شد .

در گفتار پیشین مروری داشتیم بر ازدواج افراد دارای مزاج گرم و خشک یعنی افرادی که در طبیعت و مزاج آنها صفرا غلبه دارد. این افراد به‌دلیل داشتن خصوصیات جسمی و روحی ویژه‌ای که مخصوص خودشان است نیازمند برخورداری از شرایط خاصی برای ازدواج موفق هستند .

مثلا یک فرد دارای غلبه صفرا در جنس مرد همیشه در حال دویدن و حرکات تند است و از نظر خصوصیات فکری و رفتاری خصوصیت عجول بودن در کارها را دارد . این عجول بودن در کار چنانچه در طرف مقابل نیز وجود داشته باشد ، میزان شکست‌ها و آسیب‌ها را در زندگی بسیار بالا خواهد برد .

در چنین شرایطی پیشنهاد می‌شود فردی که دارای مزاج گرم و خشک است همسری را برگزیند که دارای درجه‌ی مطلوبی از رطوبت باشد؛ یعنی آن شدت و حدت حرارت توسط طرف مقابل تا حد زیادی خنثی شود .

به عنوان مثال چنین فردی که دارای غلبه‌ی صفرا بوده در یک آن و با اولین پیشنهاد تصمیم به همراهی در سفر با دیگران را خواهد گرفت ، بدون اینکه مقدمه و موخره آن را ارزیابی کرده باشد . یعنی  هیجان بالایی دارد و چون برای کارهایش برنامه‌ریزی صورت نمی‌دهد ،

تصمیمات آنی وی که معمولا تصمیمات عجولانه‌ای بوده و معیار درستی نیز ندارند می‌تواند آسیب پذیری زندگی مشترکش را افزایش دهد .

اما وجود یک همسر با مزاج مرطوب ( گرم و تر – یا – سرد و تر ) می‌تواند درجه‌ی آسیب پذیری طرف مقابل را تا حد زیادی اصلاح کند . به‌طور مثال از تصمیمات مکرر سفر بدون برنامه ، شرایط را به سمت و سوی مسافرت‌های برنامه ریزی شده و آرام هدایت کند .

در تصمیمات برای خرید نیز چنین است . معمولا افرادی که غلبه‌ی شدید صفرا در وجودشان فراهم شده است در تصمیمات برای خرید نیز عجله کرده و معمولا خریدهای ناموفقی را انجام می‌دهند . تکرار این ناموفقیت‌های می‌تواند برای هر جمعی خطرناک باشد ،

لذا ادغام مزاجی متناسب نه تنها در میزان سازشکاری افراد به ظاهر اثر خواهد گذاشت، بلکه در جزئیات پیوند خانوادگی نیز اثرگذاری عمیقی خواهد داشت .

در مثالی دیگر می‌توان عنوان داشت فردی که دارای مزاج گرم است تمایل به خنکی دارد . این تمایل به خنکی می‌تواند از مسافرت به مناطق سردخود را نشان دهد و یا اینکه به لذت بردن از دستان همسرش که مزاجی خنک دارد و وی آن را  به عنوان یک نقطه‌ی مطلوب برای خود تعریف می‌کند،ختم شود .

یقینا دو نفر در زمان کنار هم بودن حتی در رابطه‌ی مادر و فرزند‌ی ، چنانچه هر دو گرم باشند علیرغم میل و محبت مادر برای درآغوش گرفتن فرزندش ، بعداز چند لحظه کنار هم قرار گرفتن و گرمای شدید ، هر دو همدیگر را پس خواهند زد .

آیا این پس زدن به معنای دوست نداشتن است یا عدم تحمل حرارت باعث این پس زدن شده است ؟

در بین زوجین نیز این پدیده بسیار تکرار خواهد شد . در خیابان دو زوج که یکی گرم و دیگری مزاج سردتر دارند دستان یکدیگر را محکم در دست خواهند گرفت ، چراکه هر کدام تامین کننده‌ی نیاز طرف مقابل هستند . یکی دستانی سرد دوست دارد و فردی که سرد است دستانی گرم .

آیا این فشردگی دست‌ها یک نیاز جسمی است یا یک نیاز روحی و یا یک پدیده‌ی اجتماعی است ؟

تمام افراد می‌دانند که گرفتن دستان زوجین در دست یکدیگر به عنوان یک دوست داشتن تعبیر می‌شود ، حال آنکه دو نفر می‌توانند همدیگر را دوست داشته باشند ولی تحمل گرمی و سردی دستان یکدیگر را نداشته باشند .

این موضوع از کنار هم راه رفتن ، دستان یکدیگر را گرفتن تا با فاصله راه رفتن می‌تواند طیف متفاوتی داشته باشد که در جامعه‌ی امروز ایران قریب به اتفاق زوجین به علل مختلف من جمله علل مزاجی که دلایل تربیتی نیز روی آن اثر گذاشته است از راه رفتن صمیمی و دوستانه کنار یکدیگر هنگام قدم زدن در خیابان و یا پارک محروم هستند.

اما با تغییر مزاج عمومی جامعه از یک نسل به نسل دیگر این موضوع می‌تواند به فرمی شدت یافته در ابراز محبت نیز تبدیل شود که شاید نسل جوان به طور خودکار این مسیر را یافته باشند .

در افراد گرم مزاج معمولا به علت وجود بخارات ، فشار درونی افراد بالا است و چنانچه با فرد گرم دیگری رفتار زناشویی در حال وقوع باشد ، خروج از این رفتار در زمان بسیار کوتاهی اتفاق خواهد افتاد . خروج از این رفتار به مرور در بین زن و مرد می‌تواند تفاسیر متفاوتی را داشته باشد .

اما از نگاه طب اخلاطی و مزاجی باید اذعان داشته باشیم که گرم شدن بیش از حد یکی از زوجین می‌تواند به رسیدن زودرس به وضعیت اوج(ارگاسم) بینجامد و نارضایتی طرف مقابل را به همراه داشته باشد .

یقینا در انتخاب همسر در شرایط فعلی کسی در ابتدا پیرامون این موضوع اصلی هیچ سؤالی نخواهد داشت و این موردی است که در مشاوره‌های مزاجی قبل از ازدواج حتما باید به آن توجه ویژه کرد ، چراکه عدم توجه به این مؤلفه سبب سردمزاجی آرام طرف مقابل شده و کانون زناشویی را به سمت طلاق واقعی و یا طلاق عاطفی هدایت می‌کند .

پس در یک نگاه ازدواج فقط یک پیوند نیست بلکه هزاران پیوند در دل یک پیوند بزرگ پوشیده و مستتر است .

این نوشتار به همراه نوشتار قبلی‌مان نگاهی بسیار ساده و اجمالی از دیدگاه طب مزاجی به ازدواج بود .امید است با بهره گیری افراد از چنین مشاوره‌هایی میزان موفقیت در ازدواج به عالی‌ترین رتبه‌ی خود رسیده و میزان آسیب‌ها و شکست‌ها را بتوانیم به حداقل وضعیت خود برسانیم .

 

منبع: سلامتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز