title
کد خبر: 53071
00
4 روش آسان برای برنامه ریزی روزانه

رنگ قرمز را برای کارهای بسیار مهم قرار دهید، کارهایی که باید حتماً و هر چه زودتر انجام شوند.

به گزارش بهداشت نیوز:

دلایل عقب انداختن کارها

اول: وقتی کاری را دوست نداریم ناخودآگاه یا آگاهانه آن را به تعویق می‌اندازیم! کارهایتان را مرور کنید و اگر آنها را دوست ندارید، به جای آنها کاری را انتخاب کنید که دوستش دارید. اگر هم کارهایی دارید که نسبت به انجام آنها تعهد دارید ولی دوستشان ندارید با خود قرار بگذارید که در مدت زمان کوتاهی آنها را انجام دهید اما دیگر هرگز کاری را که دوست ندارید تقبل نکنید. انجام هیچ کاری به اندازه کاری که دوستش ندارید سخت نیست!

دوم: وقتی انجام کاری را بلد نیستیم یا انجامش را سخت می‌دانیم آن را به تعویق می‌اندازیم. در این حالت هم لازم است کار را به بخش‌ها و قسمت‌های کوچک تقسیم کنیم و انجام هر بخش را با تمرین یا با مشورت یاد بگیریم و سپس آن را کامل کنیم.

سوم: گاهی کار را به تعویق می‌اندازیم تنها به این دلیل که ضرورت انجام آن را نمی‌دانیم. این حالت خصوصا برای کودکان و نوجوانان بیشتر پیش می‌آید. دراین حالت قبل از انجام کار شاید لازم باشد اهمیت کار را برای خود روشن کنید. می‌توانید قلم و کاغذ بردارید و مزایای اتمام کار را یادداشت کنید و هر روز قبل از تکمیل کار نگاهی به این دست نوشته بیندازید.

چهارم: یکی دیگر از دلایل مهم به تعویق انداختن کارها تنبلی است. خوشبختانه انجام کارهایی که بدان‌ها علاقه داریم خودبه‌خود از تنبلی ما می‌کاهند. اما برای غلبه بر تنبلی، تمرین و گاهی تشویق و تنبیه هم لازم است.

اول سخت‌ترین کار را انجام دهید!

وقتی کار سختی در پیش دارید معمولاً نگران هستید و همین نگرانی باعث می‌شود انرژی‌تان به هدر برود. از طرفی انجام ندادن کارها صدمات و زیان‌های بسیار دارد، گام‌های بعدی به تعویق می‌افتند، به هدف نمی‌رسیم، فردی بی‌مسئولیت تلقی می‌شویم، اعتمادپذیری‌مان پایین می‌آید و ... ده‌ها نتیجه منفی دیگر عایدمان می‌شود.

پس بهتر است اول قورباغه را بخوریم و خیالمان را راحت کنیم و پس از آن به سراغ کارهای دیگرمان برویم. بنا بر شواهد اولین اقدام (جسورانه‌) افراد موفق این است که قبل از انجام هر کاری فوراً به سراغ مهم‌ترین کارخود می‌روند و آن را هر چقدر هم که به ظاهر ناگوار باشد، به اتمام می‌رسانند.

مبارزه با عقب انداختن کارها

اینک با خیال راحت بنشینید و فهرست کارهای عقب‌افتاده خود را یادداشت کنید، یعنی فکرتان را متمرکز کنید و فهرست کارهایتان را هر قدر هم که طولانی باشد، یکی‌یکی روی کاغذ بیاورید. خود نوشتن کارها و برنامه‌ها کمک می‌کند فکرتان بازتر و منظم‌تر شود و کمی‌ هم فضای خالی برای کارهای جدید در ذهن خود ایجاد کنید. کارهایتان را بنویسید و به جای مشغول کردن ذهن‌تان با آنها و گاه فراموش کردنشان، آنها را دسته‌بندی کنید و یکی‌یکی به انجامشان بپردازید.

امروز شروع کنید

بعد از تعیین رنگ فهرست کارهایتان، همین امروز با گروه قرمز شروع کنید. برای هر یک از کارهای قرمز، زمان و مهلت مشخص تعیین کنید. کار بدون تعیین مهلت انجام نمی‌شود. بنابراین زمان‌بندی کارها را هم بلافاصله بعد از رنگ‌آمیزی آنها انجام دهید. سعی کنید زمان‌بندی‌تان واقع‌بینانه باشد. نه خیلی کم و نه بسیار زیاد.  اینک نوبت به برنامه‌ریزی ساده و عملی برای انجام کارهاست.

برنامه متوسطی که بسیار خوب اجرا شود خیلی بهتر از یک برنامه‌ عالی اما غیر اجرایی است. کارها را به ترتیب بر اساس رنگ‌ها و با توجه به مهلت انجامشان برنامه‌ریزی کنید. کار را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنید. گام‌های اجرایی هر قسمت را مشخص کنید و یکی یکی به انجام آنها بپردازید. برای انجام هر کار به خود پاداش بدهید. حتی اگر این پاداش، یک «آفرین» درست و حسابی باشد که به خودتان می‌گویید! از همین امروز شروع کنید. نمی‌دانید لذت تمام و کامل کردن کارها چقدر بیشتر از کارهای تلنبار شده و انجام نداده است.

کارهای‌تان را رنگ‌آمیزی کنید!

وقتی کارهایتان را یادداشت کردید آنها را به ترتیب از مهم‌ترین تا بی‌اهمیت‌ترین، مرتب و دسته‌بندی کنید و برای هر دسته رنگ متناسب اختصاص دهید.

١- رنگ قرمز را برای کارهای بسیار مهم قرار دهید: کارهایی که باید حتماً و هر چه زودتر انجام شوند و گرنه با پیامدهای جدی مواجه خواهید شد. 

2- رنگ نارنجی را برای کارهایی قرار دهید که پیامد انجام ندادن آنها زیاد شدید نیست، یعنی اگر این کارها را انجام ندهید، ناراحتی و مشکل ایجاد می‌شود، اما تأثیر آن به شدت موارد قرمزرنگ نیست. یادتان باشد که هرگز نباید قبل از انجام تمامی‌ رنگ‌های قرمز و نارنجی سراغ رنگ‌های دیگر بروید! 

3- رنگ زرد را برای کارهایی قرار دهید که انجام دادن آنها خوب است، اما ترک آنها پیامدی ندارد.

٤- همچنین از رنگ سبز، برای کارهایی استفاده کنید که می‌توانید انجام دادن آنها را به اشخاص دیگر محول کنید. پس این کار را بکنید و کس دیگری را مأمور انجام دادن آنها نمایید و خودتان هم با خیال راحت به سراغ کارهایی بروید که فقط از عهده‌ شما برمی‌آید.

٥- رنگ سیاه را برای کارهایی در نظر بگیرید که باید آنها را به کلی حذف کنید (این کارها معمولاً همان‌هایی هستند که از روی عادت و یا چون از آنها خوشتان می‌آید انجام می‌دهید و دلیل خاص دیگری برای انجام دادنشان ندارید)  همچنین می‌توانید هر دسته از کارها را با توجه به اولویت‌شان روی کارت‌هایی به رنگ‌های ذکر شده بنویسید و به ترتیب به انجام آنها مشغول شوید.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز