title
کد خبر: 53088
00
باید و نبایدهای دوران بارداری بر اساس آیات و روایات

اگر می خواهید بدانید در دوران بارداری چه باید بکنید با ما همراه شوید.

به گزارش بهداشت نیوز،

ماهه اول بارداری
تبدیل نطفه به علقه (ثم خلقنا النطفه علقه )
معنی : سپس ما نطفه را به علقه تبدیل می کنیم .
معنی علقه ؛ زالویا جانوری است که خون می مکد ؛ علقه بهترین توصیفی است که میتوان برای جنین انسان در روزهای 24-7 بعد لقاح به کار برد زیرا در این روزها جنین انسان دقیقا" مانند زالو که به بدن میزبان می چسبد و خون می مکد ؛ به آندومتر رحم چسبیده ؛ عروق آندومتری را پاره کرده و از خون تراوش شده استفاده می کند.
شگفت آور این که زالو زیباترین و دقیق ترین تشبه برای جنین 24-23 روزه است .


دوران رویانی (هفته سوم تا هشتم بارداری )
آیه 8 سوره نباء
معنی : ما شما را جفت (زوج) آفریدیم .
قبل از شروع دوران رویانی ؛ نطفه خود را تکثیر کرده و به 16 سلول مشابه تبدیل شده و خود را کاملا" به جداره ی رحم چسبانده است در دوره " رویانی " تغییرات اساسی انجام می گیرد . تاکنون سلول ها مشابه بودند و وظیفه ی خاصی نداشتند ولی در دوران رویانی وظایف هر سلول تعیین می شود .
اولین تقسیم کار سلول این است که از 16 سلول موجود؛ 8 سلول آن مامور تشکیل جنین می شود و هشت سلول دیگر موظف به ساخت " جفت جنین " می شود.
به هر حال دوران رویانی از هفته سوم تا هشتم بارداری طول می کشد. در هفته ی سوم بارداری وظایف سلول ها کاملا" تفکیک می شود و به هر یک وظیفه ی خاصی ارجاع می شود؛ و هرگروه از سلول ها مامور ساخت یک عضو از بدن می شوند و کار خود را شروع می کنند.
علقه که شبیه به یک لخته خون بود در این دوران شبه به یک پارچه گوشت می شود .
و به همین جهت قرآن مجید آن را در دوران رویانی مضغه نامیده است .
مضغه سلول هوشیارتری است که وظیفه ساخت اعضای مختلف را دارد در صورتی که علقه چننین هوشیاری نداشت .
1) مضغه که به فارسی یعنی قطعه گوشت ؛ ابتدا به شکل بیضی است .
2) اولین اتفاقی که در هفته سوم بارداری روی مضغه می افتد؛ این است که شکافی در وسط این قطعه گوشت پدید می آید و مضغه به شکل قطعه گوشت دراز و خم شده ای در می آید و سپس کناره ی طرف بالای این قطعه گوشت ؛ سفت شده شبیه به طنابی می شود که بعدها ستون فقرات نوزاد را تشکیل می دهد و به تدریج یک سر این قطعه گوشت تبدیل به جمجمه می شود و انتهای دیگر آن کمر نوزاد خواهد شد. از هفته ی چهارم ؛ سلول های سر شروع به رشد می کنند و نیمه ی پایین رو به تکامل می رود و قلب (بدون این که شکل آن تکمیل شده باشد) می تپید


اشاره به مضغه در قرآن
آیه 14 سوره مومنون
این آیه به مرحله ی بعدی ؛ مضغه اشاره دارد که استخوانها و ماهیچه ها شکل می گیرد و این سخن دقیقا" منطبق به تکامل چنین است که اول استخوانها پدید می آیند و بعد ماهیچه ها (گوشت ) با توجه به عملکرد در گرداگرد استخوانها قرار می گیرند.
1- به ماه اول ؛ ماه قلب گفته می شود.


اهمیت دوران بارداری از لحاظ اخلاق
1- دوران حمل برای طفل سرنوشت ساز است و مادر باید متوجه باشد که تمام روحیات مادر بر روی جنین اثر می گذارد .
- مرحوم فیض از تفسیر صافی ذیل آیه شریفه 6 آل عمران روایتی از امام صادق نقل می کند: وقتی دو ملک مصور آمدند که بچه را تصویر و صورت بندی کنند خطاب می شود به آن دو ملک که نگاه کنید به پیشانی مادر و سرنوشت این بچه را از آنجا برداشت کنید و آنچه در پیشانی مادر است همان را قضا و قدر این بچه قرار دهید بعد خطاب می شود اما بداء را هم برای من قرار بدهید.
- پیامبر اکرم (ص) نیز روایتی با همین مضمون بیان می کنند.
- اسعید و من سعد فی بطن امه و الشقی من شقی فی بطن امه
- خوشبخت کسی است که در رحم مادرش خوشبخت باشد و شقی کسی است که در رحم مادرش شقی باشد
- علاوه بر این که قانون وراثت صفات پدر و مادر را به این بچه منتقل می کند حالات روحی مادر نیز در جنین اثر مستقیم دارد . بنابراین مادر باید مواظب باشد صفت رذیله نداشته باشد. حسد؛ تکبر؛ خودخواهی و ..... مادر به جنین منتقل می شود.

2- توجه مادر به پاکی معنوی غذایی که می خورد.
علامه مجلسی دوم در دوران کودکی ؛ مشک آب مردم را با سوزن سوراخ می کرد و این بازی هرروز او بود این مطلب به گوش علامه مجلسی اول رسید.
1) قرار دادن بداء یعنی تاثیر پدر و مادر در سرنوشت کودک علت نامه نیست بلکه زمینه سازند برای سعادت یا شقاوت بچه ( علامه مجلسی اول بسیار متاثر شد ؛ زیرا او تمام مسائل مربوط به شرایط انعقاد نطفه را برای این بچه رعایت کرده بود. علامه مجلسی از مادر فرزندش می پرسد که آیا در دوران بارداری خطایی از او سر زده که کودکشان این گونه رفتار می کند ؟ مادرش در جواب گفت : روزی از کنار باغ اناری رد می شدم اناری رسیده از شاخه آویزان شده بود سوزنی برداشتم به انار زدم و آب آن را خوردم ؛ علامه مجلسی علت کار فرزندش را همین رفتار مادر دانست .

2) 3- توجه به هیجانهای روحی :
هیجانهای شدید ، فکر و خیالات بسیار ، اندوه و ترش رویی ، افکار تیره ، تاسف از آبستن شدن ، نگرانی از این که مولود دختر باشد یا پسر، ترس ، غم ، شادی ، خشم ، اضطراب همه در جنین موثر است
مادر باید به تماشای مناظر زیبا بنشیند ؛ چشم به افق بدوزد به سبزه و گل نگاه کند ؛ حتی منزلی که در آن زندگی می کند فرح بخش باشد.
شوهر باید بیش تر با زن ارتباط روحی داشته باشد از آینده کودک ؛ پذیرش وی ؛ و درباره ی احساس غرور از داشتن فرزند با او سخن بگوید.
باید نشان بدهد نه تنها از دگرگونی جسمی زن ناراحت نیست بلکه بیشتر در کنار او می ماند.
تکیه گاه بودن و همراهی با زن تحملش را در مقابل ناگواری های دوران بارداری افزایش داده و درد زایمان را برای او قابل تحمل تر خواهد کرد.

خوراکی ها و آثار آن بر کودک از دیدگاه احادیث
1- گلابی : خوردن گلابی مایه قوت قلب ، پاکی معده ، صفای دل ، دلیری و زیبایی بچه می شود(به زنان باردار گلابی بدهید که اخلاق فرزندانتان را نیکو می کند
2- کاسنی : خوردن کاسنی باعث زیبایی فرزند و ازدیاد در فرزند پسر خواهد شد
3- سویق (قاووت ) : خوردن سویق توسط والدین موجب قوت در فرزند و نبودن کودنی و نادانی در او می شود
4- خربزه : خوردن خربزه توسط زن باردار سبب می شود که فرزند خوشرو و خوش خلق شود
5- کندور : در حدیثی آمده است : به زنان حامله کندور بخورانید ، به درستی که طفل در شکم مادر کندور غذای او می شود ، دلش محکم و تحملش زیاد می شود
6- انار : هرکس یک عدد انار بخورد دل او را نورانی کند و برطرف می کند از او وسوسه های شیطان را تا چهل روز

 

منبع: اسوه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز