title
کد خبر: 53096
00
 در سفرها همه چیز خوار نباشید

غذا‌ها یا بر اثر ماندگی و بیات‌شدن خاصیت خود را از دست داده‌اند یا فاسد شده‌اند، کپک زده‌اند و با انواع میکروب‌‌ها آلوده شده‌‌اند. پس در انتخاب رستوران‌‌ها وسواس به خرج دهید و به وضع بهداشتی آنها و کارکنانشان توجه کنید.

به گزارش بهداشت نیوز، تا به حال، در طول مسافرت به مسمومیت دچار شده‌اید؟ احتمال بروز اسهال و استفراغ در این ایام بسیار زیاد است که نه تنها لذت سفر را از بین می‌برد، بلکه افراد را به جای تفریح راهی بیمارستان‌‌ها می‌کند.

دلیلش این است که امکان همراه بردن غذا کم است و افراد مجبور می‌شوند غالباً از بیرون غذا بگیرند و به این ترتیب، امکان آلودگی بسیار زیاد است. در ضمن، بسیاری از غذا‌ها در رستوران‌‌های بین‌راهی میل می‌شوند و چون این رستوران‌‌ها دور هستند، نظارت چندانی بر آنها نیست.

پس باید بیشتر مراقب بود. غذا‌ها یا بر اثر ماندگی و بیات‌شدن خاصیت خود را از دست داده‌اند یا فاسد شده‌اند، کپک زده‌اند و با انواع میکروب‌‌ها آلوده شده‌‌اند. پس در انتخاب رستوران‌‌ها وسواس به خرج دهید و به وضع بهداشتی آنها و کارکنانشان توجه کنید.

اما در صورتی که فرد در طول سفر به اسهال مبتلا شود، بسته بشدت و ضعف بیماری اش لازم است آب و الکترولیت‌‌های ازدست‌رفته‌ بدنش تأمین شود. مایع‌درمانی بهترین کار است؛ اما انواع اسهال، روش‌‌های درمانی متفاوتی را می‌طلبد.

به طور مثال، اسهال‌‌هایی که عامل آن میکروب ایکلای هستند، خفیف‌اند اما اسهال‌‌هایی که بر اثر میکروب شیگلا به وجود آمده‌اند و خونی هستند، یا مسمومیت‌‌هایی بر اثر میکروب سالمونلایی که بر اثر مصرف گوشت مرغ آلوده ایجاد می‌شوند، ظاهر متفاوتی دارند و باید اقدام‌‌های ویژه‌ای برای آنها صورت پذیرد.

اما مجموعاً می‌توان پودر "او. آر. اس" را در چهار لیتر آب حل کرد و در فواصل زمانی معین به بیمار داد. در غیر این صورت، یک لیوان آبمیوه‌ تازه را با یک قاشق مرباخوری شکر و یک قاشق چای‌خوری نمک مخلوط کنید و به او بدهید، تا به این ترتیب آب و الکترولیت‌‌های مورد نیاز به بدن بیمار برسد.

در ضمن، در ابتدا بیمار باید غذا کمتر میل ‌کند. به علاوه، به افرادی که در حال کاهش وزن هستند، توصیه می‌شود به منظور ادامه‌ رژیم لاغری‌شان، بیشتر از غذا‌های پرحجم و کم کالری استفاده کنند تا دچار اضافه‌وزن نشوند و در عین حال، به همراه سایر همسفرهایشان غذا بخورند.

در ضمن، باید به دمای مکانی که به آن سفر کرده‌اند، نیز توجه شود؛ زیرا افراد در هوای سرد، بیشتر به غذا‌های شیرین و پرکالری تمایل دارند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاارن


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز