title
کد خبر: 53184
00
خطر خفگی در بستر برای نوزادان اول بیشتر است

یافته‌های حاصل از یک مطالعه تازه نشان داده است که مرگ و میر ناشی از خفگی در تختخواب بین نوزادان دختر و پسر، صرفنظر از نژاد، قومیت و جوامع شهری یا روستایی، افزایش یافته است. محققان می‌گویند خواباندن نوزاد در کنار خود بین والدینی که برای بار اول فرزنددار شده‌اند، دلیل اصلی آن است.

به گزارش بهداشت نیوز: بر اساس تحقیقی که در امریکا صورت گرفته، مشخص شده است والدینی که برای اولین بار فرزنددار شده‌اند به دلیل خواباندن نوزادشان در کنار خود بیشتر احتمال دارد که سبب مرگ فرزندشان به دلیل بروز خفگی شوند.
این محققان اظهار کرده‌اند میزان بروز خفگی نوزادان کمتر از یکساله در ایالات متحده بین سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۵ میلادی از هر ۱۰۰۰ کودک به دنیا آمده، از ۱۲/۴ به ۲۸/۳ مورد رسیده است.
آنها تاکید کرده‌اند بسیاری از این موارد قابل پیشگیری بودند اگر والدین جوان، اولین فرزندشان را کنار خود در بسترشان نمی‌خواباندند.
به گفته دیوید شوبل از دانشگاه آلابامای بیرمنگام، پتوها و بالشهای نرم و پرزداری که برای افراد بزرگسال مشکلی ایجاد نمی‌کند، ممکن است برای تنفس کودکان مشکلساز باشد و سبب ایجاد اختلالات تنفسی و تهدید امنیت خواب کودکان شود و سندروم مرگ ناگهانی نوزاد (SIDS) را رقم زند.
دکتر لوری فلدمن-وینتر، استاد اطفال دانشکده پزشکی کوپر، خاطرنشان کرده است که مرگ‌ومیرهای ناشی از نشانگان مرگ ناگهانی نوزاد هنوز از جمله شایعترین دلایل تلفات نوزادان پس از تولد محسوب می‌شود.
او تاکید کرده است که امن‌ترین جا برای خواباندن نوزاد، تختخواب اختصاصی بچه یا گهواره است که در جایی نزدیک والدین با امکان زیرنظرداشتن مداوم قرار داشته باشد، نه در همان تختی که والدین می‌خوابند.
ایمن‌ترین شیوه خواباندن بچه‌های نوزاد به پشت است در حالی که سر یا بدنشان کمی به سمت راست یا چپ متمایل باشد تا نه تنها در صورت استفراغ از بروز خفگی جلوگیری شده باشد؛ جلوی بسته شدن راههای تنفسی با بالش یا روانداز و... نیز گرفته شود.
پزشکان توصیه کرده‌اند در گهواره یا تختخواب بچه باید از گذاشتن هرگونه وسیله اضافی و مشکلساز همچون اسباب‌بازی یا ملافه‌ها و پتوهای نامناسب خودداری کرد.

منبع: سلامت انلاین


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز