title
کد خبر: 53196
00
۶ راه برای محافظت از چشم‌ها در بیماری دیابت

آسیب‌هایی که به رگ‌های خونی در شبکیه چشم‌ها وارد می‌شوند، از بالا بودن سطح قند خون نشات می‌گیرند. پس تحت کنترل درآوردن قند خون، از شبکیه چشم‌ها و همچنین بینایی شما محافظت می‌کند. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا، آن دسته از بیماران دیابتی که قند خون‌شان را کنترل نمی‌کنند، ۴ برابر بیشتر از دیگران با احتمال مبتلا شدن به رتینوپاتی مواجه می‌شوند. بنابراین، قند خون‌تان را به‌طور منظم بررسی کنید و همچنین رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را جدی بگیرید.

به گزارش بهداشت نیوز:


در مدیریت بیماری دیابت، با چشم‌پزشک همکاری کنید

افراد مبتلا به بیماری دیابت باید به چشم‌پزشک ثابتی مراجعه کنند که از بیماری آنان آگاه است. در این صورت، چشم‌پزشک می‌تواند غربالگری‌ها و معاینه‌های مناسبی را برای بررسی هر گونه تغییر ایجاد‌شده به‌ علت بیماری دیابت و روندهای درمانی آن انجام بدهد و خطر از دست دادن بینایی را به حداقل برساند.
به‌ گفته متخصصان، «داشتن ارتباط مطلوب با چشم‌پزشک برای تشخیص به‌موقع تغییرات در بینایی و در نظر گرفتن درمان‌های به‌موقع واقعا ضرورت دارد». بنابراین، چشم‌پزشک مناسبی را برای مراجعه همیشگی انتخاب کنید و هر گونه تغییر در وضعیت بینایی خودتان را به او اطلاع بدهید.

معاینه‌های چشم را به‌طور منظم پیگیری کنید

در اولین جلسه مراجعه به چشم‌پزشک، از او بپرسید که براساس چه برنامه زمانی‌ای باید معاینه‌های چشم را تکرار کنید و خصوصا معاینه چشم گشادشده (dilated eye exam) را در چه دوره‌هایی باید انجام بدهید. این معاینه‌های منظم، شناسایی هر نوع مشکل مربوط به بیماری دیابت را راحت‌تر می‌سازند. بعضی از افراد مبتلا به بیماری دیابت باید معاینه چشم گشادشده را سالانه یک بار انجام بدهند، اما افراد مبتلا به رتینوپاتی دیابتی (خصوصا اگر تحت درمان رتینوپاتی باشند) معمولا به تعداد بیشتری از این معاینه‌ها نیازمند هستند. توجه داشته باشید که پیگیری این معاینه‌ها به‌طور منظم از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است، چون تشخیص به‌موقع می‌تواند نتایج حاصل از درمان را بهتر کند.

قند خون را به‌خوبی کنترل کنید

آسیب‌هایی که به رگ‌های خونی در شبکیه چشم‌ها وارد می‌شوند، از بالا بودن سطح قند خون نشات می‌گیرند. پس تحت کنترل درآوردن قند خون، از شبکیه چشم‌ها و همچنین بینایی شما محافظت می‌کند. طبق گزارش انجمن دیابت آمریکا (ADA)، آن دسته از بیماران دیابتی که قند خون‌شان را کنترل نمی‌کنند، ۴ برابر بیشتر از دیگران با احتمال مبتلا شدن به رتینوپاتی مواجه می‌شوند. بنابراین، قند خون‌تان را به‌طور منظم بررسی کنید و همچنین رژیم غذایی سالم و ورزش منظم را جدی بگیرید. داروهای تجویزشده نیز باید دقیقا براساس دستورالعمل پزشک مصرف شوند.
 
فشار خون و کلسترول خون را مدیریت کنید

بالا بودن فشار خون در بیماران دیابتی، حالتی مانند نشت کردن شیر آب را ایجاد می‌کند و درنتیجه اثرات منفی ناشی از رگ‌های خونی آسیب‌دیده در چشم‌ها را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر‌، بالا رفتن سطح کلسترول در خون نیز میزان رسوبات چربی‌ای که می‌توانند از رگ‌های خونی آسیب‌دیده نشت کنند را بیشتر می‌کند. پس اگر داروهای کلسترول برای شما تجویز شده‌اند، حتما آن‌ها را براساس برنامه مصرف کنید و رژیم غذایی خودتان را هم با هدف کنترل کلسترول تنظیم کنید. به حداقل رساندن استفاده از سدیم و چربی‌های اشباع و همچنین بالا بردن میزان استفاده از غلات سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزی‌های تازه، باید به اصل اساسی در رژیم غذایی شما تبدیل شود.

سیگار نکشید

متخصصان تاکید می‌کنند که ترک سیگار،‌ از مهم‌ترین کارها برای پیشگیری از مبتلا شدن به مشکلات چشمی ناشی از بیماری دیابت است. سیگار کشیدن می تواند روند ابتلا به رتینوپاتی دیابتی را تسریع کند و همچنین کنترل قند خون را هم به کار دشواری بدل سازد. توجه داشته باشید که افراد مبتلا به بیماری دیابت اساسا ۱.۸ برابر بیشتر از افراد غیرمبتلا با خطر حمله قلبی و ۱.۵ برابر بیشتر با شانس سکته مغزی مواجه هستند. سیگار کشیدن به‌راحتی این خطرات را بیشتر می‌کند.

عینک آفتابی بزنید  

استفاده از عینک‌های آفتابی استاندارد برای افراد مبتلا به بیماری دیابت ضرورت دارد، چون این عینک‌ها از چشم‌ها در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش (UV) محافظت می‌کنند. همین اشعه‌ها هستند که می‌توانند باعث شکل‌گیری آسیب‌های مختلف شوند و خطر ابتلا به آب‌مروارید را افزایش بدهند. لازم به ذکر است که بیماران دیابتی در حالت عادی اساسا ۶۰ درصد بیشتر از دیگران با احتمال ابتلا به آب‌مروارید مواجه هستند.
متخصصان می‌گویند که حتی اگر هوا ابری بود، باز هم این بیماران باید از عینک‌ آفتابی استانداردی که قدرت محافظت ۱۰۰ درصدی در مقابل اشعه‌های ماورای بنفش داشته باشد، استفاده کنند. جدی گرفتن این نوع محافظت از چشم‌ها در ارتفاعات بالا و ساعات عصر بیشتر هم می‌شود، چون اشعه‌های ماورای بنفش در این شرایط دارای شدت بیشتری هستند.

 

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز