title
کد خبر: 53215
00
۸ عادت بدی که می‌تواند به مغز شما لطمه بزند

شما می‌دانید که چند کار را نباید انجام دهید ولی همه‌ی ما آن‌ها را انجام می‌دهیم.

به گزارش بهداشت نیوز، برخی از این عادت‌های بد می‌توانند عوارضی بر روی مغز داشته‌باشند. به عنوان مثال، کمبود خواب ممکن است سبب زوال عقل، از جمله بیماری آلزایمر شود. بهترین کار، زمان‌بندی منظم برای خوابیدن است. اگر در خوابیدن با مشکل مواجه هستید، از الکل، کافئین و الکترونیک در ساعات ابتدایی شب اجتناب کنید و خواب آرامش‌بخشی داشته‌باشید.

استرس می‌تواند دلیل بی‌خوابی‌هایتان باشد

۱. بی‌خوابی .

شما می‌دانید که چند کار را نباید انجام دهید ولی همه‌ی ما آن‌ها را انجام می‌دهیم.

۲. تنهایی بیش از حد

انسان‌ها برای ارتباطات اجتماعی برنامه‌ریزی شده‌اند. این فقط در مورد چند دوست فیس‌بوک شما نیست بلکه مهم این است که یک حس واقعی ارتباط را تجربه کنید. افرادی که تعداد کمی دوست نزدیک دارند، شادتر و پربارتر هستند. آن‌ها همچنین کمتر از زوال مغز و آلزایمر رنج می‌برند.

اگر احساس تنهایی می‌کنید، با دوستان خود تماس بگیرید و یا فعالیت‌های جدیدی همچون رقص سالسا، تنیس، بازی ورق که ارتباط با افراد دیگر را نیز شامل می‌شود، آغاز کنید.

۳. مصرف بیش از حد فست‌فود‌ها و غذا‌های مضر

بخش‌هایی از مغز که با یادگیری، حافظه و سلامت روان مرتبط است، در افرادی که مقدار زیادی همبرگر، غذا‌های سرخ شده، چیپس سیب‌زمینی و نوشیدنی‌هایی مانند نوشابه در رژیم غذایی خود دارند، کوچک‌تر می‌باشد. از سوی دیگر، توت‌ها، دانه‌های غلات، آجیل و سبزیجات (برگ سبز) از عملکرد مغز را محافظت می‌کند و زوال مغزی را کند می‌کند.

بنابراین دفعه بعد که دنبال یک بسته چیپس می‌گردید، به جای آن یک مشت پر از آجیل را تصاحب کنید و جایگزین چیپس کنید!

۴. افزایش بیش از حد صدای هدفون

وقتی صدای بلندگوی گوشی شما به مدت ۳۰ دقیقه در بیشترین میزان است، شنوایی شما به‌طور دائمی آسیب می‌بیند. اما این فقط گوش شما نیست: از دست دادن شنوایی در افراد مسن با مشکلات مغزی مانند آلزایمر و از دست دادن بافت مغزی مرتبط است.

این امر ممکن است به این دلیل باشد که مغز شما باید به سختی کار کند تا آنچه را که در اطراف شما گفته می‌شود، درک کرده و آن را در حافظه ذخیره کند. بنابراین صدای آن را کم کنید (نباید بلندتر از ۶۰٪ از حداکثر میزان صدای دستگاه شما باشد). سعی کنید بیش از چند ساعت در یک زمان گوش نکنید.

۵. عدم تحرک کافی

هر قدر که روز‌های خود را بدون تمرین منظم سپری می‌کنید، حتمال ابتلای شما به زوال عقل بیش‌تر می‌شود. همچنین احتمال بیش‌تری برای ابتلا به دیابت، بیماری قلبی و فشار خون بالا انتظار می‌رود که ممکن است همگی به آلزایمر مرتبط باشند.

شما مجبور نیستید شروع به اجرای ماراتن کنید؛ بلکه نیم ساعت پیاده‌روی در باغ و یا راه رفتن سریع در اطراف محله، موثر واقع خواهد‌شد. مهم این است که این کار را حداقل ۳ روز در هفته انجام دهید.

۶. استعمال دخانیات

استعمال دخانیات می‌تواند مغز شما را کوچک کند و این چیز خوبی نیست. این امر باعث می‌شود که حافظه شما بدتر شود و احتمال ابتلا به زوال عقل (مانند آلزایمر) را دوچندان می‌کند. همچنین باعث بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و فشار خون بالا می‌شود.

سیگارهای الکترونیکی می‌توانند به گونه‌ای متفاوت خطر ابتلا به بیماری‌های ریوی را افزایش دهند

کرم‌های کوچک، سرنخ‌های جدیدی در مورد سختی ترک سیگار!

۷. پر‌خوری

اگر بیش از حد غذا بخورید (حتی اگر مناسب باشد)، مغز شما ممکن است قادر به ساخت شبکه‌ی قوی ارتباطات که به تفکر و به خاطر آوردن کمک می‌کند،‌ نباشد. پرخوری در طولانی‌مدت و اضافه وزن خطرناک، می‌تواند سبب بیماری قلبی، دیابت و فشار خون بالا شود که همه آن‌ها با مشکلات مغز و آلزایمر مرتبط هستند.
 

چگونه از پرخوری در مراسم خودداری کنیم؟

وسوسه نمودن جوانه‌های چشایی: تبلیغات غذا، مصرف‌کنندگان را پرخور بار می‌آورد

۸. ماندن بیش از حد در تاریکی

اگر نور طبیعی کافی دریافت نکنید، ممکن است افسرده شوید و این خود باعث کند شدن مغزتان شود. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که نور خورشید به عملکرد خوب مغز شما کمک می‌کند.

 

منبع: سلامتی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز