title
کد خبر: 53264
00
نکات فوق حرفه‌ای برای کاهش وزن

بیشتر افرادی‌که سعی در کاهش وزن دارند، معمولاً به‌صورت خودسرانه، سراغ کاهش کالریِ مصرفی می‌روند؛ اما حقیقت این است که محدود کردن دریافت کالری، می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی ایجاد کند.

به گزارش بهداشت نیوز، بیشتر افرادی‌که سعی در کاهش وزن دارند، معمولاً به‌صورت خودسرانه، سراغ کاهش کالریِ مصرفی می‌روند؛ اما حقیقت این است که محدود کردن دریافت کالری، می‌تواند مشکلات زیادی را برای سلامتی ایجاد کند.

تحرک و حفظ وزن ایده‌آل، بخشی از زندگی بسیاری از افراد است و راه‌های زیادی برای انجام آن وجود دارد. در این مطلب دو بخشی از گروه فیتامین، به نکات فوق حرفه‌ای و موثری اشاره خواهد شد که شما با انجام آن‌ها می‌توانید به‌طور کلی قید کالری‌شماری را بزنید و چربی‌سوزی را به عادتی مفید برای بدنتان تبدیل کنید.

 

 

۱پرهیز از خوراکی‌های شیرین

 

به رستوران رفته‌اید و در فکر سفارشِ جذابِ یک پرس چلو مرغ با نوشابه هستید؟ بهتر است تجدید نظر کنید. برطبق تحقیقی که در مجله مواد غذایی BMC در سال ۲۰۱۷ به چاپ رسید، خوردن ماده غذایی پروتئینی همراه با یک نوشیدنی حاوی شکر متابولیسم بدن را دچار مشکل کرده و بدن را مستعد چربی می‌سازد. طبق نتایج این تحقیق، زمانی‌که غذای پروتئینی و نوشیدنی گازدار باهم مصرف شود، عملکرد اکسیداسیون چربی (تجزیه چربی‌ها) دچار اختلال شده و چربی در بدنتان انباشته خواهد شد؛‌ پس به جای نوشیدنی‌های مضر، آب بنوشید

 

۲ فاصله کم با غذاهای سالم

 

مطالعات جالبی در رابطه با نزدیک و دور بودنِ غذاها با افراد و تمایلات غذاییِ آن‌ها صورت گرفت که نشان داد تقریباً همه افراد به‌سراغ نزدیک‌ترین خوردنی در اطرافشان می‌روند؛ به‌عنوان مثال اگر سیب روی میز کناری‌شان قرار داشت و پفک داخل ظرفی در یک متریِ آنجا بود، آن‌ها ترجیح می‌دادند از همان سیب‌های نزدیکشان میل کنند و تمایلی به جابه‌جایی برای خوردنِ پفک نداشتند. در نتیجه بهتر است شما هم غذاها و خوردنی‌های سالم مثل میوه‌ها و سبزی‌ها را کنار دستتان قرار دهید.

 

۳خوردن غذا در حالت نشسته

 

عادت‌های نامناسبِ غذایی، به چاقی و اضافه وزن منجر می‌شود. هنگام غذا خوردن، باید به دور از تنش و استرس و در آرامش واقعی باشید؛ زیرا استرس، عملکردِ گوارش را دچار اختلال جدی می‌کند. زمانی‌که ایستاده غذا می‌خورید، بدن نمی‌تواند گوارش خوبی داشته باشد و به‌درستی غذایی که دریافت کرده را هضم کند؛ برای همین، حتماً زمان مناسبی را برای خود و غذا خوردنتان اختصاص دهید.

 

در حالتِ نشسته و با آرامش غذا خوردن، به تعادل غذایی کمک کرده و اجازه نمی‌دهد که بدن دچار مشکلاتی مانند چاقی و اضافه وزن شود. بررسی‌های فراوانی در دانشگاه کورنل آمریکا انجام گرفت که همگی نشان‌دهنده این مورد بود که افراد در اجتماعات و در حالتِ ایستاده، بیش از زمانی‌که نشسته‌اند تمایل به غذا خوردن دارند. بهترین شیوه برای کاهش وزن و لاغری، غذا خوردن در حالتِ نشسته است.

 

۴بهره‌گیری از خطای دید

 

آیا شما هم معمولاً غذای داخل بشقابتان را کامل میل می‌کنید؟ چگونه می‌توان از این موضوع برای لاغرشدن بهره گرفت؟! به همین منظور مطالعه‌ای در این زمینه، در مجله اضافه وزن BMC به چاپ رسید، که در آن بشقاب‌های ویژه‌ای با استفاده از قانون «توهم ابینگاس» طراحی کرده بودند که فرد را دچار خطای دید می‌کرد.

 

در این روش، یک دایره در وسط و چندین دایره در اطراف آن قرار داشت که باعث می‌شد دایره وسطی بسیار بزرگ‌تر از واقعیت باشد. در نتیجه غذایی که بین دایره‌ها ریخته می‌شد، بیشتر از میزان واقعی آن به نظر می‌رسید و باعث می‌شد تا فرد، زودتر از قبل احساس سیری داشته باشد.

 

۵ تکیه به چربی‌سوزها، ممنوع

 

چربی‌سوزها معمولاً ترکیبی از کافئین، چای سبز و دیگر محتویات هستند که برای افزایش سوخت‌وسازِ بدن به‌کار می‌روند. متأسفانه بسیاری از افراد، از چربی‌سوزها به‌عنوانِ بهانه‌ای برای باشگاه نرفتن استفاده می‌کنند؛ زیرا بر این باورند که اصلاً برای لاغری نیازی به ورزش‌کردن نیست و چربی‌سوزی با نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های چربی‌سوز اتفاق خواهد افتاد؛ اما حقیقت چیز دیگری است، اگر چربی‌سوزها باعث به حرکت در آمدن چربی‌ها شوند، برای سوزاندن آن‌ها قطعاً نیاز به ورزش دارید.

 

۶ به‌روزرسانیِ مزه‌های مختلف

 

آیا می‌دانستید تمام طعم‌ها و مزه‌هایی که در حال حاضر دوست دارید، در دوران کودکی شما شکل گرفته و اکتسابی هستند؟! بنابراین، تغییر ذائقه هم کار خودتان است. باید آرام آرام ذائقه‌تان را به سمت خوراکی‌های سالم و کم‌کالری ببرید؛ برای مثال می‌توانید به جای قهوه‌های پر شکری که هر روز میل می‌کنید، به سمت نوشیدنِ قهوه تلخ بروید؛‌ جالب است که بعد از مدتی، به‌طور شگفت‌انگیزی دیگر هیچ رغبتی به خوردن قهوه پر شکر نخواهید داشت.

 

 

۷ ثبت پیشرفت خود

 

یکی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین نکاتی که در دوران کاهش وزن باید در نظر بگیرید، به تصویر کشیدن این لحظات مهم است. این تصاویر، نه‌تنها مشوق شما برای ادامه مسیر خواهد بود؛ بلکه دیدِ کلی برای برنامه‌ریزی‌های آینده و تغییرات احتمالی نیز در اختیارتان قرار خواهد داد.

 

مقاله در حال بروزرسانی است…

 

منبع:فیتامین

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز