title
کد خبر: 53407
00
 شایع ترین سرطان در میان مردان ایرانی

رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران، نسبت به افزایش موارد ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در اثر مصرف تریاک و مسواک نزدن، در کشور هشدار داد.

به گزارش بهداشت نیوز به نقل از  آوای سلامت، دکتر رضا ملک زاده گفت: تحقیقات نشان داده که ۶۰ درصد سرطان ها در کشور مربوط به سرطان های دستگاه گوارش است.

وی از سرطان های معده، روده بزرگ، مری، لوزالمعده و...، به عنوان سرطان های دستگاه گوارش نام برد و افزود: برای اولین بار چند عامل را برای ابتلا به سرطان های دستگاه گوارش در ایران پیدا کرده ایم.

به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، مصرف تریاک اولین عامل افزایش سرطان های دستگاه گوارش در ایران است.

دکتر ملک زاده ادامه داد: مصرف تریاک در کشور خیلی بالاست و بیش از ۱۰ درصد تا ۱۸ درصد افراد بالای ۴۰ سال در ایران برای آرامش، تفریح و...، تریاک مصرف می کنند.

دکتر ملک زاده با اشاره به شیوع سرطان ها در کشور و جهان، گفت: میزان شیوع سرطان ها در ایران ۱۳۵ مورد در هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال است. در حالی که متوسط جهانی ۱۸۵ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در سال است.

وی ادامه داد: موضوع سونامی سرطان در ایران غیرعلمی است و آمارهای ما نشان می دهد که حتی از ترکیه که ۱۷۰ مورد ابتلا به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت در سال است، پایین تر هستیم.

دکتر ملک زاده در عین حال از افزایش سن افراد و بالا رفتن آمار سالمندان در کشور به عنوان یکی از عوامل افزایش سرطان ها نام برد و افزود: سرطان ها اساسا بر اساس سن سالمندی افزایش می یابد.

رئیس کنگره گوارش و کبد ایران با اعلام اینکه ۵۰ درصد سرطان ها با تشخیص به موقع قابل درمان هستند، گفت: ۴۰ درصد سرطان ها نیز قابل پیشگیری هستند.

دکتر ملک زاده از افزایش موارد ابتلا به سرطان روده بزرگ(کولون) در کشور خبر داد و افزود: سرطان کولون به سرعت در حال افزایش است. در حالی که به راحتی می توان از آن پیشگیری کرد.

وی بر ضرورت غربالگری افرادی که بستگان درجه اول آنها مبتلا به سرطان کولون بوده اند، تاکید کرد و گفت: غربالگری سایر افراد از ۵۰ سالگی شروع می شود.

دکتر ملک زاده به چک کردن خون مخفی در ادرار به عنوان آزمایشی برای تشخیص سرطان روده بزرگ اشاره کرد و افزود: در دنیا توانسته اند تا ۶۰ درصد شیوع این نوع سرطان را کاهش دهند.

معاون وزیر بهداشت در ادامه به سرطان معده در کشور اشاره کرد و گفت: شایع ترین سرطان در مردان ایرانی، سرطان معده است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز