title
کد خبر: 53449
00
پزشکان در خطاهای پزشکی چه میزان مقصر هستند؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: وزارت بهداشت با تدوین فرآیندی از تکرار خطاهای پزشکی جلوگیری کند.

به گزارش بهداشت نیوز، محسن علیجانی زمانی  با بیان اینکه سطح پزشکی ایران درمنطقه و درجهان قابل توجه و زبان زد است، گفت: درمباحث علوم پایه و علوم پزشکی و درهمه سطوح پیشرفت های قابل توجهی بدست آمده است، ضمن اینکه پزشکان ایرانی قابل اعتماد هستند؛ اما درکناراین موارد کوتاهی ها ، قصور پزشکی و خطاهایی نیز صورت گیرد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس درمجلس شورای اسلامی، افزود: دربرخی اعمال و جراحی های پزشکی به اشتباه تجهیزات درمانی درداخل بدن بیمارباقی مانده است، یا اینکه تشخیص اشتباهی صورت گرفته است؛ بنابراین این موارد گاهی درمسائل پزشکی اتفاق افتاده است.

وی با تاکید برکاهش این مشکلات دردنیای پزشکی نسبت به گذشته، تصریح کرد: اگر قصور وخطای پزشکی درهر بیمارستانی رخ دهد، باید  حاکمیت بالینی مرکز درمانی مورد نظر که فرآیندها و روندها را کنترل می کند؛ با بررسی مجدد عل خطا را مورد بررسی قرارداده و برای جلوگیری از هرگونه خطا فرآیند جدیدی تعریف شود، تا مشکل و خطایی مجدد تکرار نشود.

علیجانی با بیان اینکه نظارت اجرایی و حاکمیت از راهنماهای بالینی درپزشکی ازاهمیت بسزایی برخوردار است، گفت: نباید شرایط به نحوی باشد که برای فردی با شکم درد پزشکی تجویز آندوسکوپی کرده و پزشکی روش تشخیصی دیگری را تجویز کند، زیرا دراین شرایط بی اعتمادی بیمار به سیستم خدمات پزشکی افزایش پیدا می کند؛ اما با راهنماهای بالینی الگوریتم مربوطه براساس داده های موجود نوع درمان را برای بیمار درنظرمی گیرد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با اشاره به اینکه بیمارمی تواند کوتاهی ها درروند درمانی را به نظام پزشکی گزارش دهد، افزود: می توان با تعریف یک فرآیند جدید از تکرار خطا جلوگیری کرد، البته درحین انجام اعمال جراحی پزشک و دستیاران تیم پزشکی فرآیندهای درمانی را کنترل می کنند؛ اما درصورت وقوع هرمشکل و اتفاقی حاکمیت بالینی دربیمارستان و یا وزارت بهداشت باید با تدوین دستورالعمل هایی از خطاهای انسانی و غیرانسانی جلوگیری کند، زیرا ممکن است دربرخی شرایط نقص دستگاه ها مشکلاتی را ایجاد می کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز