title
کد خبر: 53469
00
مسیر پیری را دور بزنید

پایه گذار اولین کلینیک حافظه در ایران گفت: برای پیشگیری و مبتلا نشدن به یک بیماری ابتدا باید عوامل ایجاد آن بیماری را بررسی کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، مریم نوروزیان پایه‌گذار اولین کلینیک حافظه در ایران گفت: حافظه یکی از کارکردهای مهم مغز است که به واسطه‌ آن وقایع و رویدادها در مغز نگه‌داری می شود، تا در مواقع لزوم آنها را به یاد آوریم.

وی ادامه داد:حافظه یکی از کارکردهای مهم مغز است وافراد به دلیل تماس روزمره با آن‌، برای فراموشی و از دست دادن حافظه بسیار نگران هستند؛ در حالیکه بشر کارکردهای مهم دیگری از جمله زبان، قضاوت ، یادگیری ، برنامه ریزی و مدیریت، که ما از وجودشان بی اطلاع هستیم را داراست.

نوروزیان ضمن اشاره به نقش حافظه گفت: نقش حافظه واضح و مشخص است به همین دلیل افراد مبتلا به فراموشی را بسیار نگران می‌کند.

استاد بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه تهران در خصوص عملکرد کلینیک حافظه گفت: این مرکز در زمینه‌ی بیماری‌های حافظه و اختلالات آنها فعالیت می‌کند. افرادی که دچار اختلالاتی در حافظه یا اعمال دیگر مانند تکلم (در این‌جا منظور فردی که نمی‌تواند پیامش را منتقل کند) می‌شوند به این کلینیک مراجعه می‌کنند. این کلینیک در بیمارستان روزبه متعلق به دانشگاه علوم پزشکی ایران است که پانزده سال از تاسیس آن می‌گذرد.

وی همچنین عنوان کرد: در این کلینیک افراد متخصص در زمینه‌های مختلفی از جمله مغز و اعصاب مشغول به کار هستند و در موارد بسیاری MRI ازمغز را ضروری می‌دانند. همچنین، روانپزشکان نیز وجود اضطراب ،‌ افسردگی و بیماری‌های روانی و متخصصان داخلی وجود بیماری‌هایی همچون فشار خون‌،  قلب و عروق و دیابت را بررسی می‌کنند.

پایه گذار اولین کلینیک حافظه در خصوص تست‌های انجام گرفته در آن افزود: با تست‌های این مرکز متوجه می‌شویم که افراد در عملکرد حافظه خود دچار وسواس و نبود اعتماد به نفس هستند یا حافظه‌شان دچار اختلال است.

نوروزیان ضمن ارائه پاسخ مثبت به امکان بازتوانی حافظه بیان کرد: بازتوانی آن شدت و ضعف دارد. برای مثال در فردی که سکته مغزی کوچکی را تجربه کرده و نقاط بسیار حساس حافظه‌اش دچار صدمه نشده باشد، بازتوانی امری قطعی است. گاهی نیز بیماری‌هایی مانند عفونت و تورم مغز می‌تواند به حافظه آسیب برساند. بنابراین باز توانی مغز بسته به شدت و نقاط آسیب دیده صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اهمیت سن مراجعه کننده برای بهبود‌ عملکرد حافظه گفت: فرد هر چه قدر جوانتر باشد، احتمال بهبودی‌اش بیشتر است. بهبودی کودکان نسبت به سالمندان سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

استاد بیماری‌های مغز و اعصاب دانشگاه تهران اظهار داشت: در حالی که بسیاری از مردم بازتوانی حافظه را جدی نمی‌گیرند و علاقه به مصرف دارو دارند، این امر به عوامل زیادی بستگی دارد اما شدنی است.  افراد باید توجه کنند که مغز به سختی گرفتار می‌شود ولی گرفتاری آن ، بسیار جدی است. دلیل تاکید بر شناخت مغز و حافظه نیز همین موضوع است.

نوروزیان افزود: رفتاری که در طول زندگی داریم نباید به مغز آسیب برساند به همین دلیل بر اجرای برخی اقدامات از جمله بستن کمربند ایمنی تاکید می‌شود تا از گرفتار شدن مغزمان به بیماری‌ جلوگیری کنیم.

وی در خصوص بیمارانی که بر اثر تصادف مبتلا به فراموشی شده‌اند گفت: بهبودی‌ این افراد برای رسیدن به سبک زندگی قابل قبول، زمان بر است. به همین دلیل بازتوانی وجود دارد ولی با کنترل رفتارهایمان و حفاظت ما از مغزمان امکان پذیر است.

متخصص مغز و عصاب در خصوص پیشگیری از آلزایمر چنین بیان کرد: برای پیشگیری و مبتلا نشدن به یک بیماری در ابتدا باید عوامل ایجاد آن بیماری را بررسی کرد. در میان علل ایجاد آلزایمر۲ عامل بسیار مهم هستند که هنوز بشر موفق به شکست آن نشده است. یک عامل ژنتیک و ژن‌هایی است که از اجداد خود گرفته‌ایم و در آینده با اعمال تغییراتی بر روی ژن افراد می‌توانیم بر آن چیره شویم.

به گفته‌ی وی دومین عامل موثر بر ایجاد آلزایمر افزایش سن افراد است. اما اکنون با استفاده از برخی آنزیم‌های شناخته شده می‌توان مسیر پیری را قطع کرد. این فرآیند در آزمایشگاه اتفاق افتاده است.هر چند، در درستی این کار تردید وجود دارد.

نوروزیان معتقد است: اگر دو عامل گفته شده را فاکتور بگیریم سایر عوامل قابل پیش بینی و کنترل هستند. از جمله آن‌ها دیابت، کنترل رژیم غذایی و مصرف نکردن مواد غذایی ناسالم است.در حالی که، کلسترول و فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی با تغذیه و رفتارهای سالم قابل اصلاح است.

وی ادامه داد: به دلیل تحرک کم افراد معاصر و تاثیر بی تحرکی بر بروز بیماری باید ورودی کالری خود را کاهش دهیم. خواب نا مناسب و کم خوابی‌های دراز مدت ، استرس و افسردگی‌های طولانی نیز در بروز بیماری تاثیر گذار است. عامل قابل توجه دیگر در ابتلا به آلزایمر گوشه گیری و نداشتن معاشرت است.

نوروزیان اظهار داشت: فعالیت ذهنی فقط کشف و اختراع یک وسیله نیست و مغز ما به طور دائم در حال یادگیری و لذت از آن است. همچنین ، یادگیری به اجبار والدین برای مغز کودکان جالب نبوده و یادگیری به همراه ندارد. همان طور که اگر فردی کاری را انجام دهد که دوست دارد به سرعت فرا می‌گیرد و دیرتر از یادش می‌رود.

وی ادامه داد: آموزش و یادگیری تا پایان زندگی، فعالیت فیزیکی و ورزش، تعاملات سازنده و مثبت و سبک زندگی سالم حتی به افرادی که ژن‌های آلزایمر دارند کمک می‌کند تا دیرتر به آن دچار شوند و در برابر آن تاب بیاورند.

متخصص مغز و اعصاب یاد آور شد: شخصیت افراد بر تحمل آنان با بیماری آلزایمر بسیار تاثیر گذار است حتی با اینکه داروهایی برای کنترل و کند شدن این بیماری وجود دارد. همچنین، نوع شخصیت ما در دوران جوانی بر کیفیت زندگی‌مان در دوران سالمندی و احتمال مبتلا شدن به آلزایمر بسیار موثر است.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز