title
کد خبر: 53485
00
میوه‌ای که گنجینه ارزشمند طب سنتی محسوب می‌شود

لیمو ترش فواید بی‌نظیری برای بدن دارد به طوری که تنظیم ضربان قلب و فشار خون تنها بخشی از آن است.

به گزارش بهداشت نیوز، لیمو ترش؛ نمادگرمای مدیترانه و خورشید، ریشه ای آسیایی دارد و در کشورهای چین و هند به صورت طبیعی یافت می‌شود.

لیمو در چین، هند و تمدن بین النهرین به واسطه خواص ضد عفونی کننده و ضد روماتیسمی‌اش مصرف می‌شود. از طرفی طراوت مقدس خود را از کشورهای اسلامی گرفته است.

مردم این کشورها معتقدند این میوه به عنوان یک پادزهر در برابر سموم و همچنین برای دوری شیطان از خانه مفید است.

در غرب نیز لیمو به لطف اعراب که آن را به سیسیل آوردند، شناخته شد. اولین توصیف استفاده از لیمو برای اهداف درمانی در تاریخ، در آثار “تئوفراستوس” که به عنوان بنیانگذار “درمان گیاهی” شناخته شده، ثبت شده است. در میان رومیان،آنطور که به نظر می رسد،امپراتور نرون، به علت ترس از مسمومیت توسط اطرافیانش، مصرف کننده لیموترش بوده است.

در اروپا اولین درخت لیمو در جنوا در اواسط قرن پانزدهم کاشته شد،درحالی که در امریکا،لیموترش و دیگر مرکبات توسط اسپانیایی ها و مبلغان مسیحی پس از کشف توسط کریستف کلمب آورده شد.

خواص لیمو ترش

آب لیمو برای درمان مشکلات مربوط به سوء هاضمه و یبوست موثر است. اضافه کردن چند قطره آب لیموترش روی غذا به هضم آن کمک می کند. همچنین از آن به عنوان تصفیه کننده خون یاد می شود،به طوری که یک نوشیدنی مناسب بعد از ناهار یا شام، مقداری آب به همراه لیموترش تازه است.

از طرفی عسل، برگ نعناع یا دانه رازیانه خرد شده برای عطر و طعم این نوشیدنی کاربرد دارد. آب لیموترش می تواند فرد مبتلا به سرماخوردگی و تب را درمان کند. این میوه مانع انباشتگی چربی‌ها شده و شما را به اندام دلخواه‌ خود نزدیکتر می‌کند.

پزشکان متخصص معتقدند اگر افراد چاق هر روز صبح، یک عدد لیموترش تازه را در یک لیوان آب ولرم بریزند و میل کنند زودتر لاغر می شوند. همچنین خوردن این معجون در صبح به شما نشاط را هدیه می دهد. پوست لیمو ترش ویار زنان باردار را کاهش داده، قوه هاضمه آنها را تقویت و تهوع آنها را از بین می برد.

لیموترش دارای انواع املاح مانند منیزیم، فسفر، سدیم و کلسیم است. پتاسیم موجود در لیموترش به کنترل و تنظیم ضربان قلب و همچنین متعادل کردن فشار خون کمک شایانی می کند. آب لیمو ترش که ماده ای خنک کننده است باعث از بین بردن سموم و میکروب بیماری هایی مانند دیفتری، حصبه و برخی امراض مهلک و خطرناک می شود؛ ترشح صفرا را افزایش می دهد، در رفع یرقان (زردی) و دفع سنگ های ریزی که در مجاری ادرار گیر می کنند، موثر است.

یک عدد لیموترش تأمین کننده ۸۸ درصد نیاز روزانه بدن به ویتامین C می باشد. سرشار از آنتی اکسیدان های قوی است که علاوه بر از بین بردن سلول ها و رادیکال های مضر در بدن،از تشکیل سلول های سرطانی و ابتلا به سرطان جلوگیری می کند.

مصرف این میوه به جهت برخورداری از آهن، مس و اسید فولیک برای کاهش کم خونی مؤثر است. لیموترش دارای فیبر بسیار بالایی بوده ودر تأمین سلامت فرد بسیار موثراست.

کاربرد لیمو ترش در تقویت پوست و مو

خواص آب لیموترش در درمان و مراقبت از موی سر در مقیاس گسترده ای ثابت شده است. آب لیمو روی پوست سر می تواند مشکلاتی مانند شوره سر، ریزش مو و دیگر مشکلات مربوط به مو و پوست سر را درمان کنند. اگر تمایل دارید موهایتان شفاف و درخشان شود کافی است مقداری لیمو ترش تازه را با آب سرد ترکیب کرده، روی موها ریخته و سپس آب بکشید. آب لیمو یک داروی ضدعفونی کننده و ضد پیری طبیعی است.

همچنین لیموترش مشکلات مربوط به پوست مانند آفتاب سوختگی وکاهش درد ناشی از نیش زنبور و آکنه واگزما را به خوبی درمان می کند و مانع شل شدن، چروک پوست و پیری زودرس می شود، برای پاکسازی لکه های پوستی می توانید آب لیمو ترش را روی پوست بمالید. همچنین عصاره لیمو ترش می تواند خستگی پوست و ترک های پوست را از بین ببرد.

پوست لیمو ترش را روی جای خشک یا جای پوسته شده بمالید تا مشکلات پوستی برطرف شود، برای نرم شدن جای ضخیم شده در آرنج نیز پوست لیمو ترش مفید است.نوشیدن آب لیموترش تازه به همراه آب و کمی عسل ،درخشش و شفافیتی بی نظیر به پوست شما میدهد.

اگر در بازار لوازم آرایشی و بهداشتی جستجو کنید متوجه خواهید شد بیشتر صابون ها و لوسیون های مخصوص و نرم کننده، حاوی لیموترش است. لیمو یک عامل معطر و ضد عفونی کننده بوده و در آرامش پا مفید است. اضافه کردن آب لیمو به آب گرم وشستن پاهای خود در این مخلوط برای تسکین فوری و آرامش عضلات بسیار مفید است.

در حالی که آب لیموترش یکی از امن ترین نوشیدنی هایی است که شما می توانید مصرف کنید، اسید موجود در لیموترش می تواند به مینای دندان شما آسیب بزند.برای جلوگیری از این امر، نوشیدن آب لیموترش را به قبل از مسواک زدن موکول کنید چرا که باکتری موجود در دهان تا حدودی از مینای دندان محافظت می کند.همچنین نوشیدن توسط نی نیز پیشنهاد می‌شود.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز