title
کد خبر: 53495
00
 با زیتون،دست به سرکوب این بیماری مهلک  بزنید

تحقیقات بسیار نشان داده است زیتون خواص بسیاری برای سلامتی و جلوگیری از انواع بیماری ها دارد.

به گزارش بهداشت نیوز، زیتون گیاه بومی در آسیای صغیر بود و در حدود شش هزار سال پیش از ایران، سوریه و فلسطین به بقیه حوزه مدیترانه گسترش پیدا کرد. این میوه یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین خوردنی ها در جهان است که حتی تاریخ رشد آن به قبل ازاختراع زبان می رسد.

خواص زیتون برای سلامتی

تحقیقات اخیر نشان داده اند که چربی غیر اشباع موجود در زیتون و روغن زیتون می تواند به کاهش فشار خون کمک کند. مواد مغذی و آنتی اکسیدان موجود در این میوه مانع اکسیداسیون کلسترول می شود،در نتیجه به جلوگیری از بیماری های قلبی کمک می کند.

زیتون حاوی چربی از نوع اشباع نشده سالم بوده که برای کاهش ابتلا به تصلب شرایین و کلسترول بالا مناسب است. تمام این عوامل ما را از خطر ابتلا به بیماری های قلبی دور می کند.

زیتون حاوی آنتوسیانین بوده که به عنوان یک ماده‌ی ضد التهاب و آنتی اکسیدان، می‌تواند از بروز سرطان جلوگیری کند. مواد آنتی اکسیدان‌ها،رادیکال های آزاد موجود در بدن را از بین برده و از تخریب سلول ها توسط این رادیکال ها پیشگیری می کند. التهاب کرونیکی و استرس اکسیداتیو، دلایل اصلی پیشرفت سرطان هستند. این میوه می‌تواند از ترکیب خطرناک التهاب مزمن و استرس اکسیداتیو مزمن جلوگیری کند.

اکنون عصاره زیتون به عنوان یک آنتی هیستامین در سطح سلولی عمل می کند. زیتون نیز به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی ضد حساسیت نقش قابل توجهی دارد. گردش خون و تنفس را بهبود بخشیده و جریان خون را افزایش می دهد.

این ماده غذایی منبع غنی از آهن است. توانایی سلول های قرمز خون برای حمل اکسیژن در سراسر بدن به کمک آهن در خون، افزایش می یابد. در صورت فقر آهن، به بافت های بدن ما به اندازه کافی اکسیژن نمی رسد. آهن نیز نقش حیاتی در تولید انرژی ایفا می کند.

همچنین تولید کارنیتین که یک اسید آمینه مهم برای استفاده از چربی است به میزان آهن بستگی دارد. از طرفی عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن وابسته به آهن است.

نقش زیتون در سلامتی پوست و مو

زیتون سیاه حاوی اسیدهای چرب و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که باعث محافظت، مرطوب نگه ‌داشتن و تغذیه سلول‌های پوست می‌شود. ویتامین E موجود در روغن زیتون، پوست را از اشعه خطرناک «UV» محافظت می‌کند و این بدان معنی است که ما را از پیری زودرس و بروز سرطان پوست در امان نگه می‌دارد.

شما نباید از روغن زیتون به عنوان یک کرم ضد آفتاب استفاده کنید،زیرا در نهایت با سوختگی مواجه می‌شوید. اگر به دنبال ترکیبی تقویت‌کننده برای موی خود هستید، از مخلوط روغن زیتون با یک زرده تخم‌ مرغ استفاده کنید. آن را بر روی موی خود قرار داده و بعد از پنج دقیقه موی خود را بشویید تا متوجه نخستین اثرات معجزه‌آسای آن شوید.

روغن زیتون به عنوان یک منبع غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها می تواند با سرعت بخشیدن به بهبود زخم و کمک به سرکوب عفونت ها در مبارزه با بیماری هایی مانند آکنه، اگزما و دیگر بیماری های پوستی کمک بسیاری کند،در نتیجه روغن زیتون یک درمان خانگی و طبیعی فوق العاده برای آکنه واگزما است.

روغن زیتون و بینایی

یک کاسه کوچک زیتون،نیاز روزانه بدن ما به ویتامین A را تامین می کند. این ویتامین برای حفظ سلامت چشم و تقویت بینایی اهمیت بسیار حیاتی دارد. این ویتامین به چشم انسان در تشخیص روشنایی و تاریکی از هم کمک کرده و دید ما در شب را بهتر می کند.

به علاوه دانشمندان معتقدند که مصرف این ویتامین،در پیشگیری از آب مروارید،دژنراسیون ماکولا،گلوکوم و دیگری بیماری های چشم که با افزایش سن و پیری در ارتباط هستند، مفید و موثر است.روغن زیتون به عنوان غذای مغز، موجب بهبود تمرکز و حافظه است.

مصرف زیتون باعث کاهش درد و التهاب در مفاصل، ماهیچه‌ها، قسمت‌های آسیب دیده،تاندون‌ها و اندام‌های مختلف بدن می‌شود. در بیماران مبتلا به آرتریت،نقرس و دیگر بیماری های روماتیسمی،خوردن زیتون موجب کاهش درد می شود. یکی دیگر از فواید زیتون،تقویت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان است.

پوکی استخوان عارضه ای است که در آن توده استخوانی و کیفیت استخوان کاهش می یابد و خطر شکستگی استخوانی را، به ویژه در سنین بالا افزایش می دهد. ترکیبات هیدروکسی تیروزول و اولئوروپین که در زیتون به وفور یافت می شود، باعث افزایش جذب کلسیم و رشد استخوان شده و همین امر از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند،کمتر به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند.

 

منبع:طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز