title
کد خبر: 53599
00
 آزمون تیزهوشان، مدارس را از مسیر اصلی خارج می‌کند

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: آزمون تیزهوشان بر اهداف سند تحول و کارکرد مدرسه اثر می‌گذارد یعنی مدرسه را از مسیر اصلی خودش خارج می‌کند، زیرا بچه‌ها در مدارس از پایه چهارم کار‌های تست زنی را آغاز می‌کنند.

به گزارش بهداشت نیوز: علی زرافشان در آغاز با اشاره به اسناد بالادستی آموزش و پرورش گفت: آنچه در سند تحول هدف است، این می‌باشد که آموزش و پرورش از یک نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی و تربیتی تبدیل شود و تربیت در آن وزن بیشتری داشته باشد تا بتوانیم در فرآیند تربیت، دانش آموزان را برای زندگی کردن که هدف سند تحول است، آماده کنیم.

وی اضافه کرد: در سند تحول چهار مرحله تربیت تعریف شده است که در مرحله اول توجه به تعامل پیچیده عوامل درونی و بیرونی در فرآیند تربیت و همچنین تدارک محیطی غنی، شاداب و متنوع برای بروز تفاوت‌های فردی در ابعاد مختلف وجودی مورد تاکید قرار گرفته است. در حقیقت فضای مدرسه باید به گونه‌ای باشد که بچه‌ها از آموزش لذت ببرند و مانند دانشگاه و فضای کنکور خشک و یک نواخت نباشد. همچنین وقتی گفته می‌شود مدارس باید متنوع باشند یعنی مدرسه باید پاسخگوی تفاوت استعداد‌ها باشد.

وی به وجه غالب تفاوت مدارس با مدارس تیزهوشان اشاره کرد و بیان داشت: مدارس استعداد‌های درخشان یک استعداد و یک هوش را به رسمیت می‌شناسد، اما مدرسه‌ای که در افق سند چشم اندازه طراحی شده است، تفاوت هوش‌ها و تنوع آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد.

معاون متوسطه وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد: در این چند سال با ورود آزمون‌های تستی به مدارس مسیر غلطی را پیش برده ایم در حالی که سند تحول می‌خواهد افراد با هوش‌های مختلف زمینه‌های بروز پیدا کنند و هر کسی در رشته‌هایی که استعداد دارد، بتواند آن را تربیت کند. سند تحول شش ساحت مختلف را تعریف کرده است که ساحت زیبایی شناختی و هنری یکی از آن ساحت‌ها است یعنی هوش هنری یکی از بخش‌هایی است که بچه‌ها باید در آن رشد کنند؛ هر چند کمتر به این بخش توجه کرده ایم.

وی به آزمون تیزهوشان اشاره کرد و ابراز داشت: این آزمون بر اهداف سند تحول و کارکرد مدرسه اثر می‌گذارد یعنی مدرسه را از مسیر اصلی خودش خارج می‌کند، زیرا بچه‌ها در مدارس از پایه چهارم کار‌های تست زنی را آغاز می‌کنند.

زرافشان از سند ملی نخبگان گفت و اظهار کرد: این سند، پیش زمینه نخبگی را استعداد برتر بودن می‌داند. در طرح شهاب که در سند ملی نخبگان وجود دارد، بر تربیت استعداد‌های افراد تحت هدایت و تربیت معلم‌ها بدون جداسازی تاکید کرده است. در واقع رویکرد سند نخبگان و طرح شهاب عدم جداسازی بچه‌ها و ایجاد مدارس تیزهوشان است.

منبع: میزان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز