title
کد خبر: 53695
00
میزان شکایت ها ی ثبت شده ماه بهمن درسامانه 190

رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت گفت: در بهمن ماه سال جاری مردم ضمن تماسهای تلفنی با سامانه بهداشت 190 و ثبت شکایات متعدد از اماکن مسکونی، خواستار جلوگیری از فعالیت های غیر مجاز و غیر بهداشتی در این اماکن شدند.

به گزارش بهداشت نیوز، مهندس محراب آقازاده رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت با اعلام این مطلب افزود: از عمده تخلفات بهداشتی که در اماکن مسکونی انجام می شود می توان به بسته بندی، تهیه و توزیع غیر مجاز مواد غذایی از قبیل سبزی خرد شده، انواع ترشی جات، خرد کردن گوشت و مرغ، استفاده از بسته بندی های غیر مجاز و غیر بهداشتی برای انواع مواد غذایی، تهیه مواد غذایی در شرایط نامناسب و محیط غیر بهداشتی بدون داشتن جواز و کارت معاینه ی معتبر بهداشتی، دفع غیر بهداشتی فاضلاب به انهار عمومی، نگهداری دام و طیور در منزل مسکونی در داخل شهرها اشاره کرد.

مهندس آقازاده گفت: کل تماس های برقرار شده با سامانه بهداشت 190 در بهمن ماه سال جاری، 20703 تماس بوده که از این تعداد، 6355 خبر و شکایت در سامانه به ثبت رسیده است و بقیه تماسها منجر به راهنمایی، آموزش و مشاوره شده است که جنسیت تماس گیرندگان نیز 73 درصد مردان و 27 درصد زنان بوده اند.

وی افزود: شکایت از اماکن مسکونی دارای فعالیت غیر مجاز و غیر بهداشتی با 14 درصد، نانوایی ها 12 درصد و بقالی و سوپرمارکت 9 درصد در صدر اخبار ماه بهمن این سامانه بودند. در این میان دانشگاههای علوم پزشکی شهید بهشتی با 12 درصد، ایران 11 درصد و مشهد 10 درصد از کل اخبار و شکایات سامانه را به خود اختصاص دادند.

آقازاده گفت: بیشترین مورد شکایت از عرضه مواد غذایی صنفی سنتی فاسد با 9 درصد، عرضه مواد غذایی بسته بندی شده فاقد تاریخ مصرف معتبر 6 درصد و دفع غیر بهداشتی فاضلاب 6 درصد بود.

وی افزود: از اخبارو شکایات مربوط به مواد غذایی فاسد، تاریخ مصرف گذشته و غیر قابل مصرف، مقدار 8019 کیلوگرم منجر به کشف، جمع آوری و معدوم سازی کالاهای آسیب رسان به مصرف کننده شد که بیشترین این مواد غذایی شامل انواع شیرینی جات، سوسیس و کالباس، انواع ترشیجات، انواع نوشیدنی ها، انواع تنقلات، انواع فرآورده های گوشتی و پروتئینی و انواع شده است.
مهندس آقازاده گفت: از دیگر اقدامات قانونی و موثر، ابلاغ اخطار و ارائه مهلت جهت رفع نواقص غیر بحرانی (14 درصد)، مکاتبه و معرفی متخلفین به مراجع قضایی (12 درصد)، اخطار 48 ساعته جهت غیر فعال سازی و رفع نواقص بحرانی (5 درصد) و 17 درصد رفع نقص اماکن و مراکز بوده است.

رئیس سامانه بهداشت 190 وزارت بهداشت افزود: میزان رضایتمندی مردمی از نحوه رسیدگی به شکایات مردمی بر اساس نظرسنجی های تلفنی به عمل آمده، 94 درصد بوده است.
مهندس آقازاده در پایان اظهار داشت: سامانه بهداشت 190 به طور شبانه روزی و در تمام ایام هفته، آماده دریافت شکایت های بهداشت محیط و بهداشت حرفه ای می باشد و هموطنان می توانند از اقصی نقاط کشور با شماره تلفن 190 با این سامانه تماس گرفته و شکایات بهداشتی خود را مطرح کنند تا در اسرع وقت به آنها رسیدگی شود.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز