title
کد خبر: 53758
00
 هوای قلب دوم را داشته باشید

اگر می خواهید از زندگی لذت ببرید مراقبت یکی از اعضای حیاتی بدن را جدی بگیرید.

به گزارش بهداشت نیوز، شاید شما هم جز آن دسته افرادی باشید که مراقبت از بدن را فقط مختص به پوست و موها می دانید و روش های گوناگون و هزینه های مختلفی را صرف زیبایی خود انجام می دهید. اما این را باید دانست که تمام اعضای بدن نیاز به مراقبت و رسیدگی دارند.

پا به عنوان عضو مهم بدن، همیشه برای ادامه حیات ضروری بوده از این رو به آن قلب دوم گفته می شود. در ادامه به نکته هایی در مورد مراقبت از پا اشاره می شود.

از پاها چشم برندارید

پاها هر روز در معرض آسیب هستند و اگر نادیده گرفته شوند، بروز کوچکترین مشکل برای آن ها باعث صدمات جدی می شود. هر گونه تاول، بریدگی، خراش، و یا زخم، میخچه یا پینه را نباید نادیده بگیرید و باید به پزشک مراجعه کنید.

پاها را حبس نکنید

زمانی که شما در حال پیاده روی هستید یا در حال کار کردن، پاها عرق می کنند و اگر برای ساعت های طولانی، پاهایتان در کفش بماند، مناسب ترین مکان برای رشد قارچ ها را ایجاد کرده اید که منجر به عفونت قارچی می شود.

بهترین راهکار برای جلوگیری از این بیماری شستن پاها و لای انگشتان، در آبی با درجه حرارت ۹۰ تا ۹۵ درجه است. از آب خیلی داغ هرگز برای شستشوی پا استفاده نکنید.

پاها را در آب غوطه ور نکنید

گذاشتن پا در آب اگرچه حس خوشایندی به شما دست می دهد اما خیس کردن پا به طور مداوم باعث خشکی  و ترک خوردگی پوست می شود و این خود با درد و زخم و حتی عفونت همراه است. هنگامی که پا خیس می شود بلافاصله آن را خشک کنید.

نرم شدن پاها با این روش!

بهتر است هنگام استفاده از لوسیون ها، کرم ها، ژل ها و یا هر گونه مرطوب کننده هایی که ترجیح می دهید، تمام نقاط پا را مالش دهید سپس با یک پوشش نازک پا را بپوشانید. این روش باعث نرم شدن پوست پا می شود.

ناخن ها را اصلاح کنید

بعد از استحمام و زمانی که ناخن پا نرم است، آن را کوتاه کنید، سپس با یک سوهان آن را صاف نمایید. از برش گوشه انگشتان پا به شدت اجتناب کنید. هیچ کدام از شاخه های کنار ناخن را قطع نکنید. در صورت فرو رفتن ناخن در بافت انگشتان نسبت به درمان آن توسط پزشک اقدام نمایید. فراموش نکنید که از قیچی برای کوتاه کردن ناخن استفاده نکنید.

انگشتان پا را به جنبش درآورید

با کاهش جریان خون در پاها علایمی مانند درد ، بی‌حسی یا احساس مور مور شدن ایجاد می‌شود. تکان دادن انگشتان پا چند بار در روز به مدت پنج دقیقه باعث عملکرد صحیح جریان خون می شود.

حدالامکان از پوشیدن جوراب های تنگ و کفش های نامناسب خودداری کنید.

تمرین فوق العاده برای سلامتی پا

ایستادن و راه رفتن به مدت طولانی می تواند موجب فشار های زیادی به شیار کف پا شود که موجب احساس خستگی و یا درد در پا می شود.  برای تسکین درد و التهاب کف پا می توانید از یک توپ تنیس یا یک غلطک کمک بگیرید و پا را با آن ماساژ دهید.

استفاده ازسنگ پا برای سلامتی پا

بهترین وسیله برای از بین بردن پوست مرده کف پا سنگ پاست که از نوعی سنگ طبیعی تهیه شده و از قدیم برای این منظور و حتی از بین بردن موهای زائد کاربرد داشته است. برای استفاده از سنگ پا کافی است به مدت ۱۰ دقیقه پاها را در آب ولرمی قرار دهید و پس از گذشت این مدت با حرکات آرام و دورانی کف پا را با سنگ ماساژ دهید. کمی فشار لازم است اما مراقب باشید فشار به حدی نباشد که سایش با سنگ پا به پوست سالم شما که زیر بافت مرده قرار دارد، آسیب بزند.

هشدار! دیابتی ها بخوانند

اگر از بیماری دیابت رنج می برید، مراقبت از پاها برای شما یک هشدار جدی است. از آنجا که بیماری دیابت بر سیستم گردش خون، سیستم ایمنی‌ بدن اثر گذاشته، باعث تضعیف آنان شده ، بدن را برای مقابله با عفونت ها تضعیف کرده و به تدریج بر روی اعصاب حسی بدن، بخصوص در دستها و پاها اثر می‌گذارد، بیماران متوجه صدمه دیدن پاهایشان نمی شوند.

اگر زمانی‌ پای فرد دیابتی به دیوار یا پای میز و تخت برخورد کرده و زخمی شود، متوجه این زخمها نشده و به موقع به درمان آن اقدام نمی کنند، بنابراین زخمها به عفونت تبدیل شده و عوارض جدی تری به دنبال دارد.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز