title
کد خبر: 53825
00
 پوکی استخوان را با تغذیه مناسب به زانو درآورید

پوکی استخوان معمولاً به تدریج پیشرفت می‌کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد که با مصرف برخی مواد غذایی می‌توان این عارضه را کنترل کرد.

به گزارش بهداشت نیوز، پوکی استخوان (استئوپروز) به معنای کم شدن تراکم استخوان است که به دنبال آن قدرت استخوان کاهش پیدا می‌کند و استخوان شکننده می‌شود؛ پوکی استخوان معمولاً به تدریج پیشرفت می‌کند و هیچ علامتی از خود بروز نمی‌دهد تا وقتی که شکستگی به وجود می‌آید؛ پوکی استخوان در ستون مهره‌ها، لگن، مچ دست و دنده‌ها بیشتر دیده می‌شود؛ رژیم غذایی مناسب به کنترل این عارضه کمک شایانی می‌کند.

در این مطلب طرز تهیه غذایی مفید برای مبتلایان به پوکی استخوان را بیان می‌کنیم؛ مصرف این غذا نقش موثری در بهبود پوکی استخوان دارد.

مواد لازم برای تهیه کله جوش

گوشت چرخ کرده           ۳۰۰ گرم
گردو                                  پنج عدد
کشک                                 ۲۰۰ گرم
آرد                                      ۲ قاشق غذاخوری
پیاز                                     ۲ عدد
نعناع خشک                      ۲ قاشق غذاخوری
آب                                      چهار لیوان
زردچوبه، نمک و فلفل      به مقدار لازم

غذایی مفید برای استحکام استخوان‌ها/ پوکی استخوان را با تغذیه مناسب به زانو درآورید

طرز تهیه کله جوش

-پیاز‌ها را پوست بکنید و نگینی خرد کنید؛ داخل ماهیتابه مقداری روغن بریزید و پیاز‌های خُرد شده را درون روغن تفت دهید تا طلایی و نرم شود.

-مغز گردو‌ها را خُرد و به پیاز داغ اضافه کنید، آنها را کمی تفت دهید تا گردو‌ها هم نرم شوند.

-گوشت چرخ کرده را درون کاسه‌ای بریزید و به آن نمک و فلفل را اضافه کنید؛ کمی گوشت را ورز دهید و با دست گلوله‌های کوچکی از گوشت درست کنید سپس گوشت‌های قلقلی را در روغن سرخ کنید.

-قابلمه‌ای را روی حرارت متوسط قرار دهید و درون آن چهار لیوان آب، آرد، زردچوبه، نمک و فلفل بریزید و بگذارید تا به جوش بیاید؛ پس از به جوش آمدن کشک را هم به مواد درون قابلمه اضافه و آنها را با هم مخلوط کنید.

-پس از ۱۰ دقیقه که مواد جوشید؛ پیاز داغ، مغز گردو‌ها و گوشت‌های قلقلی سرخ شده را به مواد اضافه کنید؛ در انتها نعناع را به مواد بیفزایید و بگذارید ۱۰ دقیقه دیگر هم مواد بجوشند سپس کله جوش را از روی حرارت بردارید، در ظرف مناسبی بریزید و به همراه نان میل کنید.

نکات لازم برای تهیه کله جوش‌

می‌توانید در تهیه این غذا از مقداری سیر هم استفاده کنید؛ مقدار کشک را می‌توانید بنابر سلیقه‌تان کمتر یا بیشتر کنید؛ استفاده از گوشت در این غذا اختیاری است.

منبع: باشگاه خبرنگاران


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز