title
کد خبر: 53848
00
نقش فعالیت بدنی و اضافه وزن در فشار خون

افرادی که فعالیت بدنی متوسطی در طول روز دارند و هم چنین به صورت منظم ورزش می کنند، از سلامت عمومی بیشتری نسبت به افراد دیگر برخوردارند.

فعالیت بدنی

به گزارش بهداشت نیوز، به طور کلی، نداشتن فعالیت بدنی و هم چنین ورزش نکردن، احتمال ابتلا به بیماری های مختلف را زیاد می کند. افرادی که فعالیت بدنی متوسطی در طول روز دارند و هم چنین به صورت منظم ورزش می کنند، از سلامت عمومی بیشتری نسبت به افراد دیگر برخوردارند.
نکته ی مهمی که باید حتما به آن اعتقاد داشته باشید این است که : ورزش واقعا معجزه می کند. احتمال ابتلا به بیماری فشارخون بالا برای افرادی که فعالیت بدنی کمی دارند، مانند کارمندان، بازنشسته ها، خانه داران، راننده ها و… بیشتر از دیگران است.
هم چنین هنگامی که عدم تحرک کافی و ورزش نکردن، با عوامل دیگر نام برده شده همراه می شود، احتمال خطر بسیار بالا می رود. درصد مرگ و میر و ابتلا به بیماری های ناعلاج در افرادی که ورزش نمی کنند، بسیار بالاتر از افرادی است که ورزش سبک و منظمی را انجام می دهند. فواید ورزش بسیار بیشتر از آن است که بتوان در چند سطر آن ها را بیان کرد. (در فصل پیشگیری و درمان فشارخون بالا، یک روش عالی برای ورزش کردن را خواهید خواند. عمل به آن برنامه ها را از همین امروز به شما توصیه می کنم).

چاقی و اضافه وزن

چاقی نقش بسیار زیادی در ایجاد فشارخون بالا ایفا می کند؛ به طوری که 20 الی 30 درصد از موارد ابتلا به این بیماری مهلک را، به اضافه وزن نسبت می دهند. هرچه اضافه وزن بیشتر باشد، فشارخون نیز بیشتر است. در تمامی سنین، وزن بدن عامل تعیین کننده ی فشارخون می باشد. فشارخون بالا در افراد چاق تا سه برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی است. هم چنین خطر پیشرفت بیماری فشارخون بالا در افرادی که اضافه وزن دارند، 4 برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی است.
فشارخون بالا در افراد چاق علل گوناگونی دارد. برخی از این موارد :

  1.  افزایش عملکرد قلب برای خون رسانی به تمام اعضای بدن

  2.  افزایش عمل کرد اعصاب خودکار بدن (فعال شدن اعصاب سمپاتیک)

  3.  زیاد بودن انسولین در افراد چاق (هایپر انسولینی)

  4.  مقاومت به انسولین

  5.  زیاد بودن هورمون لپتین در افراد چاق

  6.  مصرف بیشتر نمک در افراد چاق

  7.  بالا بودن قند خون در افراد چاق

  8.  مصرف غذاهای پرکالری

  9. اختلالات خواب در افراد چاق

  10.  تغییرات فیزیکی کلیه

در افراد چاق سطح دریافت کالری بالاتر از افراد معمولی است؛ زیرا افرادی که دارای اضافه وزن هستند معمولا، هم غذای بیشتری می خورند و هم از غذاهای پرکالری، استفاده می کنند. افزایش کالری دریافتی سبب افزایش سطح انسولین پلاسمای خون می شود که خود این افزایش انسولین، محرکی قوی برای بازجذب سدیم توسط کلیه ها است. با بازجذب سدیم فشارخون فرد چاق بالا می رود.

تحقیقات نشان داده است که: 10% اضافه وزن، 7 میل متر جیوه، فشارخون را بالا می برد.

دکتر محمد صادق کرمانی

منبع: سایت دکتر کرمانی


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز