title
کد خبر: 54326
00
سوءتغذیه در زندانهای کشور

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها اعلام کرد: سن جامعه بالا رفته و به همین دلیل ورودی‌های زندان‌ها نیز افرادی با سنین بالاتر هستند.

به گزارش بهداشت نیوز: مهرداد تشکریان درباره وضعیت تغذیه زندانیان در ایران گفت: 60 درصد زندانی‌هایی که وارد زندان‌های ایران می‌شوند جرمی مربوط به مواد مخدر دارند و دچار سوءتغذیه نیز هستند. اکثر زندانیان بیماری‌های همراه دارند. بیشتر زندانیان زن نیز دچار سوء تغذیه یا فقر آهن هستند یا اینکه مادرانی شیرده و باردار هستند. بسیاری از زندانیان در حال درمان اعتیاد و متادون درمانی هستند و مشکل روحی، روانی و گوارشی دارند به همین دلیل دستورالعمل‌هایی در زمینه تغذیه زندانیان در حال طراحی است.

وی افزود: در گذشته طبخ در زندان به صورت سنتی انجام می‌گرفت که باعث هدر رفتن مواد غذایی و انرژی می‌شد. به همین دلیل سعی کردیم که آشپزخانه‌ها را صنعتی کنیم. در حال حاضر سه چهارم زندان‌ها آشپزخانه صنعتی دارند که باعث می‌شود کیفیت غذا حفظ شود و هزینه‌ها کاهش پیدا کند.

مدیرکل بهداشت و درمان سازمان زندان‌ها تصریح کرد: با توجه به اینکه سن جامعه بالا رفته ورودی‌های زندان‌ها نیز افرادی با سنین بالاتر هستند. زندانیان زن تعداد کمی دارند اما برای ما بسیار با اهمیت هستند. دو تا سه درصد کل زندانیان را زنان تشکیل می‌دهند اما جرم آنها شدیدتر و خشن‌تر از مردان است. مشکلات هرمونی، شیردهی و بارداری بخشی از مشکلات این زنان است. بسیاری از زندانیان به بیماری‌های مزمنی مثل سل، هپاتیت و HIV مبتلا هستند به همین دلیل نیاز به توجه ویژه‌ای دارند. وضعیت تغذیه‌ای آنها با دیگران متفاوت است و تا جایی که می‌توانیم سعی می‌کنیم به آن توجه کنیم اما بودجه ما محدود است.

تشکریان در ادامه بیان کرد: اگر زنی زندانی فرزند داشته باشد می‌تواند آن را تا زیر دو سال با خود نگه دارد. این عدد تا شش سالگی کودک نیز قابل تمدید است. ما باید برای کودکانی که همراه با مادران خود در زندان هستند پایش رشد و ریزمغذی انجام دهیم، مهدکودک برایشان ایجاد کنیم. علاوه بر آن باید به وضعیت تغذیه‌ای زندانیان سالمند و کارکنان سازمان زندان‌ها نیز توجه داشته باشیم. در این زمینه تلاش شده دستورالعمل جامعی برای بهبود تغذیه در زندان‌ها تدوین شود.

منبع: ایسنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز