title
کد خبر: 55068
00
 باید به سمت صنعتی سازی طبخ غذا در فضاهای دانشگاهی حرکت کنیم

مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در همایش رؤسا و کارشناسان ادارات تغذیه دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: باید به سمت صنعتی سازی طبخ غذا حرکت کنیم.

به گزارش بهداشت نیوز، مدیرکل دانشجویی وزارت بهداشت با بیان این مطلب افزود: در حوزه تغذیه، بنا داریم که وضعیت موجود در سطح دانشگاه‌های علوم پزشکی را در دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری برای نیل به استانداردهای لازم ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش سخت افزاری صنعتی سازی آشپزخانه ها از برنامه های مهم اداره کل دانشجویی است که می‌تواند نقش بسیار مهمی در ارتقاء کیفیت تغذیه دانشجویی داشته باشد و افزایش رضایتمندی دانشجویان را در پی داشته باشد به همین جهت صنعتی سازی آشپزخانه‌ها در برنامه عملیاتی سالجاری و سال آینده دانشگاه ها منظور شده است.

دکتر عطوف افزود: در بخش نرم افزاری ارتقاء و به روز رسانی سطح دانش و افزایش مهارت‌های لازم برای روسای ادارات تغذیه و کارشناسان مربوطه با اجرای برنامه‌ها و کارگاه‌های آموزشی ملی و منطقه‌ای، تشکیل کارگروه تخصصی تغذیه با حضور برخی روسای مجرب ادارات تغذیه دانشجویی دانشگاه ها و اساتید تغذیه، اصلاح فرآیندها و بازنگری آیین نامه‌ها، اعتبار سنجی دوسالانه غذاخوری ها و زمینه سازی برای تبادل نظر مستمر دست اندرکاران حوزه تغذیه دانشجویی در فضای مجازی از مهم ترین برنامه های اداره کل دانشجویی است.
افسانه صادقی رئیس اداره رفاهی و امور خوابگاه‌های وزارت بهداشت نیز گفت: یکی از محورهای اصلی خدمات رسانی به دانشجویان تامین و حفظ سلامت و بهداشت غذای دانشجویان و نظارت بر عملکرد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور به عنوان نهاد مسئول در امر تهیه، توزیع و عرضه غذا به دانشجویان است.

وی خاطرنشان کرد: اداره رفاهی به منظور رسیدن به این امر به تدوین و ابلاغ شاخص‌های اعتبارسنجی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشجویی با هدف بررسی وضعیت موجود و رتبه‌ندی آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری دانشجویی و در نهایت ارتقا از وضعیت موجود به استانداردهای مطلوب در این حوزه اقدام کرد.

صادقی افزود: این طرح در قالب ۱۵ شاخص با موضوع تجهیزات، سرانه فضای فیزیکی و واحدهای غذایی ارایه شده به دانشجویان تهیه و پس از برگزاری جلسه آموزشی توجیهی و تشکل تیم ارزیاب با حضور مدیران دانشجویی مناطق دهگانه و ۲۶ کارشناس بر اساس شاخص‌های مذکور و شروع تحقیقات میدانی ارزیابی آشپزخانه و سالن‌های غذاخوری دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به مدت ۸۴ روز از اوایل اسفند ۹۵ تا اواخر اردیبهشت ۹۶ صورت پذیرفت که نتایج حاصل از آن ارایه شد.

رئیس اداره رفاهی و امور خوابگاه‌های اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت یادآور شد: در جدول تحلیل نهایی اعتبار سنجی آشپزخانه‌ها وسالن‌های غذاخوری دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی ( جدول شماره یک) نتایج نهایی اعتبار سنجی گزارش داده شده است.

وی گفت: باتوجه به اینکه حد مطلوب نمره اعتبارسنجی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی ۴۰۰ است، دانشگاه‌هایی که بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نمره کسب کرده‌اند، عالی، دانشگاه‌هایی که بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ نمره کسب کرده‌اند خوب، دانشگاه‌هایی که بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ نمره کسب کرده‌اند متوسط و دانشگاه‌هایی که کمتر از ۱۰۰ نمره کسب کرده‌اند، ضعیف محسوب می شوند.

صادقی افزود: همچنین در جداول جداگانه‌ای که توسط امور رفاهی اداره کل دانشجویی وزارت بهداشت تهیه شده است، گزارش تفکیکی شاخص‌های اعتبارسنجی آشپزخانه‌ها و سالن‌های غذاخوری دانشجویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به همراه نمودار گزارش داده شده است.

وی ادامه داد: براساس مجموع نمرات شاخص‌های اعتبارسنجی سالن‌های غذاخوری و آشپزخانه‌های دانشجویی، 32.15 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در وضعیت عالی، 58.93 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در وضعیت خوب، 7.14 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در حد متوسط و 1.78 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در وضعیت ضعیف قرار دارند.

صادقی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین بر اساس شاخص سرانه فضای غذاخوری دانشجویی، 74.55 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در وضعیت عالی 5.45 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در وضعیت خوب، 7.27 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در حد متوسط و 12.73درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی در وضعیت ضعیف قرار دارند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز