title
کد خبر: 55084
00
۸ فایده شگفت‌انگیز آویشن

عصاره یا روغن آویشن که از برگ‌های این گیاه گرفته می‌شود، عمدتا به‌عنوان یکی از درمان‌های طبیعی سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که ترکیب کردن برگ‌های آویشن و پیچک با همدیگر، به تسکین سرفه و همچنین کاهش دیگر علائم بیماری در برونشیت حاد نیز کمک می‌کند.

به گزارش بهداشت نیوز، برای آگاهی از ۸ فایده آویشن با ما همراه باشید.

۱. مقابله با آکنه‌ها


اگر از خریدن و استفاده کردن داروهای بدون نسخه برای رفع آکنه‌ها خسته شده‌اید و هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرید، می‌توانید آویشن را امتحان کنید. آویشن با خواص آنتی‌باکتریالش شناخته می‌شود و ‌ممکن است که در آینده به‌عنوان یکی از ترکیبات ضدآکنه مورد استفاده قرار بگیرد. 


۲. کمک به کاهش فشار خون

 
گونه خاصی از آویشن با نام Thymus linearis Benth وجود دارد که فقط در افغانستان و پاکستان یافت می‌شود. مطالعات نشان می‌دهند که عصاره این گونه آویشن، این توانایی را دارد که ضربان قلب را در موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به فشار خون بالا تا حد قابل توجهی کاهش بدهد و همچنین سطح کلسترول خون را هم پایین بیاورد. یکی از شیوه‌های استفاده از آویشن با هدف کاهش ضربان قلب، استفاده از این گیاه به‌ جای نمک در غذا است.

 
۳. متوقف کردن سرفه 


عصاره یا روغن آویشن که از برگ‌های این گیاه گرفته می‌شود، عمدتا به‌عنوان یکی از درمان‌های طبیعی سرفه مورد استفاده قرار می‌گیرد. یکی از مطالعات در همین زمینه نشان می‌دهد که ترکیب کردن برگ‌های آویشن و پیچک با همدیگر، به تسکین سرفه و همچنین کاهش دیگر علائم بیماری در برونشیت حاد نیز کمک می‌کند. پس دفعه بعدی که با سرفه یا گلودرد مواجه شدید،‌ حتما چای آویشن تهیه کنید و بنوشید. 


۴. تقویت‌کننده سیستم ایمنی 


تامین همه ویتامین‌های مورد نیاز بدن به‌صورت روزانه می‌تواند کار سختی باشد. با این‌ حال، آویشن سرشار از ویتامین C است و همچنین منبع خوبی برای دریافت ویتامین A به‌شمار می‌رود. پس مواقعی که احساس می‌کنید درحال مبتلا شدن به سرماخوردگی هستید، استفاده از آویشن می‌تواند سلامتی شما را بازگرداند. علاوه بر این‌ها، آویشن حاوی مِس، آهن، فیبر و منگنز است.

 
۵. ضدعفونی‌کننده 


قارچ‌ها، از شایع‌ترین آلاینده‌های هوا هستند که خصوصا خانه را آلوده می‌کنند. پس وقتی که منبع این عناصر مخرب را شناسایی می‌کنید، حتما اقدامات لازم را برای از بین بردن آن‌ها انجام بدهید. عصاره یا روغن آویشن نیز،‌ در صورتی که تراکم قارچ‌ها کم باشد، می‌تواند به نتیجه خوبی منجر شود. 
درواقع، عصاره آویشن و تیمول، قابلیت بالایی در از بین بردن قارچ‌ها دارند. مطالعات نشان داده‌اند که این ترکیبات می‌توانند به‌عنوان ضدعفونی‌کننده در مکان‌هایی که تراکم بالایی از قارچ‌ها وجود ندارد، ‌استفاده شوند. 


۶. از بین بردن آفت‌ها 


تیمول، یکی از ترکیباتی است که در بسیاری از آفت‌کش‌ها (هم انواع مناسب برای محیط‌های بسته و هم انواع مناسب برای محیط‌های باز) استفاده می‌شود. این ترکیب هم برای مقابله با باکتری‌ها و ویروس‌ها مورد توجه است و هم برای مقابله با موجوداتی مانند موش‌ها. 
یکی از مطالعات اخیر نشان می‌دهد که عصاره آویشن حتی می‌تواند پشه‌ها را نیز دفع کند، اما رشد آویشن در باغ به‌تنهایی برای بهره‌مندی از این خاصیت کافی نیست. درواقع، برای این‌که بتوانید بهترین نتیجه را از نظر مقابله با آفت‌ها بگیرید، باید برگ‌های آویشن را میان دستان خودتان له کنید تا عصاره یا روغن آن کاملا خارج شود. 
شما همچنین می‌توانید برای دفع کردن حشرات از باغ خودتان، نوعی دفع‌کننده خانگی بسازید. این محلول از ترکیب ۴ قطره عصاره آویشن به ازای هر قاشق چای‌خوری از روغن زیتون، یا ترکیب ۵ قطره از عصاره آویشن با هر ۶۰ میلی‌لیتر از آب ساده به‌ دست می‌آید. 


۷. تقویت‌کننده خلق‌وخو 


عصاره آویشن به خاطر داشتن ترکیب فعالی به نام کارواکرول، عمدتا برای اهداف آروماتیک و طبیعی‌درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. مطالعات نشان داده‌اند که کارواکرول طوری بر فعالیت نورون‌ها تاثیر می‌گذارد که احساسات مثبت را در افراد افزایش می‌دهد. پس افرادی که به‌طور منظم از آویشن یا عصاره آویشن استفاده می‌کنند، احساسات و خلق‌وخوی خودشان را تقویت می‌سازند. 


۸. خوش‌بو‌کننده دهان 


امروزه بسیاری از محصولات طبیعی و ارگانیک مخصوص پوست، از آویشن در ترکیبات خودشان کمک می‌گیرند. آویشن، با توجه به خواص ضدقارچی و ضدعفونی‌اش، حتی در تولید دهان‌شویه‌ها نیز کاربرد دارد. آویشن همچنین یکی از ترکیبات طبیعی در دئودورانت‌ها است.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز