title
کد خبر: 55486
00
همه چیز درباره رفع زردی نوزاد

مسئله زردی در روزهای اول تولد نوزاد ذهن والدین را مشغول می‌کند و وقتی اقوام برای دیدن او می‌آیند،‌ هر کدام توصیه‌ای برای جلوگیری از این بیماری می‌کنند.

 به گزارش بهداشت نیوز، زهرا پورجعفری، فوق تخصص کودکان و عضو هیات علمی بیمارستان بقیه الله در رابطه با زردی نوزادان گفت: زردی در میان نوزادان تازه متولد شده بسیار شایع است که می توان در خانه هم به کمک فتوتراپی به درمان آن پرداخت.

وی ادامه داد: والدین باید بدانند از آنجاییکه در خانه بیش از ۴ لامپ نمی توان نصب کرد و گاهی نوزاد با درصد بالای زردی به فتوتراپی با ۸ تا ۱۲ لامپ نیاز دارد با وجود احتمال بروز سوختگی و  خطرات جانبی، معمولا نمی توان در خانه روند درمانی را اجرا کرد.

پورجعفری تصریح کرد: نور آفتاب تاثیر مثبت و یا منفی بر میزان زردی نوزاد ندارد و اینکه گاهی گفته می شود نوزادان لباس های روشن بپوشند و در زیر نور مهتابی باشند برای تشخیص و رصد کردن بهتر روند زردی کودک است. والدین باید توجه داشته باشند اگر نور زرد باشد و یا لباس رنگی تن کودک کنیم متوجه میزان زردی و تغییرات آن نیستیم این در حالی است که زیر نور مهتابی کوچکترین زردی قابل تشخیص است.

این فوق تخصص کودکان با بیان اینکه برای پیشرفت درمان زردی در کنار فتوتراپی می توان از روش های دیگری نیز استفاده کرد، افزود: سرم درمانی و تعویض خون جزو درمان های موثر زردی به شمار می آیند، مثلا اگر دلیل زردی، ناسازگاری خون مادر و نوزاد باشد تنها با تعویض خون می توان زردی را درمان کرد. تغذیه نوزاد با شیر مادر نیز در کاهش زردی موثر است. البته در زردی پزشک ممکن است استفاده از شیر مادر را به طور موقت قطع و شیر خشک را جایگزین کند و هیچ گاه نباید نوزاد را صرفا با این روش ها تحت درمان قرار داد و حتما باید با پزشک مشاوره شود.

وی ابراز داشت: مادران باردار برای بهبودی شرایط نوزاد می توانند از خوردن مواد غذایی گرم خودداری کنند، شیر مادر اگر چرب و دارای طبع گرم باشد، می تواند به کبد کودک آسیب وارد کند و در نتیجه میزان زردی را افزایش دهد. اگر نوزاد متولد فصول گرم است؛ لباس زیاد تن نوزاد نکنید در غیر این صورت احتمال بروز زردی افزایش می یابد.

پورجعفری یادآور شد: حداکثر همکاری والدین با کادر درمانی در زمینه خونگیری از نوزاد می تواند روند درمان را تسریع بخشد و در صورتیکه زردی نادیده گرفته شود نوزاد دچار صدمات مغزی و عصبی خواهد شد.

 

منبع: طبیب من


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز