title
کد خبر: 55581
00
۴ غذای مغز برای سالمندان

که اگر سالمندان ۶۵ تا ۷۵ ساله از اسید آلفا-لینولنیک و دیگر انواع گیاهی امگا-۳ به میزان زیادی استفاده کنند، نمره‌های بهتری در آزمون‌های هوش سیال به دست می‌آورند و درنتیجه قادر خواهند بود که با مشکلات زندگی راحت‌تر مواجه شوند.

به گزارش بهداشت نیوز، مواد غذایی دارای اثرات قدرتمندی روی مغز ما هستند و این اثرات خصوصا در دوران سالمندی نمایان می‌شوند، اما بعضی از ما گاهی اوقات به شیوه‌ای درباره مغز فکر می‌کنیم که گویی سیستم مجزایی از بدن‌مان است. محققان برای اصلاح این تصور نادرست، مجموعه‌ای از مطالعات را انجام داده‌اند که نشان می‌دهند بعضی از مواد غذایی می‌توانند شادابی ذهن را حفظ کنند و حتی مانع از ابتلا به بیماری آلزایمر یا دیگر بیماری‌های نورودژنراتیو شوند.

۱. زرده تخم‌مرغ

حجم مصرفی در هر وعده: یک عدد

خوردن زرده تخم‌مرغ، یک دلیل مهم و قابل توجه دارد: این ماده غذایی سرشار از کولین است و مجموعه‌ای از ویتامین‌های خانواده B را به بدن می‌رساند که برای ارتقای سلامت مغز مفید هستند. کولین موجود در زرده تخم‌مرغ پس از ورود به بدن به نوعی انتقال‌دهنده عصبی به نام استیل‌کولین تبدیل می‌شود که حافظه را سالم نگه می‌دارد و همچنین به سلول‌های مغز اجازه می‌دهد که به شیوه موثرتری با همدیگر ارتباط برقرار کنند. مطالعات علمی در سال‌های اخیر نشان داده‌اند که افزایش کولین دریافتی با ارتقای عملکرد شناختی، ازجمله قوای حافظه، ‌مرتبط است.

۲. روغن زیتون

حجم مصرفی در هر وعده: یک قاشق غذاخوری

محققان اخیرا در سال ۲۰۱۷ و با آزمایش بر نمونه‌های حیوانی به این نتیجه رسیده‌اند که اضافه کردن روغن زیتون به غذاها می‌تواند از بافت مغزی در مقابل تضعیف ناشی از افزایش سن محافظت کند. به‌علاوه، محققان دانشگاه تمپل هم متوجه شده‌اند که مصرف روغن زیتون فرابکر می‌تواند از حافظه و قابلیت‌های یادگیری محافظت کند و همچنین شانس شکل‌گیری دو نشانگر بیماری آلزایمر را کاهش بدهد. اگرچه مکانیسم این روند هنوز دقیقا روشن نشده است، اما به نظر می‌رسد که نوعی آنتی‌اکسیدان به‌نام اولئوکانتال در روغن زیتون وجود دارد که می‌تواند نقش مهمی در این زمینه داشته باشد.

۳. ماهی سالمون

حجم مصرفی در هر وعده: ۱۱۵ گرم

این غذای دریایی فوق‌العاده، سرشار از اسیدهای چرب امگا-۳ از نوع‌های DHA و EPA است که هر دو برای سلامت مغز ضروری هستند. امگا-۳ به کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو در مغز کمک می‌کند که هر دو در ابتلا به بیماری آلزایمر موثر به ‌حساب می‌آیند. ترکیب DHA نیز به‌طور خاص کوچک شدن مغز با افزایش سن را محدودتر می‌کند.

۴. گردو

حجم مصرفی در هر وعده: ۳۰ گرم یا ۱۴ تکه نصف‌شده

چربی‌های سالم موجود در گیاهان، ‌خصوصا گردو، فواید زیادی برای مغز انسان دارند. گردو به‌طور خاص سرشار است از نوعی اسید چرب امگا-۳ گیاهی به نام اسید آلفا-لینولنیک. یکی از مطالعات معتبر Nutritional Neuroscience نشان می‌دهد که اگر سالمندان ۶۵ تا ۷۵ ساله از اسید آلفا-لینولنیک و دیگر انواع گیاهی امگا-۳ به میزان زیادی استفاده کنند، نمره‌های بهتری در آزمون‌های هوش سیال به دست می‌آورند و درنتیجه قادر خواهند بود که با مشکلات زندگی راحت‌تر مواجه شوند.

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز