title
کد خبر: 55661
00
بلایی که کمبود منیزیم برسرتان می آورد

در مطالعه‌ای که روی ۹۵۰۰ نفر از زنان و مردان هلندی صورت گرفت، مشخص شد که بالاترین و پایین‌ترین میزان منیزیم در خون، شانس ابتلا به انواع زوال عقل را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز، محققان هلندی می‌گویند که اگر سطح منیزیم در بدن بیش از حد بالا یا بیش از حد پایین باشد، می‌تواند فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر بیماری‌های زوال عقل قرار بدهد. گزارشی از مطالعه آنان در Neurology منتشر شده است.

در این مطالعه، ۹۵۰۰ نفر از زنان و مردان هلندی مورد بررسی قرار گرفتند و درنهایت مشخص شد که بالاترین و پایین‌ترین میزان منیزیم در خون، شانس ابتلا به انواع زوال عقل را ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

دکتر برندا کیبوم (از اعضای دانشگاه اراسموس و مسئول مطالعه) می‌گوید: «درحال حاضر، سطح منیزیم در بدن بیماران به‌صورت روزانه اندازه‌گیری نمی‌شود. اگر یافته‌های حاصل از مطالعه ما دوباره تکرار شوند، باید اندازه‌گیری سطح منیزیم را به بخشی از غربالگری برای تشخیص زوال عقل تبدیل کرد و این کار را خصوصا برای افرادی که مبتلا به کمبود منیزیم هستند، جدی گرفت. البته ما براساس یافته‌های فعلی‌مان نمی‌توانیم اثبات کنیم که پایین بودن یا بالا بودن بیش از حد منیزیم مستقیما باعث ابتلا به زوال عقل می‌شود، ولی می‌خواهیم نقش استفاده از مکمل‌های منیزیم را در کاهش یا افزایش این خطر ارزیابی کنیم».

محققان می‌گویند که این افراد اساسا در معرض خطر ابتلا به کمبود منیزیم قرار دارند: افراد مصرف‌کننده داروهای مهارکننده پمپ پروتون مانند داروهای ریفلاکس اسید، افراد مصرف‌کننده داروهای دیورتیک و افرادی که میزان منیزیم کافی در رژیم غذایی‌شان وجود ندارد.

این مواد غذایی، منابع خوبی برای دریافت منیزیم کافی از طریق رژیم غذایی هستند: اسفناج، بادام، بادام هندی، سویا، لوبیای سیاه، غلات سبو‌س‌دار، ماست و آووکادو.

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز