title
کد خبر: 55802
00
 مغز انسان بالغ نورون جدید تولید نمی‌کند

محققان آمریکایی دریافتند مغز انسان پس از بلوغ قابلیت تولید نورون‌های جدید را از دست می‌دهد.

به گزارش بهداشت نیوز از ساینس دیلی، در این تحقیقات که با نمونه‌گیری از مغز 59 انسان در سنین مختلف به انجام رسیده است، محققان تلاش کردند تا نورون‌های جوان یا سلول‌های در حال تقسیم را با استفاده از آنتی‌بادی‌های خاصی که به این سلول‌ها می‌چسبند، شناسایی کنند.
از آنجا که هیپوکامپ به طور وسیع مورد مطالعه قرار گرفته، در حافظه موثر بوده و بر اساس تحقیقات پیشین در عصب‌زایی نقشی حیاتی دارد، در این تحقیقات تمرکز اصلی محققان بر هیپوکامپ بود.
هیپوکامپ یا اسبک قسمتی از دستگاه کناره‌ای (سیستم لیمبیک) مغز است که مرکز یادگیری است.
اسبک ساختمان عصبی خمیده‌ای است در مغز که در کف شاخ میانی بطن طرفی مغز قرار دارد. اسبک از سازواره‌های دستگاه کناره‌ای است که شکلی همانند اسب دریایی دارد و در اعماق لوب گیجگاهی جای گرفته‌ است.
بر پایه گزارش مزبور در نمونه‌های متعلق به جنین‌ها و نوزادان مقادیر زیادی از نورون‌ها یافت شد. اما میزان آن‌ها با افزایش سن نمونه‌ها کاهش چشمگیری را نشان داد. در واقع پیرترین نمونه‌ای که در آن نورون‌های جوان یافت شدند، متعلق به یک شخص 13 ساله بود و در نمونه‌های مسن‌تر هیچ اثری از نورون‌های جوان یافت نشد.
این در حالی است که در مغز سایر گونه‌های جانوری از جمله موش‌ها و جوندگان، حتی در سنین پس از بلوغ نیز نورون‌های جدید تولید می‌شود.
برخی از محققان معتقدند این تفاوت در تولید نورون‌های جدید به دلیل دوره طولانی‌مدت بلوغ نورون‌ها در مغز انسان است.
نتایج این تحقیقات با مطالعاتی که پیش از این در رابطه با نورون‌ها انجام شده تضاد دارد.
محققان معتقدند این تحقیقات به اندازه‌ای گسترده نبوده که بتوان ادعا کرد در هیپوکامپ بالغ به هیچ عنوان نورون جدید تولید نمی‌شود. اما این شواهد نشان می‌دهد حتی اگر عصب زایی در بزرگسالی وجود داشته باشد، فرآیندی نادر و حداقلی است.

منبع: ایرنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز