title
کد خبر: 56094
00
آنتی‌اکسیدانِ مرکبات از ابتلا به بیماری‌های مزمن جلوگیری می‌کند

گروهی از محققان دانشگاه ایالتی سائوپائولو اعلام کردند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پرتقال و انواع لیموها می‌توانند به جلوگیری از اثرات مضر چاقی کمک کنند.

به گزارش بهداشت نیوز، گروهی از محققان دانشگاه ایالتی سائوپائولو اعلام کردند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در پرتقال و انواع لیموها می‌توانند به جلوگیری از اثرات مضر چاقی کمک کنند. گزارشی از این مطالعه در آخرین نشست ملی و نمایشگاه انجمن شیمی آمریکا (ACS) ارائه شده است.
گروه‌های مختلفی از فلاونوئیدها وجود دارند، از جمله آنتوسیانیدین‌ها، فلاوانول‌ها، فلاون‌ها، فلاوانون‌ها و ایزوفلاون‌ها. فلاوانون‌ها مثل هسپریدین، اریوسیترین و اریودیکتیول به میزان زیادی در انواع مرکبات وجود دارند و مصرف آن‌ها با کاهش استرس اکسیداتیو در نمونه‌های آزمایشگاهی همراه است.

محققان در این مطالعه تصمیم گرفتند تا اثرات فلاوانون‌های موجود در مرکبات را بر روی موش‌های آزمایشگاهی بررسی کنند. این موش‌ها از رژیم غذایی پُرچرب تغذیه می‌کردند و اصلاح ژنتیکی در آن‌ها انجام نگرفته بود. موش‌ها در ادامه به گروه‌های مختلف تقسیم شدند و رژیم‌های غذایی متفاوتی برای آنان در نظر گرفته شد.

نتایج نهایی نشان دادند که رژیم غذایی پُرچرب و بدون فلاوانون، سطح نشانگرهای آسیب سلولی (اسید تیوباربیتوریک مواد فعال (TBARS) ) را تا ۸۰ درصد در خون و تا ۵۷ درصد در کبد افزایش می‌دهد. علاوه بر این، مشخص شد که مصرف هسپریدین، اریوسیترین و اریودیکتیول، سطح TBARS را به‌ترتیب تا ۵۰، ۵۷ و ۶۴ درصد در کبد کاهش می‌دهد. حتی مصرف هسپریدین و اریودیکتیول در موش‌های آزمایشگاهی، تجمع چربی در کبد و آسیب کبدی را کاهش داد.

پائولو فریرا، یکی از اعضای این تیم تحقیقاتی، می‌گوید: «نتایج ما نشان می‌دهند که ما در آینده می‌توانیم از گروه خاصی از آنتی‌اکسیدان‌ها، یعنی فلاوانون‌های موجود در مرکبات، برای پیشگیری یا به تاخیر انداختن بیماری‌های مزمن ناشی از چاقی در انسان‌ها استفاده کنیم».

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز