title
کد خبر: 56441
00
آتشی که آرامش خانواده ها را می سوزاند

در حالی که کمتر از چند روز تا آغاز بهاری جدید وقت باقی است و بسیاری آماده رسیدن سال نو هستند، خانواده‌هایی آرامششان در آتش می‌سوزد و حسرتی همیشگی برایشان بر جای می‌ماند.

به گزارش بهداشت نیوز، کم کم به آستانه برگزاری سال نو نزدیک می‌شویم. رنگ و بوی خانه‌ها و خیابان‌ها بهاری شده و همه در تکاپوی نو شدن سال ولی در این میان برخی به دنبال خرید وسایل آتش بازی برای چهارشنبه آخر سال هستند. چهارشنبه‌ای که با بی احتیاطی می‌تواند رنگ سیاهی را تا پایان عمر برای زندگی فرد به همراه داشته باشد. شبی که مردم ایران باستان از آن به عنوان چهارشنبه سوری یاد می‌کردند این سال‌ها به نوعی به چهارشنبه آخر سال تبدیل شده است.

 

 

 

 

چهارشنبه‌ای که بسیاری از خانواده ها را داغدار کرده یا با جراحت های بسیار سنگین موجب حسرت همیشگی شده، حسرتی که تا ابد زخمی بر پیکره افراد وارد کرده است.

 

 آمارهای حوادث در چهارشنبه‌آخر سال نشان می‌دهد که اغلب این افراد از ناحیه چشم و دست مصدوم شده اند. همچنین، قشر جوان نیز، بیشترین مصدومان این حوادث هستند. این در حالی است که مسئولان امر به خصوص وزارت بهداشت، همواره  نسبت به عواقب خطرناک آسیب های حوادث چهارشنبه سوری هشدار می‌دهند.

 

*24 سال ماموریت در چهارشنبه آخرسال

 

حسن عباسی، سخنگوی سابق اورژانس تهران و کارشناس فوریت‌های پزشکی در ارتباط با حوادث چهارشنبه آخر سال و اتفاقاتی که طی چند سال مأموریت در اورژانس شاهد بوده است، می‌گوید: 28 سال سابقه خدمتی در اورژانس داشته که 24 سال آن به صورت مؤثر در ماموریت‌های چهارشنبه آخر سال بوده و 12 سال نیز سابقه فعالیت در روابط عمومی را داشته است. 

 

وی با اشاره به اینکه حوادث مختلفی در چهارشنبه آخر سال به وقوع می‌پیوندد گفت: علاوه بر آسیب به مردم و عوارض ماندگاری که برای آنها ایجاد می‌شود طی 10 تا 15 سال پیش حتی نیروهای اورژانس، پلیس و آتش‌نشانی نیز از این حوادث در امان نبوده و برخورد نارنجک به آمبولانس یا پرتاب ترقه و مواد منفجره به سوی نیروهای پلیس متأسفانه از حوادث ناگواری است که در برخی از چهارشنبه‌های آخر سال در کشور به وقوع می‌پیوندد.

 

 

 

 

این کارشناس فوریت‌های پزشکی با اشاره به اینکه خوشبختانه طی 5 سال اخیر با فرهنگ‌سازی آمار مصدومین و حوادث نسبت به گذشته کمتر شده است، گفت: رسانه‌ها در این زمینه نقش بسیاری داشته و خانواده‌ها در این ایام باید این اهتمام را داشته باشند که حتماً همراه با کودکان و فرزندان خود باشند چرا که همراهی والدین سبب پیشگیری از رفتارهای پرخطر در آنها می‌شود. 

 

 

 

 

عباسی بیان داشت: 10 سال پیش اگر فردی کار ضروری در ایام چهارشنبه آخر سال داشت یا نیروهای اورژانس قصد داشتند بیماری را با آمبولانس منتقل کنند متأسفانه ترافیک شدیدی وجود داشت و هیچ یک از تیم‌های امدادی نیز در امان نبودند. 

 

*نارنجک کم‌خطر وجود ندارد

 

وی با تأکید بر اینکه نارنجک کم‌خطر وجود ندارد، گفت: متأسفانه در بازار برخی برای سودجویی تبلیغ نارنجک‌های کم‌خطر را می‌کنند در حالی که چنین مسأله‌ای درست نیست و به طور کلی اختلاط مواد تشکیل‌دهنده جهت انفجار خطرآفرین است. بنابراین خانواده‌ها باید از این مقوله فاصله بگیرند حتی نارنجک‌های صوتی هم مشکل‌آفرین بوده و موج انفجار آنها می‌تواند سبب پارگی پرده گوش شود.

 

این کارشناس فوریت‌های پزشکی تأکید کرد: همراهی خانواده‌ها سبب پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی در چهارشنبه آخر سال می‌شود و والدین باید توجه داشته باشند که نوجوانان تابع احساسات بوده و با سخنان دوستان گاهی مورد هیجان قرار می‌گیرند که این هیجان می‌تواند وقوع حرکات خطرناک و اتفاقات ناگوار را به همراه داشته باشد.

 

 

 

 

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز از جمله کسانی بوده که سال‌ها در برنامه‌های اورژانس در چهارشنبه آخر سال نقش مؤثر داشته است. خالدی اظهارداشت: فعالیت در اورژانس جزء مشاغلی بوده که در ایام تعطیل و عید و ... در کنار خانواده کمتر هستیم ولی تجربه ما در امدادرسانی به حادثه‌دیدگان چهارشنبه آخر سال نشان می‌دهد که اگر خانواده‌ها در این ایام در کنار جوانان و نوجوانان باشند کمتر فرزندانشان دچار اسیب می‌شوند.

 

*روشن کردن آتش در داخل پارکینگ مسقف، ممنوع

 

وی افزود: پیشگیری مقدم بر امر درمان است و اگر هشدارهای لازم ارائه شود قطعا حوادث و آسیب‌های ناشی از آن نیز کمتر خواهد بود. روشن کردن آتش در داخل پارکینگ مسقف، نزدیک اتومبیل‌ها، زیر سیم‌های برق و کنار کیوسک‌های برق فشار قوی بسیار خطرناک بوده و همه باید نسبت به این موضوع در چهارشنبه آخر سال هشیار باشند.

 

وی به خانواده‌ها هشدار داد؛ قبل از روشن کردن آتش، به یاد داشته باشند حتماً یک خاموش کننده استاندارد (کپسول آتش نشانی پر و دارای تاریخ اعتبار) و شیلنگ متصل به شیر آب، آماده داشته تا در صورت سرایت آتش و یا از کنترل خارج شدن آن، بلافاصله اقدام به خاموش کردن آتش بوسیله آب کنند.

 

خالدی در توصیه به مردم در این ایام گفت: از پریدن از روی آتش با چادر، مانتوی بلند، شال بلند و یا لباس گشاد جداً اجتناب کنید و اگر گوشه لباستان آتش گرفت به هیچ وجه ندوید زیرا اینکار باعث رسیدن اکسیژن بیشتر به آتش شده و آنرا شعله ورتر می سازد. بجای اینکار، بر روی زمین خوابیده و آهسته روی زمین بغلتید، با پتو، پالتو یا ... روی آتش لباس را بپوشانید تا با جلوگیری از رسیدن اکسیژن، آتش خفه و خاموش شود.

 

 

 

 

*قوطی اسپری را در آتش نیندازید

 

خالدی تأکید کرد: از انداختن شیشه آمپول و قوطی اسپری و... در آتش اکیداً خودداری کنید، زیرا با انفجار آنها ترکش هایی تولید می‌شود که درصورت اصابت به چشم، صورت و ... صدمات غیر قابل جبرانی بوجود خواهد آورد.

 

وی بیان داشت: از گذاشتن رنگ، تینر، فرچه های آغشته به رنگ وتینر، الکل، بنزین و هرگونه مواد سریع الاشتعالی در بالکن و پشت بام جداً خودداری کنید زیرا امکان دارد یک بالن آرزو به هنگام خاموش شدن بر روی آنها افتاده و حرارت باقی مانده بالن موجب اشتعال این مواد و در نتیجه بروز یک آتش سوزی ناخواسته شود.

 

سخنگوی اورژانس کشور خاطر نشان کرد: سالمندان، بیماران قلبی، مادران باردار، نوزادان و ... در مقابل آلودگی صوتی و صداهای بلند و ناهنجار ترقه های خطرناک و پرصدا، بسیار آسیب پذیرند. آنها را عزیزان خودمان بدانیم و به آرامش و سلامت آنها هم فکر کنیم؛ از آلودگی صوتی شدید پرهیز کنیم تا موجب تشدید بیماری، سکته و ... یا عامل مرگ کسی نشویم.

 

 *مردان 4 برابر بیشتر از زنان قربانی چهارشنبه سوزی

 

پیرحسین کولیوند، سرپرست سازمان اورژانس کشور در ارتباط با این حوادث اظهارداشت: سال گذشته نزدیک به 2 هزار نفر مصدوم داشتیم که 5 نفر فوت کردند و 20 نفر نیز دچار معلولیت و تعدادی نیز دچار قطع عضو شدند.

 

 

 

 

وی افزود: مردان 4 برابر بیشتر از خانم‌ها دچار آسیب می‌شوند و شایع‌ترین آسیب‌ها شامل پارگی‌ها و بریدگی‌ها است، همچنین تقریبا 91 درصد مصدومین در شهرها اتفاق می‌افتد و 35 درصد آسیب دیدگان از دانش آموزان هستند. بیشترین مواد محترقه نیز ترقه است و طبق آمار 56 درصد این مواد از دست‌فروشان تهیه می‌شود.

 

کولیوند گفت: آمار امسال تاکنون کمتر از سال گذشته است، اما 71 درصد مصدومین بین سنین 6 تا 18 سال هستند. حدود 81 درصد از مواد محترقه مثل ترقه استفاده می‌کنند که 19 درصد مصدوم و بستری شده اند و 67 درصد نیز ترخیص شدند.

 

سرپرست سازمان اورژانس خاطرنشان کرد: تاکنون در کل کشور نسبت به سال گذشته تعداد مصدومین کاهش داشته و اگر مردم کمک کنند و اطلاعات جوانان و نوجوانان را بالاتر ببرند، این روند کاهش بیشتری نسبت به سال گذشته خواهد داشت.

 

*چهارشنبه سوزی نکنید

 

همه ساله علیرغم هشدارهای مسئولان و کارشناسان همچنان شاهد حوادث چهارشنبه آخر سال هستیم. چهارشنبه‌ای که هیجان آنی را به حسرت همیشگی برای برخی افراد تبدیل می‌کند. 

 

قیمت سلامتی انسان به هیچ وجه با شادی‌های زودگذر قابل قیاس نیست و بسیاری از اسیب‌های سوختگی جبران پذیر نبوده و تا پایان عمر همراه فرد است بنابراین خانواده‌های در این ایام باید در کنار فرزندان خود بوده و با فرهنگ سازی، شاهد کاهش حوادث و آسیب‌های ناشی از آن باشیم.

 

منبع: فارس

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز