title
کد خبر: 56479
00
برای پیشگیری از آلزایمر، این مکمل‌ها را مصرف کنید

محققان فنلاندی در سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کردند که پایین بودن سطح ویتامین B۱۲ در خون می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط باشد.

به گزارش بهداشت نیوز: بیماری آلزایمر، شایع‌ترین نوع از زوال عقل در دوران سالمندی است. طبق آمار انجمن آلزایمر، حدود ۵.۳ میلیون نفر از مردم آمریکا به این بیماری مبتلا هستند و از پیامدهای آن رنج می‌برند. زوال حافظه کوتاه‌مدت، اختلال در قابلیت‌های ذهنی،‌ سردرگمی و واکنش‌های مغزی نامناسب، فقط چند مورد از شایع‌ترین علائم بیماری آلزایمر هستند. با این‌حال، بعضی از ترکیبات مکمل می‌توانند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش بدهند یا روند پیشروی این بیماری را آهسته کنند.
ویتامین B۱۲

محققان فنلاندی در سال ۲۰۱۰ میلادی اعلام کردند که پایین بودن سطح ویتامین B۱۲ در خون می‌تواند با افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط باشد. آنان متوجه شدند که اگر سطح ویتامین B۱۲ در خون افراد به بالاترین میزان لازم برسد، احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر در آنان نیز به حداقل کاهش می‌یابد. به‌گفته محققان، مساله بیش از هر چیزی به رابطه بین ویتامین B۱۲ و نوعی ترکیب شیمیایی در بدن به‌نام هموسیستئین برمی‌گردد که با افزایش خطر ابتلا به زوال عقل و سکته مغزی مرتبط است. درواقع، متعادل نگه داشتن سطح ویتامین B۱۲ در خون، میزان هموسیستئین در گردش را کاهش می‌دهد.
جینکو بیلوبا

جینکو بیلوبا (Ginkgo biloba)، نوعی گیاه است که می‌تواند گردش خون را تقویت کند و درنتیجه کیفیت اکسیژن‌رسانی به مغز را افزایش بدهد. به همین دلیل هم محققان از جینکو بیلوبا برای حفظ عملکردهای شناختی استفاده می‌کنند. محققان موسسه تحقیقات مغز (BRI) در دانشگاه UCLA آمریکا معتقدند که جینکو بیلوبا می‌تواند در بهبودی حافظه نقش موثری داشته باشد و حتی از مغز در مقابل ابتلا به بیماری آلزایمر نیز محافظت کند. این محققان در سال ۲۰۰۶ میلادی متوجه شدند که مصرف جینکو بیلوبا به مدت ۶ ماه، بازیابی کارکردهای کلامی را در سالمندان مبتلا به زوال عقل به‌طور قابل توجهی بهتر می‌کند.
استیل-ال-کارنیتین

استیل-ال-کارنیتین، نوعی اسید آمینه است که مطالعات زیادی در سال‌های اخیر درباره رابطه آن با آلزایمر انجام گرفته است. طبق گزارش مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، چندین مورد از مطالعات اخیر نشان داده‌اند که استیل-ال-کارنیتین می‌تواند این اثرات را داشته باشد: آهسته کردن روند پیشروی بیماری آلزایمر، تسکین علائم افسردگی ناشی از بیماری آلزایمر و تقویت حافظه در دوران سالمندی. البته مطالعات دیگری هم در این زمینه انجام گرفته‌اند که یافته‌های متناقضی را نشان می‌دهند.
زردچوبه

زردچوبه، یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها است که در تهیه ادویه کاری هم به‌کار می‌رود و ماده خاصی به‌نام کورکومین دارد. محققان سال‌ها است که درباره رابطه بین کورکومین و بیماری آلزایمر مطالعه می‌کنند. طبق گزارش Journal of Neuroscience در سال ۲۰۰۱، استفاده از عصاره کورکومین با کاهش شکل‌گیری پلاک‌های آمیلوئیدی ناشی از بیماری آلزایمر همراه است. بسیاری از محققان معتقدند که پیشگیری از تشکیل پلاک‌های آمیلوئیدی یا کاهش آن‌ها در مغز افراد مبتلا به بیماری آلزایمر واقعا حیاتی است، چون عملکردهای عادی مغز را مختل می‌کنند و نقش موثری در روند پیشروی بیماری آلزایمر دارند.
فسفاتیدیل‌سرین

فسفاتیدیل‌سرین یا PS، نوعی چربی و یکی از اجزای اصلی غشایی است که اطراف سلول‌های عصبی را احاطه می‌کند. در بیماری آلزایمر، سلول‌های عصبی رو به زوال می‌روند، درحالی که مطالعات نشان داده‌اند مکمل فسفاتیدیل‌سرین دارای اثربخشی مثبتی برای مقابله با این روند است. مطالعات اولیه درباره مکمل فسفاتیدیل‌سرین از نظر محققان امیدوارکننده بوده‌اند، اما این ترکیب از مغز گاوها گرفته می‌شده و درنتیجه ترس از انتقال بیماری جنون گاوی به انسان‌ها، مانع از ادامه مطالعات شده است. درحال حاضر، مکمل فسفاتیدیل‌سرین از عصاره‌های سویای فوق‌العاده مرغوب گرفته می‌شود، اما اثربخشی آن در میان انسان‌ها هنوز مشخص نیست.

منبع: سلامتیسم

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز