title
کد خبر: 56572
00
درمان زخم بستر در طب سنتی با روش های ساده ولی عملی

یکی از بیماری های پوستی که بسیار دردناک است ، زخم بستر می باشد . این بیماری معمولا به خاطر خوابیدن یا نشستن های طولانی مدت و بدون تحرک بر روی اندام های تحتانی ایجاد می شود . در گذشته بیشتر کسانی که دچار شکستگی لگن می شدند ، به این بیماری نیز مبتلا می گشتند . زخم بستر از جمله بیماری هایی محسوب می شود که درمان های مدرنش نیز فرق چندانی با روش های سنتی ندارد .

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از بیماری های پوستی که بسیار دردناک است ، زخم بستر می باشد . این بیماری معمولا به خاطر خوابیدن یا نشستن های طولانی مدت و بدون تحرک بر روی اندام های تحتانی ایجاد می شود . در گذشته بیشتر کسانی که دچار شکستگی لگن می شدند ، به این بیماری نیز مبتلا می گشتند . زخم بستر از جمله بیماری هایی محسوب می شود که درمان های مدرنش نیز فرق چندانی با روش های سنتی ندارد . برای درمان زخم بستر در طب سنتی می توانید از گیاهان دارویی و یا محلول های خانگی استفاده کنید .

استفاده از روغن نارگیل

یکی از روش هایی که از دیرباز در میان مردم مرسوم بوده است ، استفاده از روغن نارگیل می باشد . روغن نارگیل به دلیل داشتن اسید های چرب که دارای زنجیره متوسط می باشند می تواند باعث تسریع گردش خون در بدن شود و همچنین به سلامت پوست در مقابل آسیب های فشاری کمک کند . برای استفاده از روغن نارگیل بدین منظور باید آن را روزی چهار وعده بر روی زخم های ایجاد شده بیمار بمالید . دقت داشته باشید که این کار را باید بسیار آرام و با مکث انجام دهید تا اثر گذار باشد .

استفاده از آلوئورا

یکی از راه های درمان زخم بستر در طب سنتی ، استفاده از آلوئورا می باشد . آلوئورا یکی از بهترین موادی است که دارای خواص ضدالتهابی می باشد . این خاصیت آلوئورا به دلیل داشتن مقادیر زیاد ویتامین ث می باشد . همچنین این گیاه می تواند نواحی آسیب دیده را مرطوب نگه دارد که این امر به بهبود زخم ها کمک می کند . برای استفاده از این گیاه ابتدا باید برش هایی ایجاد کنید تا ژل این گیاه تراوش کند . سپس این ژل را گرفته و روزی 3 دفعه بر روی زخم های بستر ایجاد شده ماساژ می دهید .

استفاده از عسل

یکی از مقوی ترین و پر خاصیت ترین موادی که در طبیعت وجود دارد ، زمی باشد . این ماده دارای خواص ضدعفونی کننده بسیاری است و به دلیل داشتن آنتی اکسیدان ها نمی گذارد که زخم های ایجاد شده عفونت بکنند . همچنین عسل به خاطر خاصیت لزج بودن خود از ایجاد خارش در زخم ها جلوگیری می کند . یکی از علت های اینکه زخم های بستر به شدت در سطح بدن فراگیر می شوند ، خارش انها می باشد . عسل را با شکر مخلوط کرده و سپس بر روی نواحی آسیب دیده ماساژ دهید . سپس روی آن را با استفاده از بانداژ پوشش دهید .

استفاده از ختم ذهبی

یکی از باستانی ترین روش های درمان زخم بستر در طب سنتی ، استفاده از ختم ذهنی می باشد . تاریخچه این روش به دوران ساسانیان بر می گردد . در آن دوره بوده است که حکیمان از این گیاه برای درمان سربازانی که دچار زخم بستر شده بوده اند ، استاده می کردند . این گیاه نه تنها باعث کاهش درد می شود ، بلکه به خاطر خاصیت ضد التهابی که دارد از عفونت زخم جلوگیری کرده و در مدتی مشخص آن را درمان می کند . با استفاده از ختم ذهنی یک فنجان چای درست کرده و بعد از اینکه سرد شد با استفاده از یک پارچه زخم های بدن را شست و شو بدهید .

استفاده از زردچوبه

یکی از موادی که برای درمان زخم بستر می توان استفاده کرد که در خانه ای پیدا می شود ، استفاده از زردچوبه می باشد . این ادویه به دلیل دارا بودن خواص آنتی باکتریالی و ضد التهابی خود می تواند از عفونت جلوگیری کند و روند درمان زخم های بستر را تسریع ببخشد . برای این کار کافی است که ابتدا جای زخم را با آب و نمک شست و شو داده و سپس ان را با استفاده از زردچوبه بپوشاند . بعد از این کار با استفاده از پارچه یا گاز محل زخم را بانداژ کنید . این گار را باید روزی دو دفعه انجام دهید .

استفاده از محلول آب نمک

شاید استفاده از نمک بر روی زخم ها باعث سوزش و درد بشود ولی این درد ها در برابر فواید زیادی که این محلول دارند چیزی حساب نمی شوند . آب نمک باعث می شود تا سلول ها مرده پوست جدا شده و بهبودی سریع تر حاصل پیدا کند . همچنین نمک ها خاصیت ضد التهابی داشته و از عفونت ها جلوگیری می کند . نمک را در آب جوش حل کرده و بعد از اینکه سرد شد ، با استفاده ازان پشت بیمار را شست و شو دهید و با بانداژ ببندید .

 

منبع: آسان طب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز