title
کد خبر: 56578
00
چهارشنبه سوری و دسته بندی و نحوه برخورد با مصدومان

چهارشنبه سوری بود!؟ گفت بله می خواستم به خانه بروم یک دفعه دیدم از همه طرف انفجار، آتش و ریزه ترکش های انفجاری به سمت ماشین می آید. نمی دانم چند بار آیت الکرسی خواندم تا مگر خدا از این مهلکه نجاتم دهد! و این تمام خاطره ما می باشد از جشنی ساده که تبدیل به رفتارها و آمار های تکان دهنده شده و مصدومانش، خانواده های زیادی را قبل از سال نو و عید نوروز به روز سیاه نشانده است.

به گزارش بهداشت نیوز، چهارشنبه سوری بود!؟ گفت بله می خواستم به خانه بروم یک دفعه دیدم از همه طرف انفجار، آتش و ریزه ترکش های انفجاری به سمت ماشین می آید. نمی دانم چند بار آیت الکرسی خواندم تا مگر خدا از این مهلکه نجاتم دهد! و این تمام خاطره ما می باشد از جشنی ساده که تبدیل به رفتارها و آمار های تکان دهنده شده و مصدومانش، خانواده های زیادی را قبل از سال نو و عید نوروز به روز سیاه نشانده است.

دسته بندی مصدومان چهارشنبه سوری

در این گونه مراسم ها، ما با 3 دسته کلی مصدومان روبرو هستیم:

1- دسته اول مصدومان این حادثه تولید کنندگان، انبار داران و پخش کنندگانی را شامل می شوند که در محل کاری خود مواد محترقه را نگه داری میکنند. نوع اتفاق و هجم خسارات وارده به این دسته بسیار زیاد است. شاید تعداد افراد دخیل در تولید ترقه های دست ساز کم باشد اما در صورت بروز حادثه نسبت به وارد شدن آسیب های جسمی و بعد فیزیکی مانند خرابی ساختمان و آتش سوزی کلان، در دسته بندی بسیار خطرناک قرار می گیرند، تولید کنندگان این مواد با آگاهی از خطرناک بودن آن بدون هیچ گونه ایمن سازی دست به اقدام تولید مواد محترقه می زنند.

2- دسته دوم مصدومان افرادی هستند که از مواد محترقه استفاده می کنند. افرادی که سن آنها غالبا بین 15 تا سی و چند سال می باشد و با خرید مواد دست ساز یا صنعتی به اصطلاح ترقه بازی و بعد استفاده از آنها در معابر و پارک ها به قول خودشان مشغول برگزاری مراسمی ملی هستند. این عزیزان به دلیل نا آگاه بودن از بسته ای که حمل می کنند هر لحظه با هر تنشی ممکن است دچار حادثه شوند. نارنحک های دست ساز و صنعتی موجود در بازار فروش چهارشنبه سوری هیچ ضامنی ندارند و با کوچکترین فشاری انفجار می کنند و مصرف کننده را در وضعیت بسیار بدی قرار می دهند.

3- دسته سوم مصدومان حوادث ناشی از جشن خطرناکی مانند چهارشنبه سوری، مردمانی هستند که یا در حال تماشا بوده، یا عابران و افرادی می باشند که در حال رفت و آمد هستند و همچنین ماموران و مسئولان امداد و نجات هم هر لحظه در خطر مصدومیت های ناگهانی قرار دارند. این دسته قربانیان خود خواهی دو دسته قبلی هستند. معمولا مصرف کنندگان این مواد درون وسایل حرکتی خود، اقدام به پرتاب مواد محترقه می کنند و مردمان عبوری بی خبر از همه جا ناگهان در معرض انفجار مهیبی قرار می گیرند که بسته به شانس و اقبالشان بضاعت هر گونه آسیب را دارند و با اینگه این آسیب هجم و گسترده آسیب های دسته اول و دوم را ندارد اما می تواند خسارات جبران ناپذیری مانند نابینایی و پارگی پرده گوش را به همراه داشته باشد. و البته این مربوط به آسیب های فیزیکال است و بخش دیگری هم محصول این تجاوز به حقوق شهروندی می باشد که مربوط می شود به ایجاد تنشن های روانی.

امداد رسانی به مصدومان چهارشنبه سوری

همانطور که که معقوله امداد رسانی در نهایت یک تخصص است بنابراین اگر تخصصی نسبت به این زمینه ندارید، هیچ گونه فعالیت امدادی مهمی نسبت به مصدومان انجام ندهید. در این بخش نکاتی ابتدایی گفته خواهد شد که با انجام آنها می شود به وخیم تر نشدن این حادثه کمک کرد.

√ در مواجهه با هر مصدومیتی اولین کار این باید باشد که به شماره های تلفن مراکز مرتبط مانند آتش نشانی و اورژانس تماس گرفت.

√ در حوادثی که یک طرف قضیه منتهی به سوختگی است، به دلیل نداشتن تخصص نمی توانیم کار زیادی برای مصدوم انجام دهیم. خارج کردن بیمار از منطقه ای که انفجار در آن رخ داده، تنها موارد مقدماتی می باشد.

√ به هیچ وجه لباس های نیم سوخته مصدوم را که ممکن است به بدن او چسبیده باشند، از بدن جدا نکنید.

√ سعی کنید مصدوم را تا رسیدن نیروهای امدادی خنک نگه دارید.

√ هیچ گونه باند زخم بندی دور زخم های مصدوم نپیچید و به هیچ وجه از پماد های سوختگی برای مصدوم استفاده نکنید.

√ در مورد مصدومان دسته اول چهارشنبه سوری به دلیل شدت جراحات وارده، حتما نیروی متخصص باید وارد عمل شود و فقط از شما به عنوان یک امداد گر غیر حرفه ای این انتظار می رود تا جایی که ممکن است به ایمن سازی فضای مصدوم کمک کنید.

√ در مورد دو دسته دیگر مصدومان با اینکه وخامت وارد شده بسیار کمتر است اما ممکن است این آسیب دیدگی به چشم های مصدوم رسیده باشد، به هیچ وجه چشم مصدوم را با باند، دستمال یا هر چیز دیگری نبندید.

√ به هیچ وجه سعی نکنید ترکش های ریز و درشت مواد محترقه را از بدن مصدوم خارج نمایید.

√ به نیروهای امداد و نجات آتش نشانی و اورژانس کمک کنید تا سریع تر مصدوم را به بیمارستان های از پیش معلوم شده یا نزدیک برسانند.

در حوادث چهارشنبه سوری در کنار هزینه متحمل شده به ساختار پزشکی کشور و خانواده های این عزیزان، ممکن است خانه های مسکونی نیز ویران شود و یا نیاز به تعمیرات جدی پیدا کند. بار روانی مصدومیت های این چنینی که غالبا در میان کودکان و نوجوانان با درصد بسیار بالایی است، سال ها گریبان گیر فرد و جامعه اطرافش خواهد بود. لذا تاکید داریم که جشن چهارشنبه سوری را به ناله مصدومان برجای مانده تبدیل نکنیم. پدران و مادران محترم با هماهنگی نهاد هایی مانند شهرداری که محل هایی خاص را برای این مراسم مهیا می کنند، در تماس باشند و یا با ایجاد امکان برای خانواده به شکلی امن و دور از هیاهوی غیر طبیعی جمعی به وجود آمده این مراسم را با خانواده خود برنامه ریزی نمایند.

 

منبع: آسان طب


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز