title
کد خبر: 56646
00
مسمومیت ناشی از پروتئین چیست؟‌

علائم مسمومیت ناشی از پروتئین عبارت‌اند از حالت تهوع، سردرد، تغییرات خلقی، ضعف، خستگی، پایین آمدن فشار خون، گرسنگی غیرعادی و هوس‌های غذایی زیاد، اسهال و ضعیف شدن ضربان قلب. درمان مسمومیت ناشی از پروتئین کاملا ساده است. درواقع، ‌فرد مبتلا به این مشکل باید میزان چربی‌ها و کربوهیدرات‌های دریافتی را افزایش بدهد و پروتئین دریافتی را نیز کمتر کند.

به گزارش بهداشت نیوز، مسمومیت ناشی از پروتئین زمانی اتفاق می‌افتد که بدن، مقدار زیادی از پروتئین‌ها را بدون چربی و کربوهیدرات دریافت کند و این کار برای مدت‌زمان درازی ادامه بیاید. بنابراین، اگرچه شما می‌توانید کالری‌های مورد نیاز بدن را از طریق پروتئین‌ها دریافت کنید، اما بدن همواره می‌تواند با مشکلات ناشی از کمبود دیگر مواد مغذی مانند چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها مواجه شود. 
کبد و کلیه‌ها در این میان، نقش کلیدی و مهمی در متابولیسم پروتئین ایفا می‌کنند. وقتی که پروتئین بیش از حد وارد بدن شود، می‌تواند خطر افزایش میزان آمونیاک، اوره و اسیدهای آمینه را در خون بیشتر کند. اگرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما مسمومیت ناشی از پروتئین حتی می‌تواند از طریق افزایش سطح همین ترکیبات به مرگ منجر شود. 


مسمومیت ناشی از پروتئین چه علائمی دارد؟ 

علائم مسمومیت ناشی از پروتئین عبارت‌اند از حالت تهوع، سردرد، تغییرات خلقی، ضعف، خستگی، پایین آمدن فشار خون، گرسنگی غیرعادی و هوس‌های غذایی زیاد، اسهال و ضعیف شدن ضربان قلب. 


مسمومیت ناشی از پروتئین چه علت‌هایی دارد؟ 

بدن برای این‌که بتواند عملکرد عادی و مطلوبی داشته باشد، به این ترکیبات اساسی نیازمند است: پروتئین، کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها، ‌ویتامین‌ها و مواد معدنی. اگر میزان هر کدام از این ترکیبات، بیش از حد زیاد یا بیش از حد کم شود، عملکرد مطلوب و عادی نیز مختل خواهد شد. پس اگر کالری مناسبی را از طریق یکی از همین درشت‌مغذی‌ها دریافت می‌کنید، حتما تعادل لازم را میان این ترکیبات برقرار سازید تا بدن بتواند به عملکرد مطلوبش ادامه بدهد. 


مسمومیت ناشی از پروتئین چطور درمان می‌شود؟ 

درمان مسمومیت ناشی از پروتئین کاملا ساده است. درواقع، ‌فرد مبتلا به این مشکل باید میزان چربی‌ها و کربوهیدرات‌های دریافتی را افزایش بدهد و پروتئین دریافتی را نیز کمتر کند. 
در این وضعیت، پروتئین دریافتی نباید بیشتر از ۲ گرم به‌ازای هر کیلوگرم از بدن باشد و در کنارش باید میزان متعادلی از چربی‌ها و کربوهیدرات‌ها نیز اضافه شوند. رعایت این اصل هم به برطرف‌سازی مسمومیت ناشی از پروتئین منجر می‌شود، هم فیبر دریافتی را بیشتر می‌کند و هم سلامت عمومی را ارتقا می‌بخشد. 


میزان توصیه‌شده روزانه (RDA) 

میزان توصیه‌شده روزانه (RDA) برای پروتئین، مساوی است با ۰.۸ گرم پروتئین به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن. دریافت این میزان برای تامین نیازهای اساسی بدن، ضروری محسوب می‌شود. با این‌ حال، عوامل دیگری هم می‌توانند روی این میزان تاثیر بگذارند که عبارت‌اند از وزن، قد، میزان فعالیت بدنی و وضعیت سلامتی. به‌طور کلی هم نیاز عادی به پروتئین می‌تواند بین ۱.۲ تا ۲.۰ گرم به‌ازای هر کیلوگرم از وزن بدن باشد. 


مسمومیت ناشی از پروتئین در مقابل سمیت پروتئین 

وقتی که کلیه‌ها به‌طور موثر عمل نکنند و بدن نتواند پروتئین را متابولیزه کند، با مشکل سمیت (toxicity) مواجه می‌شویم. متخصصان می‌گویند که این مشکل کاملا با مسمومیت (poisoning) ناشی از پروتئین تفاوت دارد. 
مسمومیت ناشی از پروتئین به‌ علت دریافت بیش از حد پروتئین، بدون دریافت کربوهیدرات‌ها و چربی‌های لازم، اتفاق می‌افتد؛ در حالی که سمیت پروتئین برابر است با تجمع ضایعات متابولیک پروتئینی به‌ علت فعالیت نامطلوب کلیه‌ها. توجه داشته باشید که سمیت پروتئینی در میان آن دسته از بیماران کلیوی که پروتئین بیشتری نسبت به توان بدنی‌شان دریافت می‌کنند، شایع است.

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز