title
کد خبر: 56848
00
 4 راهکار مهم برای کاهش میل به شیرینی

شیرینی آنقدر خوشمزه و لذتبخش است که اکثر ما توان پس زدن تعارف شیرینی را نداریم. اما از آنجا که مصرف بیش از حد شیرینی و قند می تواند سلامتتان را به خطر بیاندازد، در این مطلب راه هایی به شما می آموزیم که بتوانید در برابر میل به شیرینی مقاومت کنید.

به گزارش بهداشت نیوز: چرا عاشق شیرینی هستیم؟

دلایل زیادی برای میل به شیرینی وجود دارد . به گفته کریستین گربستاد ، سخنگوی سازمان تغذیه آمریکا ، مزه شیرین ،اولین مزه خوشایند برای انسان از بدو تولد می باشد . کربوهیدارتها هورمون شیمیایی سراتونین در مغز را برانگیخته میکنند، که همان احساس خوشایند پس از خوردن کربوهیدارت است . شکر هم جزء کربوهیدراتهاست ، اما کربوهیدارت گونه های دیگری هم دارد ، مثل غلات ، میوه ها و سبزیجات . به اعتقاد سوزان مورس ، دکترای تغذیه ، خوراکیهای شیرین هورمون اندورفین را نیز در بدن آزاد می کنند و باعث آرام شدن فرد می شوند ، و مانند مواد مخدر عمل میکنند . خوراکیهای شیرین بسیار خوشمزه هستند و زمانی که شما از این خوراکی لذت بخش، گاهی استفاده می کنید ، جلوگیری از اشتهای مجدد برای خوردن شیرینی کار آسانی نخواهد بود . مشکل زمانی بروز می کند که شما در خوردن شیرینی زیاده روی کنید . اکنون در اکثر غذاها و خوراکیهای کارخانه ای از قبیل نان ، ماست ، آبمیوه و انواع سس ، شکر وجود دارد . آمریکاییها در مصرف شکر به شدت زیاده روی می کنند ، طبق آمار انجمن قلب آمریکا ، آمریکاییها به طور متوسط ٢٢ قاشق چای خوری  شکر در روز مصرف میکنند ، که توصیه می شود این مقدار برای زنان به ٦ قاشق چای خوری و برای مردان به ٩ قاشق چای خوری کاهش پیدا کند .
 
هیچکدام از وعده های غذایی را حذف نکنید

ثابت نگه داشتن سطح قندخون شما در طول روز، اولین گام برای مقابله با آن هوس هاست. اگر قند خون شما بیش از حد افت کند یا به سرعت افزایش یابد، شما را وادار می کند که بعنوان یک چاره موقت، هوس نوشیدنی یا دونات شیرین کنید.

راه حل: مطمئن شوید وعده های غذایی کاملی مصرف می کنید که از ۴۰% کربوهیدرات (مانند سبزیجات برگ دار، سالاد و سبزیجات) ۳۰% پروتئین(مرغ، بوقلمون ، ماهی) و ۳۰% چربی (روغن زیتون، آجیل، کره های آجیلی) تشکیل شده اند. اگر وعده غذایی شما فقط شامل کربوهیدرات ها باشد، آنها بسرعت هضم خواهند شد و قندتان را بسرعت بالا می برند. پروتئین و چربی های خوب، قند خون را ثابت نگه می دارند و از هوس چیزهای شیرین جلوگیری می کنند.
 
ذائقه شما دست خودتان است

اولویت‌های ذائقه‌ ما از قابلیت تنظیم و آموزش برخوردار است. اگرچه همه انسان‌ها با میل ذاتی برای طعم شیرین به دنیا می‌آیند، اما این خودمان هستیم که میل به شیرینی بیشتر را بر اساس آنچه به‌طور معمول می‌خوریم افزایش می‌دهیم. بعلاوه می‌توانیم با صبر و شکیبایی علاقه خود را نسبت به غذاهای کم شیرین تقویت نمائیم. تعداد معدودی از افراد هستند که برای اولین بار علاقه‌ای به مزه‌ی قهوه‌ سیاه یا چای تلخ داشته باشند، اما آن‌ها در طول زمان ذائقه‌شان را به انواع تلخ عادت می‌دهند. اگر طعم غذاهای کم شیرین را دوست ندارید، باید آگاهانه به ذائقه‌ خود یک برنامه آموزشی بدهید. برای مثال، چنانچه معمولا به زور مقدار زیادی عسل را در اسموتی صبحگاهی جا می‌دهید. چند روز اسموتی خود را با نیمی از مقدار معمول عسل درست کنید، با این روش به خودتان فرصت می‌دهید تا میزان شیرینی را تعدیل کنید. بخش دیگری از این برنامه آموزشی تلاش آگاهانه برای آشنایی ذائقه و دهان با سایر انواع مزه‌هاست، غذاهای خوش طعم دیگری، گاهی تلخ یا ترش میل کنید. اگر ماست طعم دار دوست دارید، برای مثال، سعی کنید ماست شیرین نشده بخرید و خودتان مقدار کمی میوه و عسل به آن بیافزائید تا طعم ترش طبیعی ماست ساده را نیز چشیده باشید.

 قند، قند میاره!

این مورد، بسیار ساده است: قند باعث می شود که شما هوس قند بیشتری کنید. بعلاوه می تواند اشتهای شما را تحریک کند، بنابراین هرچه غذای بیشتری می خورید، غذای بیشتری می خواهید.

راه حل: برای فرونشاندن میل شدیدتان به شیرینی، یک جایگزین سالم مانند ماست، جودوسر و کشمش که به شکل پارفیت با هم مخلوط شده اند، پیدا کنید. یک سیب را با مقداری کره بادام درختی بخورید. بجای استفاده از شکر دانه ریز در هنگام درست کردن پای ها یا کیک های خاص، از قند خرما که از خرماهای خشک پودر شده و خالص ساخته شده است و در اکثر فروشگاههای مواد غذایی سالم یافت می شود، استفاده کنید.
 
گام های کوچک اما موثر

علی‌رغم برخی از هشدارهای رژیم‌های غذایی محبوب و مرسوم، لزومی ندارد قند را به طور کل از رژیم غذایی خود حذف کنید. با این حال، بیشتر ما باید مقدار مصرف خود را کنترل کنیم، میزان مجاز قند توصیه شده را در مواقع ضروری و با دقت بیشتری استفاده کنیم. گاهی برخی جابجایی‌های ساده موثر واقع می‌شود، انتخاب آب به جای یک قوطی سودای معمولی، بدین ترتیب ۱۴۰ کالری را کم‌تر مصرف می‌کنید.

منبع: الو دکتر


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز