title
کد خبر: 56852
00
تاثیر کلسترول خوب خون بر بدن

محققان موسسه Intermountain Medical Center Heart در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره کلسترول خوب خون دست پیدا کردند که جالب توجه است.

به گزارش بهداشت نیوز: محافظت از قلب با کلسترول خوب!

محققان موسسه Intermountain Medical Center Heart در مطالعه اخیرشان به نتایج تازه‌ای درباره کلسترول خوب خون دست پیدا کردند که جالب توجه است. مطالعه آنان نشان می‌دهد که اگر سطح بالایی از نوعی نشانگر التهاب در عروق خونی بالا باشد، بعید است سطح بالای کلسترول خوب در خون بتواند از قلب انسان‌ها محافظت کند. این نشانگر به‌تازگی توسط محققان شناسایی شده است.


دانشمندان همواره این‌طور تصور کرده‌اند که سطح بالای کلسترول خوب خون (HDL)، نوعی عملکرد حافظتی و ضدالتهابی برای عروق خونی فراهم می‌سازد، اما نتایج جدید، زوایای تازه‌ای از این موضوع را آشکار می‌کنند.
محققان در این مطالعه از روش طیف‌سنجی NMR استفاده کردند تا سطح ذرات لیپوپروتئین و گلیکوپروتئین استیلاسیون یا GlycA را در بین ۲ هزار و ۸۴۸ بیمار اندازه‌گیری کنند. میانگین سنی این بیماران، ۶۳ سال بود. ۶۶ درصدشان را مردان تشکیل می‌دادند و ۶۵ درصدشان به بیماری عروق کرونر مبتلا بودند.


نتایج نهایی نشان داد اگر سطح نشانگر GlycA در خون افراد بالاتر باشد، خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی نیز افزایش پیدا می‌کند. این نتایج نشان می‌دهند که نوعی تعامل بین نشانگر GlycA و ذرات HDL وجود دارد که ظرفیت HDL را برای عملکرد به‌عنوان عنصر ضدالتهابی محدود می‌کند و خطر بروز حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد.

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز