title
کد خبر: 56947
00
 تدوین  راهنمای تجویز برای تمام داروهای بیولوژیک درمان سرطان

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: ایران در بین کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت است و مرگ و میر ناشی از سرطان هم چنان جزو عوامل نگران کننده در کشور ما می باشد.

به گزارش بهداشت نیوز، قاسم خان بابایی در نخستین سمپوزیوم بیماری سرطان در کیش با بیان این که در ایران به ازای هر 100 هزار نفر 137 خانم و در آقایان 173 نفر به سرطان مبتلا هستند افزود: در این بین سرطان پستان در خانم ها و سرطان معده و پروستات در آقایان جزو شایع ترین سرطان ها است.


خان بابایی تصریح کرد: سالانه 85 هزار بیمار مبتلا به سرطان در کشور داریم که پیش بینی می شود در سال 2030 به بالای 155 هزار نفر برسد و 80 درصد افزایش یابد.وی با بیان این که امید به زندگی در ایران نسبت به دنیا کمتر است و در برخی استان ها در میان زنان به 80 سال رسیده است افزود: امید به زندگی در اوایل انقلاب 58 سال بود که به دلیل برنامه هایی که در حوزه سلامت انجام شد و دسترسی به امکانات، امید به زندگی به صورت بارز افزایش پیدا کرد.


وی عوامل بروز سرطان را متنوع برشمرد و با این که 50 درصد از مردم بالاتر از وزن ایده آل وزن دارند افزود: سرطان روده بزرگ در ایران 41 درصد است.


خان بابایی تصریح کرد: مهم ترین علت سرطان های قابل پیشگیری، شیوه زندگی ، رژیم غذایی نامناسب ، مصرف سیگار و الکل است که در واقع منشا و ریشه بیماری های غیر واگیر است.وی گفت: بعد از بیماری های قلبی و عروقی، سرطان به عنوان دومین علت باعث ناتوانی فیزیولوژیکی و مرگ و میر محسوب می شود.


خان بابایی اظهار کرد: یکی از دلایل مرگ و میر در افراد زیر 74 سال سن، سرطان است و این موضوع به دلیل سبک زندگی که در دنیا در پیش گرفته شده در حال افزایش است.وی گفت: به دلیل پیشرفت هایی که در درمان سرطان وجود دارد ، مرگ و میر شیب کمتری دارد ، اما در کشورهای در حال پیشرفت با وجود شیب خیلی بالا ، مرگ و میر بالایی نیز دارند.

**دسترسی ناعادلانه بیماران به خدمات درمانی
معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: دسترسی ناعادلانه مردم به خدمات درمانی بیماران سرطانی از معضلات کشور است و امکانات نیز توسعه مطلوب پیدا نکرده است.خان بابایی گفت: مهمترین اقدام جراحی در حوزه سرطان است که در این حوزه با کمبود جراح تومور مواجه هستیم و باید برای استان ها پزشک جراحی تومور تربیت کنیم تا بتوانند اولین کار نجات بخش را انجام دهند.


وی اظهار کرد: در بعضی از استان ها حتی تومور و سرطان ساده مثل سرطان معده که مهم ترین علت مرگ و میر ناشی از سرطان است، ممکن است دست جراحی باشد که تجربه کافی را نداشته باشد.وی افزود: خدمات حمایتی فقط برای انتهای زندگی این قبیل بیماران نیست، بلکه کسی که دچار سرطان می شود از ابتدای بروز بیماری نیاز به خدمات حمایتی دارد که در کشور این مهم توسعه نیافته است.


خان بابایی یکی دیگر از مشکلات در کشور را استانداردهای درمان دانست و افزود: هر محصول دانشی و درمانی که وارد کشور می شود باید استاندارد آن در کشور مشخص و بعد اجازه استفاده از آن داده شود.وی گفت: راهنمای تجویز 14 قلم دارو نوشته شده است و تا سه روز آینده ابلاغ می شود و برای تمام داروهای بیولوژیک درمان سرطان راهنمای تجویز نوشته شده است.


وی تصریح کرد: سال گذشته برای تهیه 10 قلم دارو 10 هزار میلیارد ریال برای واردات این داروها هزینه شد اما با تدوین دستورالعمل تجویز دارو دیگر شاهد تجویز غیراصولی داروها نخواهیم بود.خان بابایی در بخش دیگری از سخنانش گفت: طب تسکینی و حمایتی در کشور توسعه پیدا نکرده و مرگ و میر در کشور افزایش یافت.


معاون وزیر بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی افزود: 50 درصد سرطان ها قابل علاج هستند و چون در زمان مناسب طب تسکینی و حمایتی صورت نگرفته منجر به مرگ می شود.وی تصریح کرد: بر این اساس دستورالعمل طب تسکینی آماده گردیده و سال آینده ابلاغ خواهد شد و معتقدیم که ارزش طب تسکینی کمتر از درمان نیست و از روز اول تشخیص بیماری باید اجرا شود.


خان بابایی گفت: طب تسکینی و حمایتی بیماران سرطانی نیازمن وروود بخش خصوصی است و باید در پوشش خدمات بیمه ها قرار بگیرد.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز