title
کد خبر: 57018
00
ترمیم آسیب عروقی با کمک سلول های بنیادی

عملکرد مناسب عروق خونی برای زندگی ضروری است. عروق خونی مسئول انتقال گازهای تنفسی، مواد غذایی و سلول های ایمنی در سراسر بدن هستند. نقص در این عروق می تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری های خطرناک شود.

 

به گزارش بهداشت نیوز، عملکرد مناسب عروق خونی برای زندگی ضروری است. عروق خونی مسئول انتقال گازهای تنفسی، مواد غذایی و سلول های ایمنی در سراسر بدن هستند. نقص در این عروق می تواند منجر به طیف وسیعی از بیماری های خطرناک شود.

 

در عروق خونی وجود سلول های بنیادی موجود در بافت مورد بحث است. تیمی از محققین دانشگاه اوزاکا کشف کرده اند که سلول های بنیادی منحصربفردی در عروق خونی وجود دارند که آن ها را سلول های بنیادی اندوتلیالی عروقی(VSECs) می نامند و قادر به تولید عروق خونی کاملا دارای عملکرد هستند. آن ها دریافته اند که مقادیر فراوانی از گلیکوپروتئینی به نامCD157 روی سطح کسر کوچکی از جمعیت سلول های اندوتلیالی بیان می شود. بعد از جداسازی سلول های اندوتلیالی که CD157 را بیان می کنند، مشاهده شد که این سلول های بنیادی اندوتلیالی عروقی قادر به تشکیل عروق خونی جدید هستند. در موش های آسیب دیده که دچار آسیب عروق خون رسان به کبد بودند، تزریق سلول های اندوتلیالی CD157 مثبت جداسازی از کبد موجب شد که بعد از پیوند این سلول ها، ورید پورتال دارای عملکرد، وریدچه پورتال، سینوزوئید، ورید کبدی و شریان ها در کبد سالم شکل بگیرند.

سلول های بنیادی علاوه برای ترمیم بافت آسیب دیده، برای حفظ سلامت بافت نیز ضروری هستند. تزریق VESCهای نشان دار شده با یک پروتئین فلورسنس به موش های سالم نشان داد که بعد از یک سال، این سلول های بنیادی در برخی از عروق موش سالم وجود دارند که حاکی از مشارکت آن ها در حفظ سلامت عروقی جانور است. در بخش دیگری از مطالعه نیز تزریق VESCهای جداسازی شده از موش سالم به موش مدل برای هموفیلی A، نشان داد که این سلول های تزریق شده نه تنها عروق خونی کبدی جدیدی می سازند بلکه سطح فاکتور انعقادی هشت را نیز در این موش ها احیا می کند. این نشان می دهد که پتانسیل درمانی این سلول ها محدود به نقص های کبدی نیست و می تواند در عملکرد انعقادی و هم چنین احیای بافت عضلانی اندام حرکتی ایسکمی شده نیز مشارکت کند. در مجموع سلول های بنیادی اندوتلیالی عروقیCD157 مثبت می توانند به ترمیم آسیب عروقی و حفظ ساختار عروقی طبیعی نیز کمک کند.


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز