title
کد خبر: 57278
00
طرز تهیه ماهی زنجبیلی برای شب عید

ماهی زنجبیلی ما، غذایی مناسب برای استحکام استخوان‌ها است، کلسیم بالا و کالری پایینی دارد و می‌تواند غذای مناسبی برای سالمندانی که دندان مصنوعی دارند یا چشم‌شان تیغ‌های ماهی را تشخیص نمی‌دهند هم محسوب شود.

به گزارش بهداشت نیوز، یکی از مهم‌ترین رسوم غذایی ما ایرانی‌ها برای شب عید، پختن سبزی‌پلو با ماهی است. شاید برخی از اعضای خانواده، تمایل چندانی به خوردن ماهی نداشته باشند و شاید برخی خانواده‌ها، از طبخ تکراری ماهی با روش‌های سنتی و ایرانی خسته شده باشند. این افراد می‌توانند ماهی را با شکل و شمایل جدیدی که امروز به آنها معرفی می‌کنیم، ماهی را طبخ و سِرو کنند و مطمئن باشند که غذای هیجان‌انگیزی برای شب عید اعضای خانواده خود خواهند داشت. ماهی زنجبیلی ما، غذایی مناسب برای استحکام استخوان‌ها است، کلسیم بالا و کالری پایینی دارد و می‌تواند غذای مناسبی برای سالمندانی که دندان مصنوعی دارند یا چشم‌شان تیغ‌های ماهی را تشخیص نمی‌دهند هم محسوب شود.

مواد لازم برای ۲ نفر

روغن زیتون فرابکر ۴ قاشق چای‌خوری
پیاز متوسط و خردشده (خلالی) ۱ عدد
سرکه سفید نصف لیوان
فیله ماهی بدون تیغ و پوست ۲۲۰ گرم
پودر آویشن یک چهارم قاشق چای‌خوری
نمک یک چهارم قاشق چای‌خوری
فلفل تازه سابیده یک چهارم قاشق چای‌خوری
 نان تست سبوس‌دار و خردشده ۱ عدد
پودر پاپریکا یک چهارم قاشق چای‌خوری
پودر سیر یک چهارم قاشق چای‌خوری
زنجبیل تازه و رنده شده ۲ قاشق غذاخوری
پنیر سوییسی نصف لیوان

طرز تهیه

برای آماده کردن این غذا ابتدا تابه نچسبی را روی حرارت متوسط بگذارید و ۲ قاشق از روغن را داخل آن بریزید تا گرم شود. پیازهای خلالی را حدود ۶ دقیقه در تابه تفت بدهید تا نرم شوند و رنگی کاراملی به خود بگیرند. حالا سرکه سفید را هم داخل تابه بریزید و حرارت را حدود ۴ دقیقه بالا ببرید تا کمی با پیازها بجوشند و طعم یکدیگر را به خود بگیرند.
حالا دو طرف ماهی را حسابی به نمک، پودر فلفل و آویشن آغشته کنید و آنها را به آرامی داخل تابه بیندازید. زنجبیل‌های رنده‌شده را هم روی ماهی‌ها بریزید و حدود ۱۲ دقیقه درِ تابه را ببندید. در طول این مدت، نان‌های خردشده را با باقی روغن، پاپریکا و پودر سیر به خوبی ترکیب کنید.
در تابه را بردارید و اجازه دهید تا سرکه کاملا تبخیر شود. نان‌های طعم‌دار و پنیر را روی تکه‌های ماهی بریزید و بدون بستن درِ تابه، ۸ تا ۱۰ دقیقه دیگر به پخت خود ادامه دهید. بهتر است این ۱۰ دقیقه پایانی، تابه را داخل فر بگذاری تا روی غذا کاملا برشته و طلایی شود. این غذا باید به صورت کاملا گرم سرو شود.

ارزش تغذیه‌ای

هر وعده از این غذا حاوی:
۳۹۴ کیلوکالری انرژی
۲۰ گرم چربی (۷ گرم چربی اشباع)
۳ گرم فیبر
۱۵ گرم کربوهیدرات
۲۹ گرم پروتئین
۲۱ میکروگرم فولات
۷۳ میلی‌گرم کلسترول
۴ گرم قند
۴۵۶ واحد بین‌المللی ویتامین A، ۶ میلی‌گرم ویتامین C، ۳۰۶ میلی‌گرم کلسیم، ۱ میلی‌گرم آهن، ۴۶۱ میلی‌گرم سدیم، ۳۵۲ میلی‌گرم پتاسیم است. ضمن این‌که می‌تواند ۳۱ درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم را هم تامین کند.

منبع: سلامتیسم

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز