title
کد خبر: 57282
00
اولین قدم برای رسیدن به احسن الحال

سال 96 هم با تمام خوشی ها و سختی هایش، با تمام خندیدن ها و گریه هایش تمام شد. لحظات، لحظات نابی است، روزهایی که نو شدن سالمان را با ایام مبارک رجب جشن می گیریم و ان شاء الله که بسیار مبارک و فرخنده خواهد بود

به گزارش بهداشت نیوز، یا مقلب القلوب و الابصار
یا مدبر اللیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال
حول حالنا الی احسن الحال
بالاخره همه ی تلاش ها برای رسیدن به روز اول سال تمام شد و روزی که انتظارش را می کشیدیم رسید. چه روزهایی که مشغول خانه تکانی برای نظافت منزل بودیم و برایش ساعت ها وقت گذاشتیم، که البته اگر این تلاش ها در مسیر اعتدال خود قرار گرفته باشد بسیار ستودنی و قابل ستایش است.
در این لحظات نکته ای را محض یادآوری عرض می کنم و آن اینکه آیا برای لا به لای خانه تکانی های خانه و وسایل منزل، به فکر خانه تکانی دل هم بوده ایم؟ اصلا برایش فکری کرده ایم؟ راهکاری اندیشیده ایم؟

اینکه در لحظات سال نو این گونه از خداوند درخواست می کنیم که؛ حول حالنا الی احسن الحال، آیا خودمان هم برای این تغییر و دگرگونی احوالمان تلاشی کرده ایم؟ اصلا از حال و هوای دل و قلبمان خبر داریم؟ 
خداوند متعال در سوره «شمس» 11 قسم را ذکر کرده است که در کل قرآن کریم بی‌ نظیر است، در جایی می‌ فرماید: که هر کس آن را پاک گردانید قطعاً رستگار شد، هر که آلوده‌‏ اش ساخت قطعاً باخته است.
این آیات ناظر بر خانه تکانی دل است، بنابراین کسی که خانه دل را پاکیزه کند، به صلاح و رستگاری می‌ رسد و کسی که خانه دل را رها کند و از آن غفلت کند به بیچارگی و بدبختی می‌ رسد.
تا به حال فکر کرده ایم با کینه هایی که از این و آن در دل هایمان انباشته ایم، چه بلایی بر سر قلب هایمان آورده ایم؟ با این حال و روز، جایی برای تزکیه و پاکسازی قلب باقی می ماند؟ آیا دلی با حال و هوای کینه و نفرت می تواند بهار خوب و خوشی را آغاز کند؟

در آستانه بهار، کینه ها را کنار بگذارید
اولین قدم برای رسیدن به احسن الحال کنار گذاشتن کینه است. اینکه در روایت می فرماید دست دادن مؤمنان با همدیگر باعث ریزش گناهان مانند برگ درختان می‌شود، از همین باب است. دست دادن یعنی اینکه من با تو دوست بوده و از تو کینه و دشمنی به دل ندارم. مهم‌ترین عامل رفع کدورت و کینه‌ ورزی هم یک کلمه است؛ گذشت!
بخشش و گذشت از خطای دیگران هنری است قابل ستایش که نتایج ارزشمندی خواهد داشت؛ « و باید عفو کنند و گذشت نمایند. مگر دوست ندارید که خدا بر شما ببخشاید؟ و خدا آمرزنده مهربان است.»
آیت الله قاضی در تعبیری بسیار زیبا در این رابطه این گونه می فرمایند: تا از دیگران نگذرید، توقع نداشته باشید از گناهان شما بگذرند، تا دل را از کینه و کدورت پاک نکنید قرب الهی ممکن نیست.

یاد بگیریم که که از سوءتفاهم‌ها و اختلافات به راحتی عبور کنیم و خود را درگیر برداشت‌های نادرست از دیگران نکنیم... یادمان باشد داشتن چنین تفکر و منشی بهترین تأثیرش را برای خودمان خواهد داشت؛ روح و روانمان آرامش پیدا می کند و از زندگی بیشتر لذت خواهیم برد؛ امام على علیه السلام در این رابطه این گونه می فرمایند: هر کس کینه را از خود دور کند، قلب و عقلش آسوده گردند.

هدیه بدهید
یکی از سنت های قشنگی که در ایام نوروز بین ما ایرانی ها رواج دارد، هدیه دادن و عیدی دادن است که به واقع خیلی هم لذت بخش است. از همین سنت زیبا استفاده کنیم و راه را برای از بین رفتن کینه و دشمنی باز کنیم؛ : پیامبرصلی الله و علیه وآله در این رابطه می فرمایند:به یکدیگر هدیه بدهید، زیرا کینه‌ ها را از بین مى‌برد.»

کلام آخر
به امید آنکه همه ی ایرانی های عزیز سال خوبی را با دل های خالی از کینه و کدورت آغاز کنند. بهترین ها را برای همگی آرزو می کنم...

 

منبع: تبیان


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز