title
کد خبر: 57333
00
حال پوست و مویتان را با حفظ سلامت اندام‌های داخلی بدن خوب کنید

از دیدگاه طب سنتی ایرانی پوست مانند پوششی سرتاسر بدن را پوشانده است. همان‌طور که هر عضوی از اعضای داخلی دارای پوشش و ساتری است، بدن انسان نیز دارای یک غشای سرتاسری برای محافظت آن از مواد آسیب‌رسان محیطی است.

به گزارش بهداشت نیوز، دکتر لیلا شیربیگی، عضو هیات علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران درباره ارتباط میان سلامتی پوست و مو و سلامتی اندام های داخلی توصیه هایی را ارائه می دهند.

توصیه‌های طب سنتی برای داشتن پوستی شاداب
مهم‌ترین اقدام برای داشتن پوستی شاداب، مراقبت از آن از آفتاب، باد، سرما و حتی باد شدید است. از دیدگاه طب سنتی، پوست سالم دارای رنگی نیکو و بدون ضایعاتی مثل آکنه و بثورات مختلف است و به راحتی هنگام فعالیت و ورزش تعریق کند. موی سالم نیز دارای سرعت رشد طبیعی است و در کف سر پوسته، خارش یا سوزش وجود ندارد. به علاوه، چربی کف سر طبیعی است و نیاز به شستشوی هر روزه ندارد.

در قدیم حکمای طب سنتی از جمله ابن‌سینا به ترکیبات مختلف موضعی برای محافظت پوست از عوامل آسیب‌رسان محیطی اشاره کرده‌اند.

علاوه بر این، برای حفظ سلامت مو و پوست همواره باید این نکته را در نظر داشت که حفظ سلامتی اندام‌های داخلی بدن برای داشتن مو و پوستی سالم و شاداب بسیار مهم است. طب سنتی ایرانی یک طب اخلاطی است و بسیاری از اختلالات ناشی از عدم تعادل این اخلاط هستند. مرکز تولید اخلاط سالم نیز اعضای داخلی مهمی مانند معده و کبد است. پس طبیب طب سنتی برای ایجاد مو و پوست سالم در افراد بیمار باید همواره به تقویت اعضای داخلی توجه داشته باشد و در عین حال وضعیت تغذیه بیماران را با دقت هرچه تمام‌تر تصحیح کنند.

نکته حائز اهمیت دیگر اینکه محصولات پوست و مو طبیعی و شیمیایی، مزایا و معایب خود را دارند. هرچند با آگاهی از خواص گیاهان و میوه‌های مختلف موجود در خانه می‌توان به راحتی و بدون صرف هزینه‌های هنگفت به تقویت پوست و مو پرداخت اما باید همیشه بدانیم که گیاهان و محصولات طبیعی نیز در صورت مصرف نادرست یا ناآگاهانه می‌توانند عوارضی بر پوست بگذارند. به همین دلیل توصیه می‌شود برای استفاده بهینه از موادطبیعی با متخصصین طب سنتی آکادمیک مشورت شود.

در حال حاضر برای درمان اختلالاتی مانند کهیر و خارش‌های مزمن و آکنه و...، انواع ترکیبات گیاهی و طبیعی موجود در کتب طب سنتی در درمانگاه‌های وابسته به دانشکده طب سنتی دانشگاه تهران درحال بررسی علمی است تا در صورت موثر و بی خطر بودن، محصولات حاصل ار آنها در اختیار عموم جامعه قرار بگیرد.

دستور طب سنتی برای رهایی از لک‌های صورت
یکی از راه‌های ساده از بین بردن لکه‌های صورت و دست‌ها استفاده از پودر جو آسیاب شده است. فقط لازم است یک قاشق مرباخوری از پودر جو آسیاب‌شده را با یک قاشق مرباخوری ماست ترش مخلوط و کمی آب لیموی تازه به آن اضافه کنید. این ترکیبات باید کاملا مخلوط شده و حدودا یک ربع آن را به صورت ماسک روی صورت یا نواحی لک‌دار بمالید. سپس پوست را با آب شسته و با گلاب مرطوب کنید و اجازه دهید خود به‌خود خشک شود.

 

منبع: سلامانه


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز