title
کد خبر: 5748
ف
 آسیب‌های نشستن برای قلب!
برخی پژوهشگران این‌ گونه نتیجه‌گیری کرده‌اند که خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی در نتیجه نشستن طولانی مدت برابر با سیگار کشیدن است.

به گزارش بهداشت نیوز، عصر ایران به نقل از «وری ول» نوشت: «مطالعات بسیاری مدت زمانی که مردم در حالت نشسته سپری می‌کنند (تماشای تلویزیون، کار با رایانه، رانندگی، غذا خوردن) را با خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری قلبی عروقی پیوند داده‌اند. افزون بر این، مدت زمانی که در حالت نشسته سپری می‌کنید پیوند قوی با سندرم متابولیک، دیابت، چاقی، فشار خون بالا، تری‌گلیسیرید افزایش یافته و کاهش کلسترول خوب (HDL) و حتی سرطان دارد. خبر بدتر این است که نتایج یک متاآنالیز در سال ۲۰۱۵ نشان داد که حتی ورزش منظم نیز آثار منفی نشستن بیش از اندازه را خنثی نمی‌کند. برخی پژوهشگران این‌ گونه نتیجه‌گیری کرده‌اند که خطر ابتلا به بیماری قلبی - عروقی در نتیجه نشستن طولانی مدت برابر با سیگار کشیدن است.

فواید پرهیز از نشستن بیش از اندازه

در شرایطی که ورزش منظم برای سلامت انسان خوب است، آن چه در ساعاتی که ورزش نمی‌کنید، انجام می‌دهید نیز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در ژوییه ۲۰۱۵، پژوهشگران استرالیایی مطالعه‌ای را با حضور ۷۰۰ شرکت‌کننده انجام دادند. شرکت‌کنندگان از ردیاب فعالیت استفاده می‌کردند که داده‌های وضعیت اندامی و فعالیت آنها را جمع‌آوری می‌کرد. (به عنوان مثال مدت زمان نشستن در برابر ایستادن). پژوهشگرانی دریافتند هر چه افراد زمان بیشتری را در حالت نشسته سپری می‌کنند، شاخص توده بدنی، سطوح گلوکز، اندازه دور کمر و سطوح تری‌گلیسیرید در آنها بالاتر و سطوح کلسترول خوب (HDL) پایین‌تر است.

در مقابل افرادی که مدت زمان بیشتری را در حالت ایستاده سپری کردند، از آمار و ارقام مطلوب‌تری در زمینه شاخص‌هایی مشابه برخوردار بودند. پژوهشگران این گونه نتیجه‌گیری کردند که بر اساس شواهد کسب شده، اختصاص مدت زمان نشستن به مدت زمان ایستادن (پیاده‌روی) می‌تواند به طور قابل توجهی عوامل خطرآفرین برای بیماری قلبی - عروقی را کاهش دهد.

از آنجایی که مطالعات بسیاری در چند سال گذشته نتایجی مشابه را ارائه کرده‌اند، سازمان‌های حرفه‌ای مختلف در سراسر جهان دستورالعمل‌های خود را تغییر داده‌اند و بر اهمیت به حداقل رساندن مدت زمان نشستن و به حداکثر رساندن مدت زمانی که در حالت ایستاده یا پیاده‌روی سپری می‌کنید، تاکید دارند.

چرا نشستن طولانی مدت بد است؟

نشستن یا دراز کشیدن استرس در سیستم قلبی - عروقی را کاهش می‌دهد و به قلب و رگ‌های خونی اجازه می‌دهد تا به آرامش برسند. این یکی از دلایلی است که استراحت در دوره نقاهت پس از یک بیماری مفید است. در مقابل ایستادن موجب می‌شود تا قلب و سیستم گردش خون سخت‌تر کار کنند تا فشار خون عادی بدن حفظ شود اما نشستن بیش از اندازه موجب افت فعالیت سیستم قلبی - عروقی می‌شود؛ در شرایطی که ایستادن یا پیاده‌روی به تقویت عملکرد قلبی - عروقی و آهنگ عضلانی منجر می‌شود.

از سوی دیگر داده‌های جمع‌آوری شده تاکنون ارتباط بین نشستن و خطر قلبی عروقی را نشان داده‌اند و رابطه سببی قطعی را نشان نداده است. با افزایش آگاهی عمومی، مطالعات با استفاده از داده‌های عینی (استفاده از حسگرهای پوشیدنی) در حال انجام هستند تا رابطه بین وضع اندامی، فعالیت، پیامدها و مهم‌تر از آن این که آیا پیامدهای قلبی عروقی می‌توانند با کاهش نسبت نشستن/ایستادن یک فرد بهبود یابند، هر چه بهتر ارزیابی و بررسی شود.

سخن پایانی

در شرایطی که همچنان ثابت نشده است که نشستن طولانی مدت به بیماری قلبی عروقی منجر می‌شود، دلایل خوبی وجود دارند تا از این کار پرهیز کنید. نخست، داده‌های موجود تا به امروز در شرایطی که قطعی نیستند اما نتایج از مطالعه‌ای به مطالعه دیگر سازگار و مشابه به نظر می‌رسند. این نتایج به اندازه کافی قانع‌کننده بوده‌اند تا کارشناسان پزشکی دستورالعمل‌های مدت زمان فعالیت را تغییر دهند. دوم، با کاهش مدت زمان نشستن و اختصاص آن به ایستادن یا پیاده‌روی چیزی را از دست نمی‌دهید و انجام آن ساده و بی‌خطر است. سوم با کاهش مدت زمان نشستن کالری بیشتری می‌سوزانید.

پس کاهش مدت زمان نشستن و افزایش مدت زمان ایستادن و پیاده‌روی منطقی به نظر می‌رسد. اگر قادر به خرید یک میز کار ایستاده نیستید، هنگام صحبت با تلفن می‌توانید قدم بزنید، ناهار را در حالت ایستاده میل کنید یا خودروی خود را در جایی دورتر از محل کار پارک و این فاصله را پیاده طی کنید. همچنین می‌توانید از یک ردیاب فعالیت برای تنظیم اهداف روزانه تعداد گام استفاده کنید.


مرتبط ها
ارسال نظر
chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
آخرین اخبار
  • سکته بر اثر تپش نامنظم قلب
  • تاثیر کتاب بر مغز کودکان
  • موادغذایی برای درمان وزوز گوش
  • آیا معده شما صدمه دیده است؟ 12 تا از چیزهایی که معده شما سعی دارد به شما بگوید
  • بروز مشکلات روانی در کودکان با مصرف غذاهای چرب
  • عوارض پرخوری را می دانید؟
  • با گیاه اقاقیا این بیماری ها را درمان کنید!
  • نگاهی آماری به وضعیت موتورسواران در پایتخت /اینفوگرافیک
  • 5 دلیل برای تاخیر در اولین حمام بچه
  • روش رنگ کردن مو با آبلیمو
  • خواص روغن بابونه برای زیبایی پوست و مو
  • استرس بدن را فرسوده می کند
  • از گیاه گالگا بیشتر بدانید
  • آب سبک چیست و چه تاثیری بر شستشوی مو دارد؟
  • ماساژ درمانی با سنگ داغ چه فوایدی دارد؟
  • فضاهای سبز را به آتش نکشیم
  • بایدهای پیشگیری از پوسیدگی دندان
  • خطرات جانبی مسکن های حاوی مواد مخدر برای مادر و کودک
  • تالاب قره قشلاق بناب + عکس
  • پیرترین درخت آمریکا به تبر سپرده شد+ تصاویر
  • پرخاشگری با خشم متفاوت است
  • مغزتان را با این بازی ها به چالش بکشید
  • چرا زمانی که ناراحت هستیم به دیگران گیر می دهیم؟
  • سرکه موثرترین ماده برای مبارزه با چربی بدن
  • شیر تقویت کننده قلب
  • 5 بیماری که از روی بوی دهان قابل تشخیص هستند
  • سلامت قلب تان را در ۶۰ ثانیه امتحان کنید!
  • عوارض مصرف نوشابه در کودکان
  • چند اشتباه ساده دویدن که هر روز دچار آن می شوید
  • چند ورزش برای کاهش عصبانیت
  • نشانه های بروز آرتروز کمر چیست
  • مفیدترین غذاهای پرچرب
  • سم زدایی بدن با این موادغذایی
  • مصرف هفتگی شکلات ریسک ابتلا به دیابت را کاهش میدهد
  • گام های موفق ایران دراستفاده ازسلولهای بنیادی در حوزه چشم
  • ژن درمانی، چشم اندازی نو در درمان هموفیلی
  • شیوه ای جدید برای تشخیص زودهنگام آب سیاه
  • وزیر بهداشت با آیت الله سیستانی در نجف دیدار کرد
  • نشست بررسی طرح مقابله با ریزگردهای خوزستان برگزار شد
  • 15 هزار کولبر بیمه می شوند
  • شرکت نفت مکلف به رفع موانع آبگیری هورالعظیم شد
  • فرهنگ رانندگی به اصلاح آموزش نیاز دارد
  • رژیم غذایی گیاهی و کمبودهایی که برای بدن ایجاد می‌کند
  • صادرات خاک های مرتعی و جنگلی به هر طریقی غیرقانونی است
  • تکنیک‌های ارتباط کلامی موفق
  • لزوم آموزش مهارت مخالفت کردن به کودکان
  • مکمل‌های ب ۱۲ کم‌خونی شما را بهبود می‌بخشد
  • 5 راز زنانی که سازمان یافته تر از شما هستند
  • گرمای جهانی اقیانوس‌ها را سمی‌تر می‌کند
  • برنامه یکپارچه مدیریت پایدار منابع آب در حوضه دریاچه ارومیه آغاز شد