title
کد خبر: 57618
00
 راهکار قرآنی برای حفظ محیط زیست شهری

معاون سازمان حفاظت محیط زیست معتقد است: اگر بتوانیم علقه و علاقه مردم را نسبت به شهرهای خود با مضامین فرهنگ دینی افزایش دهیم، در این صورت محیط زیست شهرها حفظ و حقوق شهروندی در حد اعلای خود خواهد بود.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد مجابی، معاون حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه حفظ محیط زیست به لحاظ فقهی پیش از هر چیزی یک بحث عقلی است؛ اظهار کرد: از این منظر حفظ محیط زیست در حق شهروندی تعریف می‌شود و پس از آن به لحاظ اینکه قاعده لا ضرر وجود دارد باید به حفظ طبیعت و محیط زیست توجه داشت.

وی با بیان اینکه یکی از اصول حقوق شهروندی مطالبه‌گری است، عنوان کرد: در کنار مطالبه‌گر بودن باید خود نیز عامل باشیم، یعنی اینکه تا زمانی که یک شهروندی از آب به عنوان جارو استفاده می‌کند یا اینکه حتی یک بار برای تنظیم موتورخانه خانه‌اش اقدام نمی‌کند یا در مصرف منابع اسراف می‌کند این مطالبه‌گری به عمل تبدیل نمی‌شود.

مجابی ادامه داد: در حقوق شهروندی باید حقوق مردم نسبت به هم و حقوق مردم نسبت به شهر و حقوق شهر نسبت به مردم مورد توجه قرار بگیرد، این موضوع مورد تأکید قرآن و سایر منابع و مضامین دینی هست.

این مدیر ارشد سازمان حفاظت محیط زیست با بیان در این چند سال اتفاقات خوبی در جریان بوده تا مطالبه‌گری به عمل تبدیل شود تصریح کرد: یکی از مهمترین اقدامات ابلاغ سیاست‌های مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست بود.

وی افزود: این سیاست‌ها در ۱۵ ماده به عناصر حیاتی آب، هوا، خاک و به تبع آن تنوع زیستی پرداخته و احکامی را روشن کرده؛ به اضافه آن در حوزه‌های قانون گذاری در ابتدای سال ۹۶ دو عنصر حیاتی هوای پاک و تالاب‌ها در لوایح دولت تقدیم مجلس شد، لایحه دوم با نام حفظ تالاب‌ها به تصویب مجلس و تأیید شورای نگهبان رسید، لایحه هوای پاک نیز به تصویب مجلس رسیده و منتظر تأیید از سوی شورای نگهبان است.

مجابی بیان کرد: در برنامه ششم در حوزه مدیریت شهری نیز اقدامات بسیار بزرگی انجام شده چنانکه برای بهتر شدن وضعیت هوا در شهرها کاهش گرد و غبار و ممنوعیت بهره برداری از جنگل‌های کشور از سال سوم برنامه تکلیف قائل شده در هر دوی این لوایح، جرم‌انگاری تخریب انجام شده است.

معاون سازمان محیط زیست در ادامه به ارتباط حقوق شهروندی در شهر اسلامی پرداخت و تصریح کرد: کیفیت زندگی در تمامی شهرها مورد توجه بوده؛ و این کیفیت در شهرها در مرحله اول فارغ از مسائل فرهنگی است؛ یعنی در هر جایی دسترسی به آب سالم و هوای پاک و دسترسی به تمامی زیرساخت‌های شهرها حق تمامی شهروندان است؛ اما در شهرهایی که دین و فرهنگ اسلامی دارند و علاوه بر ساختار مشترک، دارای اِلمان‌هایی هستند که فرهنگ دینی را نشان می‌دهند مانند نحوه معماری، دسترسی به اماکن دینی و نحوه اشراف ساختمان‌ها به هم و رعایت فواصل شرعی برای اینکه این ساختار را داشته باشند، لذا باید در شهر اسلامی این موارد در آن رعایت شود تا مردم هم خود را نسبت به آن احساس تعلق داشته و به آن عشق بورزند به آن افتخار بورزند.

وی تأکید کرد: اگر بتوانیم علقه و علاقه مردم را نسبت به شهرهای خود با مضامین فرهنگ دینی خود افزایش دهیم کار درستی در این حوزه انجام داده‌ و محیط زیست شهرها حفظ و حقوق شهروندی در حد اعلای خود خواهد بود.

 

 

منبع:ایکنا


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز