title
کد خبر: 57725
00
عواملی که باعث افزایش تقاضای القایی می شود

به اعتقاد عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج) یکی از دلایل افزایش تقاضا‌های القایی هزینه‌های جانبی طرح تحول سلامت است و از روز‌های نخست مشخص بود که این طرح می‌تواند تقاضای القایی ایجاد کند، چرا که هزینه‌های آن به درستی مدیریت نشد.

به گزارش بهداشت نیوز، محمد مهدی مصری عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله (عج)، یکی از دلایل افزایش تقاضا‌های القایی را هزینه‌های جانبی طرح تحول سلامت دانست و اظهار کرد: از روز‌های نخست مشخص بود که این طرح می‌تواند تقاضای القایی ایجاد کند، چرا که هزینه‌های آن به درستی مدیریت نشد.


وی افزود: هم لحاظ اخلاقی و هم دانش مدیریتی این بسیار مهم است که ما اولویت‌ها را دقیقا شناسایی کرده و بدانیم که این هزینه‌ها کجا صرف می‌شود، بخشی از این مدیریت هزینه باید از سوی وزارت بهداشت صورت بگیرد و بخش دیگری از طریق بیمه‌ها به وسیله بسته‌های خدمتی و نظارتی انجام شود.


مصری تأکید کرد: می‌بایست صندوقی ایجاد می‌شد منابع درمان در آن ذخیره و به حساب‌های مورد نیاز واریز می‌شد، مانند ماده ۹۲ حوادث ترافیکی و بیماران نیازمند که در وزارت خانه پرداخت می‌شود.


وی عنوان کرد: در حال حاضر تقاضا‌های القایی را به عنوان یک تغییر و تحول ناشی از این طرح می‌بینیم که به موجب آن وضعیت جراحی‌های بی مورد به ویژه در بخش قلب و عروق افزایش پیدا کرده است و اگر این وضعیت ادامه یابد همچنان تقاضا‌های القایی افزایش پیدا می‌کند.


رئیس مرکز قرآن، حدیث و طب دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله یادآور شد: اخیرا اتاق بازرگانی خود را وارد قیمت گذاری تجهیزات پزشکی کرده است در حالیکه این مسأله تنها و تنها وظیفه وزارت بهداشت است اگر اتاق بازرگانی این کار را انجام دهد چالش دیگری به وجود می‌آید که به این منجر می‌شود تا تقاضا‌های غیر اخلاقی القایی افزایش در این حوزه افزایش پیدا کند.


وی با تأکید بر لزوم تعرفه گذاری دقیق از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اگر تعرفه‌ها واقعی شود و بسته‌های نظارتی وجود داشته باشد قطعا این خود ارجاعی‌ها و تقاضا‌های القایی کاهش پیدا می‌کند.


مصری گفت: سیاست گذاری و حفظ حقوق مردم کار بسیار سخت و ظریفی است باید بسیار مواظبت بود که هزینه‌ها چگونه مدیریت شده تا به مردم آسیب نرسد. اگر یک سیستم ایجاد می‌شد و اولویت‌ها را تعیین می‌کرد امروز شاهد این تبعات نبودیم، جراحی‌های بی مورد و بعضی از مسائل دیگر ناشی از نبود این سیتسم است.

 

منبع: ایکنا

 

 


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز