title
کد خبر: 57928
00
چرا بعد از غذا خوردن دل‌درد می‌گیریم

سندرم روده التهابی، نوعی اختلال روده‌ای است که می‌تواند باعث درد در شکم، نفخ شدید، اسهال و یبوست شود. این اختلال به شیوه‌های مختلفی نمایان می‌شود، اما مطمئنا پس از غذا خوردن با درد در ناحیه شکم همراه است.

به گزارش بهداشت نیوز: هیچ کس دوست ندارد که بعد از خوردن یک غذای عالی و دلچسب با درد در ناحیه شکم یا قسمت‌های مختلف دستگاه گوارش مواجه شود، اما متاسفانه چنین اتفاقی واقعا بعضی از افراد را آزار می‌دهد.

یکی از علت‌های شایع این اتفاق می‌تواند دیس‌پپسی (dyspepsia) باشد که درواقع اصطلاحی است برای بیان همان سوءهاضمه. محققان می‌گویند که دیس‌پپسی باعث درد شکمی، نفخ و احساس سیری بیش از حد بعد از غذا خوردن می‌شود و بسیار هم شایع است. طبق گزارش انجمن بیماری‌های گوارشی آمریکا (AGA)، تقریبا یک‌چهارم افراد در مقطعی از زندگی‌شان با مشکل دیس‌پپسی مواجه می‌شوند.

با این‌که سوءهاضمه یا دیس‌پپسی معمولا زودگذر است، اما این احتمال هم وجود دارد که معده شما بعد از غذا خوردن به ‌علت مبتلا بودن به یکی از بیماری‌های زمینه‌ای آشفته شود و به هم بریزد. درواقع، مشکلات شایعی وجود دارند که با درد در ناحیه شکم پس از غذا خوردن مرتبط هستند و محققان نیز مطالعات زیادی درباره آن‌ها انجام داده‌اند.
بیماری ریفلاکس

این بیماری که با مخفف GERD شناخته می‌شود، زمانی اتفاق می‌افتد که اسید معده به پوشش مِری آسیب می‌رساند، نوعی سوزش در سر معده ایجاد می‌کند و درنهایت باعث شکل‌گیری احساس درد در ناحیه معده می‌شود. اگر عاشق خوردن غذاهای تُند و پُر از ادویه هستید یا عادت به پُرخوری دارید، با خطر بالای ابتلا به بیماری ریفلاکس مواجه می‌شوید. در این بیماری، اسید به مِری برمی‌گردد و می‌تواند درد شدیدی ایجاد کند. پس اگر احساس می‌کنید که به بیماری ریفلاکس مبتلا شده‌اید، پیش از هر چیز برای پیگیری روند درمان به پزشک مراجعه کنید. به‌علاوه، مصرف غذاهای تُند و پُر از ادویه و همچنین نوشیدنی‌های سرشار از کافئین را کاهش بدهید.
سندرم روده التهابی (IBS)

سندرم روده التهابی، نوعی اختلال روده‌ای است که می‌تواند باعث درد در شکم، نفخ شدید، اسهال و یبوست شود. این اختلال به شیوه‌های مختلفی نمایان می‌شود، اما مطمئنا پس از غذا خوردن با درد در ناحیه شکم همراه است. اگر شکم شما پس از غذا خوردن آشفته می‌شود و شما را با اسهال یا یبوست مواجه می‌کند، حتما برای بررسی‌های بیشتر و دقیق‌تر نزد پزشک بروید.
بیماری سلیاک

بیماری سلیاک، نوعی از واکنش‌های سیستم ایمنی نسبت به خوردن گلوتن است که می‌تواند فرد بیمار را به شیوه‌های مختلفی آزار بدهد. یکی از این مشکلات، درد در ناحیه معده پس از غذا خوردن است. محققان می‌گویند که اگر شما به عدم تحمل گلوتن از نوع خفیف هم مبتلا باشید، پس از مصرف گلوتن با درجاتی از مشکل مواجه می‌شوید، اما نمی‌توان این عدم تحمل خفیف را به بیماری سلیاک مرتبط دانست.

در بیماری سلیاک، روده کوچک فرد بیمار پس از دریافت گلوتن صدمه می‌بیند. در حالی که در عدم تحمل گلوتن، فرد با واکنش‌هایی مانند اسهال یا نفخ پس از مصرف گلوتن مواجه می‌شود. برای تشخیص این مشکلات، فقط و فقط باید به پزشک مراجعه کنید و از مصرف خودسرانه داروهای مختلف پرهیز کنید.
زخم معده

اگر پس از غذا خوردن به‌صورت مزمن و همیشگی با درد مواجه هستید و همچنین مشکلاتی مانند کاهش وزن، کم‌خونی، استفراغ، اختلال در بلعیدن یا خون در مدفوع را مشاهده می‌کنید، احتمالا به زخم معده مبتلا هستید. البته این زخم‌ها می‌توانند در قسمت‌های مختلفی مانند پوشش مِری، معده یا روده کوچک شکل بگیرند. درمان آن‌ها نیز معمولا با استفاده از داروهای کاهنده اسید و در بعضی از موارد آنتی‌بیوتیک‌ها انجام می‌شود. بنابراین، در صورت مشاهده هر کدام از نشانه‌های ذکرشده باید نزد پزشک بروید.

منبع: سلامتیسم


مرتبط ها
ارسال نظر
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
اینستاگرام بهداشت نیوز